Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ευρωπαϊκή διάκριση για το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης

Αποψη της γκαλερί Medley, που βρίσκεται στην περιοχή της Ακρόπολης, όπου παρουσιάζεται η έκθεση «Συρραφές Μνήμης». Είναι μια βράβευση που τι...

Αποψη της γκαλερί Medley, που βρίσκεται στην περιοχή της Ακρόπολης, όπου παρουσιάζεται η έκθεση «Συρραφές Μνήμης».
Αποψη της γκαλερί Medley, που βρίσκεται στην περιοχή της Ακρόπολης, όπου παρουσιάζεται η έκθεση «Συρραφές Μνήμης».

Είναι μια βράβευση που τιμά τη Θράκη και την Αλεξανδρούπολη, αποδεικνύοντας πως η ακριτική Ελλάδα μπορεί να διαπρέψει στον πολιτισμό και εκτός συνόρων. Το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης απέσπασε πρόσφατα Ειδική Διάκριση στα DASA Award της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Μουσείων για την καινοτόμο προσέγγισή του στη μουσειακή αγωγή, ανάμεσα σε άλλες 13 υποψηφιότητες από ολόκληρη τη Γηραιά Hπειρο. 

Το σκεπτικό των κριτών ανέφερε ότι με την αποστολή του και τον τρόπο που διαφυλάσσει την ιστορία δείχνει τον δρόμο για το πώς τα μικρά, περιφερειακά μουσεία μπορούν να είναι ηγέτες στην πρωτοπόρο, συμπεριληπτική και επιδραστική εκπαίδευση. Με μια ολιστική ματιά στη γεωγραφία, στη διαφορετικότητα στη σημερινή κοινωνία. Το ευέλικτο, προσαρμοστικό ύφος εργασίας, σε συνδυασμό με έναν ισχυρό προσανατολισμό προς τον ίδιο τον τόπο, αντιπροσωπεύει μια διαφορετική προσέγγιση στη μάθηση μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του.


Η «Κυρά του Εβρου», Αγγελική Γιαννακίδου, ιδρύτρια του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης. [Credit: ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ]
Η «Κυρά του Εβρου», Αγγελική Γιαννακίδου, ιδρύτρια του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης. [Credit: ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ]

Το συγκινητικό της υπόθεσης είναι βέβαια πως η ιδρύτρια Αγγέλα Γιαννακίδου και η ομάδα των συνεργατών της εργάζονται ακαταπόνητα δίχως να περιμένουν επαίνους. Στόχος τους είναι να βελτιώνονται χρόνο με τον χρόνο, να συλλέγουν ιστορίες και να διασώζουν αντικείμενα και προφορικές παραδόσεις, να απευθύνονται σε όλο τον πληθυσμό μιας περιοχής με πολλαπλές ταυτότητες, όπως η Θράκη. Η ίδια η ιδρύτρια ξεκίνησε από το 1967 να συγκεντρώνει τεκμήρια και αφηγήσεις, μόλις είχε φθάσει από τη Θεσσαλονίκη ως νύφη στην Αλεξανδρούπολη. Ηταν μια μεταιχμιακή περίοδος, που τα χωριά ερήμωναν λόγω μετανάστευσης. Ηθη και έθιμα χάνονταν, αγροτικά εργαλεία, τάματα και φορεσιές ήταν ανεπιθύμητα κομμάτια ενός δύσκολου παρελθόντος. Τότε δεν της περνούσε καν από το μυαλό πως όλα αυτά μια μέρα θα αποτελέσουν την προίκα ενός μουσείου, το οποίο ιδρύθηκε στις αρχές του 2000 με προτροπή του συζύγου και των δύο γιων της. Πρόσφατα μάλιστα το υπουργείο Πολιτισμού «έβαλε πλάτη» για να εξασφαλιστεί και η έδρα του μουσείου σε ένα καταπληκτικό κτίριο στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης.


Κεντήματα, ενδύματα και άλλα αντικείμενα περιλαμβάνονται στην έκθεση.
Κεντήματα, ενδύματα και άλλα αντικείμενα περιλαμβάνονται στην έκθεση.

Από τα πρώτα ήδη χρόνια, ο σκοπός του ΕΜΘ ήταν να επιμορφώσει όλες τις γενιές για τον τεράστιο πολιτισμικό πλούτο της περιοχής, να δώσει υπόσταση στους τεχνίτες, να κάνει εκπαιδευτικά προγράμματα που να έχουν διάδραση και ζωντάνια. Αλλος ένας στόχος ήταν να κάνει ορατή τη Θράκη στην υπόλοιπη Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Αν θέλετε να πάρετε μια γεύση για τα μικρά θαύματα που κάνει το μουσείο και όσες δημιουργικές δυνάμεις συσπειρώνει, μπορείτε να επισκεφθείτε την γκαλερί Medley στην Ακρόπολη (Καρυατίδων 8) και την έκθεση «Συρραφές Μνήμης».


Εργα από το δίκτυο τεχνουργών της Θράκης ΡΙΖΑ.
Εργα από το δίκτυο τεχνουργών της Θράκης ΡΙΖΑ.

Εκεί θα δείτε μια ωραία εγκατάσταση που έχει κάνει η Αγγέλα Γιαννακίδου. Παράλληλα όμως εκτίθεται και η νέα συλλογή ρούχων και αξεσουάρ του ΡΙΖΑ, του δικτύου τεχνουργών της Θράκης, με σχέδια της ιδρύτριας. Πρόκειται για μια προσπάθεια να αξιοποιηθούν οι άνθρωποι της ακριτικής ζώνης και οι δεξιότητές τους μέσα από το σύγχρονο ντιζάιν. Είναι, δηλαδή, η ουσιαστική σύνδεση με το παρελθόν και η διακριτική συνέχειά του στο σήμερα. Οι καλλιτέχνες της Medley συμπληρώνουν την έκθεση με τα δικά τους έργα, ερμηνεύοντας ο καθένας με τον τρόπο του και τα βιώματά του την έννοια του κόκκινου νήματος που διαπερνά τον χρόνο.


Πηγή: Μ. Πουρναρά, Καθημερινή


Δεν υπάρχουν σχόλια