Οι ερευνητές έδωσαν στη δημοσιότητα την εικόνα των αόρατων χρωματικών στρωμάτων της ληκύθου Πρόκειται για λήκυθο του 5ου π.Χ αιώνα, η ...
Οι ερευνητές έδωσαν στη δημοσιότητα την εικόνα των αόρατων χρωματικών στρωμάτων της ληκύθου |
Πρόκειται για λήκυθο του 5ου π.Χ αιώνα, η οποίας κατασκευάστηκε με μια επαναστατική τεχνική.
Μια σημαντική αποκάλυψη έκανε ομάδα ειδικών στις ΗΠΑ. Χρησιμοποιώντας μια νέα τεχνική (φθορισμό με πηγή σύγχροτρον ακτίνων Χ) κατάφεραν να εντοπίσουν κρυμμένα ή καλύτερα «αόρατα» στρώματα βαφών σε λήκυθο της αρχαίας Αθήνας του 5ου π.Χ αιώνα.
Η μελέτη του φοιτητή Kevin Chow, στο πλαίσιο συνεργασίας του Κέντρου Τεχνών Κάντορ και του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, έριξε μια βαθύτερη ματιά στις τεχνικές της αρχαίας ελληνικής αγγειοπλαστικής. Επικεντρώθηκε σε μια αθηναϊκή λήκυθο, η οποία χρησίμευε για την τοποθέτηση ελαιολάδου και χρονολογείται στο 500-480 π.Χ..
Η ανακάλυψη
Οι λήκυθοι ήταν ταφικά αγγεία, στα οποία τοποθετούνταν λάδι και η βασική τους χρήση ήταν για το μύρωμα των νεκρών. Ερευνητές του Κέντρου Τεχνών Cantor και του Πανεπιστημίου Στάνφορντ στην Καλιφόρνια χρησιμοποίησαν την τεχνική και κατάφεραν ουσιαστικά να δημιουργήσουν τον χημικό του χάρτη.
Όπως αποκαλύφθηκε ο καλλιτέχνης που ζωγράφισε το αγγείο χρησιμοποίησε διάφορες ουσίες (ασβέστιο, κάλιο, σίδηρο) για την παραγωγή συγκεκριμένων χρωμάτων (πράσινο, κόκκινο, μπλε) τα οποία ανέμιξε με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτύχει το καλύτερο δυνατό μαύρο και άσπρο χρώμα που χρησιμοποίησε στην απεικόνιση.
Η λήκυθος που μελέτησαν οι αμερικανοί ερευνητές |
Η πιο σημαντική αποκάλυψη όμως είναι ότι στην δημιουργία του αγγείου δεν χρησιμοποιήθηκε ψευδάργυρος που θεωρείται το βασικότερο συστατικό για να επιτευχθεί η παραγωγή μαύρου χρώματος κατά την διαδικασία της θέρμανσης ενός κεραμικού αντικειμένου.
«Κάτω από αυτό που θεωρούσαμε ως μια ενιαία στρώση, βρέθηκαν ίχνη ζωγραφικής που το γυμνό μάτι δεν μπορεί να δει» αναφέρει η Jody Maxmin, αναπληρωτής καθηγητής Iστορίας της τέχνης και Kλασικών σπουδών, που εποπτεύει τη μελέτη του φοιτητή. «Είναι συναρπαστικό να μαθαίνεις ότι ένα ταπεινό αγγείο - εκατοντάδες από αυτούς παρήχθησαν για τις γιορτές της θεάς Αθηνάς κάθε τέσσερα χρόνια - παρουσιάζει πρότυπα αισθητικής τελειότητας. Ο καλλιτέχνης έχει επενδύσει πάνω στο έργο του περισσότερο από ότι πιστευόταν μέχρι τώρα».
Αυτό εντυπωσίασε αλλά και προβλημάτισε τους ειδικούς πιστοποιώντας έτσι την ευρέως διαδεδομένη άποψη, ότι οι δημιουργοί των κεραμικών στην Αρχαία Ελλάδα και ειδικά στην Αρχαία Αθήνα είχαν αγγίξει τον ανώτερο βαθμό τελειότητας στην τέχνη τους.
Ιδιοκατασκευή χρησιμοποιήθηκε για την περιστροφή του αγγείου |
Οι ειδικοί δεν έχουν καταφέρει ακόμη να κατανοήσουν πλήρως τον τρόπο κατασκευής αυτών των αντικειμένων και τα νέα ευρήματα αναμένεται να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Πηγή: Β. Λαϊνάς, Το Βήμα , The Archeaology News Network , iefimerida
Δεν υπάρχουν σχόλια