Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Και μετρό και αρχαία στη Βενιζέλου, λέει το ΤΕΕ/ΤΚΜ

Συνύπαρξη των αρχαιολογικών ευρημάτων με το σταθμό «Βενιζέλου» προτείνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ Μια... μέση λύση, που μπορεί να συγκεράσει όλες τ...

Συνύπαρξη των αρχαιολογικών ευρημάτων
με το σταθμό «Βενιζέλου» προτείνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ

Μια... μέση λύση, που μπορεί να συγκεράσει όλες τις απόψεις, ώστε και ο σταθμός του μετρό «Βενιζέλου» να κατασκευαστεί, αλλά και το μεγαλύτερο τμήμα των αρχαιολογικών ευρημάτων που ήρθαν στο φως να εκτεθεί επιτόπου, διά της απόσπασης και επανατοποθέτησής τους, προτείνει το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος, με δήλωσή του εμφανίζεται θετικός στην προοπτική, αφήνει όμως αιχμές εναντίον του δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς αναρωτιέται αν θα αποδεχθεί την πρόταση.

Πιο συγκεκριμένα, το πόρισμά της, σχετικά με το ζήτημα των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου» παρουσίασε σήμερα η οκταμελής διεπιστημονική ομάδα εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Η ομάδα, η οποία ολοκλήρωσε το έργο της σε χρόνο – ρεκόρ, κατόπιν ενδελεχούς μελέτης του ζητήματος και διαδοχικών συναντήσεων με όλους τους αρμόδιους, προτείνει την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων, ώστε να κατασκευαστεί ο σταθμός, και στη συνέχεια την επανατοποθέτηση και ανάδειξή τους σε ποσοστό 85% με 90%, επισημαίνοντας ότι το μετρό δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν καταργηθεί ο σταθμός «Βενιζέλου».

Η προτεινόμενη λύση, που φαίνεται να τυγχάνει μίας καταρχήν θετικής αποδοχής, θα απαιτήσει περαιτέρω μελέτη.

Το κόστος

Η προτεινόμενη λύση, σύμφωνα με τον πολιτικό μηχανικό, μέλος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλλια, ο οποίος μίλησε εκ μέρους της οκταμελούς ομάδας εργασίας, έχει χαμηλό κόστος (0,6% - 0,8% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου), ενώ – αν γίνουν οι σωστές ενέργειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς - θα υπάρξουν μόνο μηδενικές (ή το πολύ ολιγόμηνες) καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου.

Με βάση την πρόταση, οι αρχαιότητες διατηρούνται στην αρχική τους θέση σχεδόν στο σύνολό τους (με εξαίρεση μόνο 45 τ.μ. επί συνόλου 1600 τ.μ., όπου θα βρίσκονται σκάλες εισόδου στο σταθμό και κάποια ακόμη τετραγωνικά τα οποία απαιτούνται για τις διελεύσεις αγωγών εξαερισμού).

Οι αρχαιότητες θα αποτελούν επισκέψιμο κομμάτι του σταθμού, δημιουργώντας μάλιστα την αίσθηση ότι βρίσκονται σε ανοιχτό χώρο, χάρη σε αναρριχόμενα φυτά που προτείνεται να τοποθετηθούν, αλλά και στο φυσικό φωτισμό που θα τις πλαισιώνει.

Επισκέπτες

Την εκτίμηση του ότι η λύση στην οποία κατέληξε η ομάδα εργασίας είναι η καλύτερη και θα προσφέρει πολλά στην πόλη της Θεσσαλονίκης, εφόσον υλοποιηθεί, εξέφρασε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Τάσος Κονακλίδης. Ο ίδιος σημείωσε ότι η υλοποίηση της πρότασης μπορεί να μετατρέψει την περιοχή σε πόλο έλξης τουριστών.

Ο κ. Κονακλίδης επανέλαβε το αίτημα του ΤΕΕ/ΤΚΜ για την ίδρυση στη Θεσσαλονίκη ανεξάρτητου φορέα που θα εποπτεύει την κατασκευή

του μετρό, ενώ επισήμανε ότι με την πρόταση αυτή το Επιμελητήριο επιβεβαιώνει το ρόλο του ως τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας, «παρότι μέχρι το τέλος του Απριλίου είναι μεγάλη η πιθανότητα να μην υπάρχει καν ΤΕΕ».



Ανάπλαση

Η ομάδα του ΤΕΕ/ΤΚΜ προτείνει επίσης τον ενιαίο αστικό σχεδιασμό των συνδέσεων και του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού «Βενιζέλου», με στόχο τη συνολική ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής, σε συνδυασμό με την αποκατάσταση και προβολή των αρχαιολογικών ευρημάτων.

«Στόχος είναι η δημιουργία ενός κομβικού σημείου αναφοράς, που θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την περιοχή των οδών Βενιζέλου, Ιωνος Δραγούμη και Εγνατίας», σημείωσε ο κ. Μπίλλιας.

Η λύση μετατρέπει το σταθμό της «Βενιζέλου» σε ένα «ανοιχτό μουσείο ιστορίας» της πόλης, τόνισε η καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Μουσειολογίας στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ, Ματούλα Σκαλτσά, η οποία είναι μέλος της ομάδας εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, επίσης μέλος της ομάδας εργασίας, Νίκος Καλογήρου, υποστήριξε ότι ανάλογη λύση μπορεί να εφαρμοστεί και στο σταθμό «Αγίας Σοφίας».

Το ΑΠΘ

Στη συνέντευξη Τύπου παρενέβη ο πρόεδρος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Χρήστος Αναγνωστόπουλος, ο οποίος υπογράμμισε ότι και η αντίστοιχη έρευνα του πανεπιστημίου καταλήγει στο ίδιο συμπέρασμα με εκείνο της ομάδας εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, δηλαδή στην απόσπαση των αρχαιοτήτων, την κατασκευή του σταθμού και την επανατοποθέτησή τους. «Και εμείς καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει εφικτή λύση χωρίς τη διατάραξη των αρχαίων», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Ο γενικός γραμματέας

«Σήμερα, το ΤΕΕ/ΤΚΜ κατέθεσε τη δική του πρόταση για την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων στο σταθμό “Βενιζέλου” του μετρό Θεσσαλονίκης. Αναρωτιέμαι αν ο δήμος Θεσσαλονίκης την αποδεχθεί και σταματήσει να στηρίζει την άποψη ότι τα ευρήματα δεν πρέπει να αποσπασθούν και πρέπει όλα να εκτεθούν ακριβώς στη θέση που αποκαλύφθηκαν», δηλώνει ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος και προσθέτει: «Από την πρώτη στιγμή που το θέμα ετέθη, πιστεύαμε ότι μια λύση που θα είχε ως προϋπόθεση την ολική απόσπαση και μερική επανατοποθέτηση, θα μπορούσε να είναι τεχνικά βιώσιμη. Στις επόμενες μέρες, θα εξεταστεί το επιπλέον κόστος και η επιβάρυνση στο χρόνο παράδοσης του έργου, από την υλοποίηση της συγκεκριμένης πρότασης. Αναμένουμε βέβαια και τη σχετική πρόταση της ομάδας εργασίας του ΑΠΘ για την οποία επίσης θα τοποθετηθούμε. Εν πάση περιπτώσει, είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε πιστά τις αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, του οποίου η προηγούμενη απόφαση, είχε επίσης ως προϋπόθεση την απόσπαση των ευρημάτων».

Η ομάδα

Η ομάδα εργασίας αποτελείται από τους: Μιχάλη Γεωργιάδη (πολιτικός μηχανικός, καθηγητής Πολυτεχνικής ΑΠΘ), Νίκο Καλογήρου (αρχιτέκτων μηχανικός, καθηγητής Πολυτεχνικής ΑΠΘ), Βασίλη Κωνσταντινίδη (μηχανολόγος ηλεκτρολόγος μηχανικός, μελετητής δημοσίων έργων), Πάρι Μπίλλια (πολιτικός μηχανικός, μέλος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ), Παναγιώτη Παπαϊωάννου (αγρονόμος τοπογράφος, καθηγητής Πολυτεχνικής ΑΠΘ), Σωτήρη Πρέντζα (αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός, πρόεδρος Μόνιμης Επιτροπής Εργων Υποδομών του ΤΕΕ/ΤΚΜ), Ματούλα Σκαλτσά (καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και Μουσειολογίας/Τμήμα Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ) και Αριστοτέλη Τοκατλίδη (πολιτικός μηχανικός, πρόεδρος Συλλόγου Μελετητών Δημοσίων Εργων Κεντρικής Μακεδονίας).


Πηγή: Ν. Κανιτσάκη, Αγγελιοφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια