Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ιράκ: Το λάθος ενός μαθητή στη γεωμετρία ανακαλύφθηκε 4.000 χρόνια μετά

[Credit: Wikimedia] Μια μικρή πήλινη πλάκα που ανακαλύφθηκε στην τοποθεσία Κις, αρχαία πόλη στο Ιράκ, διατηρεί ακέραιο από την αρχαιότητα έω...

Ιράκ: Το λάθος ενός μαθητή στη γεωμετρία ανακαλύφθηκε 4.000 χρόνια μετά
[Credit: Wikimedia]

Μια μικρή πήλινη πλάκα που ανακαλύφθηκε στην τοποθεσία Κις, αρχαία πόλη στο Ιράκ, διατηρεί ακέραιο από την αρχαιότητα έως σήμερα το λάθος ενός μαθητή στην προσπάθειά του να υπολογίσει το εμβαδόν ενός τριγώνου.

Ο μαθητής χρησιμοποιούσε αυτή την πινακίδα ως σημειωματάριο. Δύσκολα ωστόσο θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα άντεχαν τόσο στον χρόνο οι απόπειρές του να βρει τη λύση σε μία άσκηση.

Η μικροσκοπική πινακίδα έχει διάμετρο μόλις 8,2 εκατοστά και έχει πάνω της χαραγμένο ένα ορθογώνιο τρίγωνο με τρία σύνολα αριθμών σφηνοειδούς τύπου. Ο μαθητής προσπαθεί να υπολογίσει το εμβαδό του τριγώνου, υπολογίζοντάς το από τη βάση και το ύψος του, αλλά καταλήγει σε λάθος αποτέλεσμα.


Ιράκ: Το λάθος ενός μαθητή στη γεωμετρία ανακαλύφθηκε 4.000 χρόνια μετά
[Credit: Wikimedia]

Αρκετά παρόμοια, αρχαία πλακίδια έχουν βρεθεί τόσο στην Κις όσο και στην κοντινή, αρχαία Βαβυλώνα, οι οποίες υπήρξαν σημαντικοί τόποι για τη διδασκαλία των μαθηματικών, την εποχή που μεσουράνησαν. Κι ενώ η συγκεκριμένη πινακίδα είναι άγραφη στο πίσω μέρος, σε άλλες περιπτώσεις στην πίσω πλευρά υπάρχουν και παρατηρήσεις από δάσκαλους.

Η διδασκαλία των μαθηματικών βρίσκεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με την εποχή κατά την οποία άρχισαν να αναπτύσσονται μεγάλες αυτοκρατορίες. Η άλγεβρα και η γεωμετρία, πιθανότατα εφευρέθηκαν γύρω στο 3000 π.Χ. στη Σουμερία, καθώς ο αναπτυσσόμενος πολιτισμός χρειαζόταν τρόπους για τον υπολογισμό των φόρων και των συναλλαγών, αλλά και την καθιέρωση ημερολογίων.

Τα βαβυλωνιακά μαθηματικά είχαν ένα σύστημα αριθμών με βάση το 60, το οποίο χρησιμοποιούμε ακόμη και σήμερα για την ώρα – 60 δευτερόλεπτα για ένα λεπτό, 60 λεπτά για μία ώρα. 

Οι πράξεις αυτού του μαθητή υποδεικνύουν μια σημαντική πολιτιστική εξέλιξη: Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι συγκέντρωναν και μεταβίβαζαν τη γνώση μεταπηδούσε από την απομνημόνευση στις γραπτές πληροφορίες. Αυτή η μετάβαση – που ξεκίνησε γύρω στο 3.500 π.Χ. στο Κις – ήταν τόσο δραματική που μερικές φορές συγκρίνεται με τη μετάβαση από το χαρτί στην ψηφιακή καταγραφή τον 20ό αιώνα.


Πηγή: Καθημερινή


Δεν υπάρχουν σχόλια