Κυριακή, 11 Οκτωβρίου 2015

To Μουσείο με άλλα μάτια...

To Μουσείο με άλλα μάτια...

Καινοτόμες πρωτοβουλίες υιοθετεί η Εφορεία Αρχαιοτήτων Μαγνησίας προκειμένου να καταστούν ευρύτερα γνωστά τα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής στο σύνολο του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ευπαθών ομάδων. 

Οι απτικές διαδρομές για επισκέπτες με προβλήματα όρασης και οι γενικότερες δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στα Μουσεία Βόλου και Αλμυρού αλλά και στον αρχαιολογικό χώρο Σέσκλου, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς, εναρμονίζονταν πλήρως με το στοιχείο της καινοτομίας. Οι συγκεκριμένες δράσεις έδωσαν την ευκαιρία σε μαθητές του σχολείου του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων και στα μέλη του Κέντρου Ημέρας για την Προώθηση της Ψυχικής Υγείας Κ.Η.Π.Ο.Σ., να επισκεφτούν τους προαναφερθέντες χώρους, για πρώτη φορά.

Οι απτικές διαδρομές που πραγματοποιήθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Βόλου αποτέλεσαν ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της καινοτομίας, με αποδέκτες τα μέλη του Συλλόγου «Μάγνητες Τυφλοί» και γενικά όσους αντιμετωπίζουν πρόβλημα όρασης.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα που σχεδίασαν από κοινού η αρχαιολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μαγνησίας Αιμιλία Καλογιάννη και η Ειρήνη Τσιαούση, εκπαιδευτικός, φοιτήτρια στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Μουσειολογίας» του ΑΠΘ, δόθηκε για πρώτη φορά η δυνατότητα στα άτομα με προβλήματα όρασης να αγγίξουν εκθέματα του Μουσείου, προσεγγίζοντας δια της αφής, το πλούσιο αρχαιολογικό παρελθόν της περιοχής μας.

Η προσέγγιση των θεοτήτων που λατρεύτηκαν στην περιοχή της Θεσσαλίας και η μορφική και συμβολική τους απόδοση στην πορεία του χρόνου με εστίαση σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους (Νεολιθική - Μυκηναϊκή - Κλασική - Ελληνιστική - Ρωμαϊκή περίοδος) ήταν το θέμα της απτικής διαδρομής για άτομα με προβλήματα όρασης.

Η επιλογή των συγκεκριμένων χρονικών περιόδων ακολούθησε τη θεματική οργάνωση του μουσείου, ενώ ταυτόχρονα επιχειρήθηκε να γίνει αντιληπτή από τους επισκέπτες με προβλήματα όρασης, η εσωτερική ανάγκη των ανθρώπων για την ύπαρξη θρησκειών και την αξία τους στην πολιτισμική συγκρότηση των οργανωμένων κοινωνιών. Συγκεκριμένα εστίασαν στο ρόλο τους στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο, στις τελετουργίες και την απόδοση τιμής, ευχαριστίας ή στην παράκληση μέσω των αναθημάτων.

«Είναι η πρώτη φορά που υλοποιείται η συγκεκριμένη δράση στο Μουσείο και το θέμα που επιλέξαμε ήταν η προσέγγιση των θεοτήτων που λατρεύτηκαν στην περιοχή της Θεσσαλίας, η μορφική και συμβολική τους απόδοση στην πορεία του χρόνου με εστίαση σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, νεολιθική, μυκηναϊκή, αρχαϊκή, κλασσική, ελληνιστική, και ρωμαϊκή» όπως ανέφερε η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μαγνησίας, Ανθή Μπάτζιου - Ευσταθίου, μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

To Μουσείο με άλλα μάτια...

Οι επισκέπτες του Μουσείου με προβλήματα όρασης άγγιξαν με τα χέρια τους ανθρωπόμορφα ειδώλια της Μυκηναϊκής εποχής, αρχαιολογικά ευρήματα της Κλασικής περιόδου από τις αρχαίες Φερές, από το Σωρό, την αρχαία Δημητριάδα, αφού προηγουμένως περιηγήθηκαν στην έκθεση των νεολιθικών ευρημάτων και ενημερώθηκαν για το συμβολισμό των νεολιθικών ειδωλίων, τα οποία στη συνέχεια ψηλάφησαν, με την ανάλογη μουσική υπόκρουση, που πλαισίωσε την απτική θεματική περιήγηση.

Στις προθέσεις των ιθυνόντων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μαγνησίας είναι να διευρύνουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, ενώ όπως υπογράμμισε η προϊσταμένη «οι απτικές διαδρομές ήταν μια πρώτη προσπάθεια, την οποία υλοποιήσαμε σε συνεργασία με το Σύλλογο «Μαγνήτων Τυφλών» και πιστεύω ότι θα μπορούσε να εξελιχθεί και να ενταχθεί στο πρόγραμμα και τις περιηγήσεις του Μουσείου».

Στο Μουσείο Αλμυρού

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει, ταυτόχρονα, η περιήγηση που πραγματοποιήθηκε στο «Γιαννοπούλειο» Αρχαιολογικό Μουσείο, με τη συμμετοχή των μελών του Κέντρου Ημέρας για την Προώθηση της Ψυχικής Υγείας Κ.Η.Π.Ο.Σ. από την αρχαιολόγο Βάσω Ροντήρη. Η περιήγηση στους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου, πλαισιώθηκε με εργαστήρι πηλού.

Τα μέλη του Κ.Η.Π.Ο.Σ. και οι εκπαιδευτές τους είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τις αρχαιότητες της περιοχής του Αλμυρού από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι και τα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια. Με αφορμή το φετινό θέμα των Ευρωπαϊκών Ημερών έμφαση δόθηκε σε έκθεμα σχετικό με τη δουλεία στην αρχαιότητα. Πρόκειται για ένα ζευγάρι «ποδάκης», δηλαδή κρίκους οι οποίοι αιχμαλώτιζαν τα κάτω άκρα των δούλων υπό μορφή βασανισμού. Δόθηκε έτσι η δυνατότητα να γίνει ιδιαίτερη μνεία στην αντιμετώπιση των δούλων από τους κυρίους τους, στην καθημερινή ζωή τους, τις συνήθειές τους, τις ασχολίες τους αλλά και για τους τρόπους βασανισμού τους.

Τόσο τα μέλη όσο και οι εκπαιδευτές του Κ.Η.Π.Ο.Σ. έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε όσα είδαν και άκουσαν κατά την επίσκεψή τους στο Μουσείο του Αλμυρού και σε όλη τη διάρκεια της περιήγησης υπήρξαν εξαιρετικά συνεργάσιμοι και γεμάτοι δίψα για γνώση, γεγονός που φάνηκε από τον καταιγισμό ερωτήσεων που διατύπωσαν.

Η ενασχόλησή τους με τον πηλό τους έδωσε ιδιαίτερη χαρά για τα μικρά αντικείμενα που δημιούργησαν μιμούμενοι τα εκθέματα που μόλις είχαν δει.

Τα μέλη του Κ.Η.Π.Ο.Σ. άφησαν το Μουσείο του Αλμυρού με την υπόσχεση ότι θα επανέλθουν στην περιοχή προκειμένου να επισκεφθούν έναν από τους αρχαιολογικούς της χώρους.

Στον αρχαιολογικό χώρο Σέσκλου

Ανάλογο εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε στον Αρχαιολογικό Χώρο Σέσκλου από την αρχαιολόγο Ευαγγελία Σταμέλου, με τη συμμετοχή μαθητών του ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων Βόλου.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε με στόχο την ανάδειξη των αλλαγών που έχουν συντελεστεί με το πέρασμα από την Παλαιολιθική στη Νεολιθική Εποχή και των πολλαπλών εκφάνσεων της ζωής του νεολιθικού ανθρώπου, όπως αυτές τροποποιήθηκαν και διαμορφώθηκαν με το πέρασμα του χρόνου, στις διαφορετικές περιόδους της Νεολιθικής Εποχής.

To Μουσείο με άλλα μάτια...

Τα παιδιά που συμμετείχαν, ηλικίας 15-18 ετών, είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τα θέματα αυτά, με παράλληλη χρήση αντιγράφων νεολιθικών αγγείων, εργαλείων και ειδωλίων. Μετά από σύντομη περιήγηση στον αρχαιολογικό χώρο, πήραν μέρος σε ομαδικές δραστηριότητες, παιγνιώδεις και ευχάριστες για τα ίδια, με στόχο την προώθηση της συνεργασίας μέσω της κατανομής ρόλων, της αλληλεπίδρασης και της ανάληψης πρωτοβουλίας, χρησιμοποιώντας τα αντικείμενα που ανακάλυψαν και αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό. Στη συνέχεια, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά συμμετέχοντας στο εργαστήρι πηλού «Ας φτιάξουμε ειδώλια».

Τέλος, κλήθηκαν να αποτυπώσουν σε χαρτί εικαστικά και λεκτικά τις εντυπώσεις τους από το πρόγραμμα συμμετέχοντας στη δραστηριότητα «Φτιάξτε το δικό σας πρόσωπο στο χρόνο».

Τα παιδιά συμμετείχαν σε όλα τα στάδια και τις δραστηριότητες του προγράμματος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ακόμα και ενθουσιασμό, κάνοντας φανερό ότι μέσα από εναλλακτικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις μπορεί να αξιοποιηθούν γόνιμα οι ποικίλες δεξιότητές των συμμετεχόντων, συμβάλλοντας στην άρση των κοινωνικών στερεοτύπων και προάγοντας το δικαίωμα όλων στον πολιτισμό.


Πηγή: Γλ. Υδραίου, Ταχυδρόμος





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου