Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Βρέθηκε η ναυαρχίδα του Κολόμβου;

To ναυάγιο του Σάντα Μαρία πιστεύει ότι εντόπισε αμερικανός ερευνητής Ερευνητική αποστολή υποστηρίζει ότι εντόπισε το ναυάγιο του θρυλ...

To ναυάγιο του Σάντα Μαρία πιστεύει ότι εντόπισε αμερικανός ερευνητής
Ερευνητική αποστολή υποστηρίζει ότι εντόπισε το ναυάγιο του θρυλικού πλοίου Σάντα Μαρία, της ναυαρχίδας του Χριστόφορου Κολόμβου στο ιστορικό του ταξίδι που οδήγησε στην ανακάλυψη της αμερικανικής ηπείρου. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι βρήκαν τα ίχνη του Σάντα Μαρία στον θαλάσσιο χώρο του νησιού Ισπανιόλα στην Καραΐβική.

Το πλοίο

Ο Κολόμβος ξεκίνησε την εκστρατεία του για να φτάσει από διαφορετική θαλάσσια οδό στις Ινδίες στις 3 Αυγούστου του 1492, από το λιμάνι «Πάλος ντε λα Φροντέρα» στην Ισπανία φθάνοντας στο «Γουαναχάνι», στις σημερινές Μπαχάμες, στις 12 Οκτωβρίου 1492. Η αποστολή αποτελείτο από τρία πλοία, το Σάντα Μαρία που ήταν η ναυαρχίδα και άλλα δύο συνοδευτικά πλοία το «Νίνα» και το «Πίντα».

Ήταν το πιο αργό, ίσως και το λιγότερο εντυπωσιακό από τα πλοία του Κολόμβου, ωστόσο, παρότι είχε αποκτηθεί από δεύτερο (ή και τρίτο) χέρι, η «Σάντα Μαρία» ήταν η ναυαρχίδα του.

Τα διαθέσιμα ιστορικά στοιχεία αναφέρουν ότι στο πρώτο από τα τέσσερα συνολικά ταξίδια του Κολόμβου στον Νέο Κόσμο το Σάντα Μαρία έπεσε σε μια ξέρα ή σε κάποιο ύφαλο κοντά στο νησί Ισπανιόλα και βυθίστηκε. Ο Κολόμβος άφησε στο νησί ορισμένους άντρες του για να φτιάξουν ένα φρούριο και πήρε τον δρόμο της επιστροφής με το Νίνα. Αν και δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία πιστεύεται ότι το Σάντα Μαρία είχε μήκος 17,7 μέτρα και βάρος 100 τόνους.

Ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή εγκατάσταση στην Αμερική. Ονόμασε την αποικία «La Navidad» (Χριστούγεννα), άφησε πίσω 39 μέλη του πληρώματος που δεν χωρούσαν στο δεύτερο πλοίο του, «Νίνια», με το οποίο επέστρεψε στην Ισπανία, ενώ το τρίτο, η «Pinta», είχε αποκοπεί από αμφότερα τα άλλα.

Επέστρεψε σε έναν χρόνο, με 17 πλοία και 1.200 άνδρες, αλλά δεν βρήκε κανέναν στο καταφύγιο, το οποίο μάλιστα είχε καεί. Έτσι, ξεκίνησε μια νέα προσπάθεια για τη δημιουργία αποικιών, αυτήν τη φορά με πολύ πιο επιθετικό τρόπο.

Τα ευρήματα

Ο διάσημος θαλάσσιος αρχαιολόγος και ερευνητής Μπάρι Κλίφορντ που, ανάμεσα στα άλλα, έχει ανακαλύψει ένα ολόκληρο και καλοδιατηρημένο πειρατικό πλοίο, ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια την προσπάθεια εντοπισμού του Σάντα Μαρία. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι έχει εντοπίσει σειρά ευρημάτων στην Ισπανιόλα όπως κομμάτια από το φρούριο και διάφορα αντικείμενα του πλοίου όπως ένα κανόνι. «Όλη η γεωγραφική και υποβρύχια τοπογραφία και τα αρχαιολογικά ευρήματα συγκλίνουν στο ότι αυτά τα κατάλοιπα είναι από την περίφημη ναυαρχίδα του Χριστόφορου Κολόμβου, τη «Σάντα Μαρία»», δήλωσε στην εφημερίδα «Ιντιπέντεντ» ο επικεφαλής της ερευνητικής αποστολής Μπάρι Κλίφορντ. 

Πορτρέτο του Χριστόφορου Κολόμβου
Το 2003 ο Κλίφορντ βρήκε ερείπια που απέδωσε στη Navidad και υπό αυτό το πνεύμα επανεξέτασε το ναυάγιο που είχε βρει παλιότερα η ομάδα του.

Τον τελευταίο μήνα πραγματοποίησε νέες, δοκιμαστικές, καταδύσεις στην υποθαλάσσια περιοχή.

Η έρευνα που πραγματοποίησε τον οδήγησε στο να πιστεύει ότι έχει εντοπίσει και την περιοχή του ναυαγίου. Μάλιστα με ειδικά όργανα ο Κλίφορντ ερεύνησε τον πυθμένα της συγκεκριμένης περιοχής και, όπως υποστηρίζει, υπάρχουν ενδείξεις για την παρουσία ενός ναυαγίου που παραπέμπει στο Σάντα Μαρία. Ο ερευνητής τονίζει βέβαια ότι θα πρέπει να γίνει τώρα μια νέα έρευνα στο συγκεκριμένο σημείο για να διαπιστωθεί τι υπάρχει.

Μάλιστα, χρησιμοποίησε και καταγραφές από το ημερολόγιο του Κολόμβου, ώστε να δει πώς περίπου ήταν το πλοίο. Όπως λέει, το μέγεθος και η σχέση με το ερειπωμένο οχυρό, ταιριάζουν με ό,τι θα ανέμενε για τη «Σάντα Μαρία».

Πάντως ακόμη και αν ο Κλίφορντ έχει βρει το σημείο που βυθίστηκε το Σάντα Μαρία με βάση τα όσα γνωρίζουμε δεν πρόκειται να βρεθεί ολόκληρο του κουφάρι του πλοίου αλλά κάποια μέρη του. Υπάρχουν αναφορές ότι μετά την προσάραξη στον ύφαλο τα κύματα διέλυσαν το πλοίο. Επιπλέον υπάρχουν αναφορές ότι οι άντρες που έμειναν στο νησί έφτιαξαν το φρούριο χρησιμοποιώντας και υλικά από το κατεστραμμένο πλοίο.

Ο εντοπισμός

Ο Κλίφορντ υποδεικνύει μια περιοχή στη δυτική πλευρά της Ισπανιόλας, περιοχή που ανήκει στην Αΐτή μιας και το νησί είναι διαιρεμένο πολιτικά με τα δύο τρίτα να ανήκουν στη Δομινικανή Δημοκρατία και το υπόλοιπο στην Αΐτή. 

«Είμαι πεπεισμένος ότι η πλήρης ανασκαφή του ναυαγίου θα μας οδηγήσει στην πρώτη λεπτομερειακή καταγραφή της ανακάλυψης της Αμερικής από τον Κολόμβο μέσω της Ενάλιας Αρχαιολογίας», σχολίασε ο Κλίφορντ.

Χρησιμοποιώντας θαλάσσια μαγνητόμετρα, βυθόμετρα και δύτες, η ομάδα του περιόρισε την υπό έρευνα έκταση.

Μελετώντας διεξοδικότερα τα παλαιότερα ευρήματα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το «αποτύπωμα» του πλοίου στην άμμο, το οποίο έχει δημιουργηθεί από το ξύλινο σκαρί αλλά και από το «έρμα» του, ταιριάζει απόλυτα με το εικαζόμενο μέγεθος του «Σάντα Μαρία».

Το ναυάγιο στον βυθό ανοιχτά της Αϊτής
Στους συλλογισμούς τους προστέθηκε ο παλαιότερος εντοπισμός ενός κανονιού εκείνης της εποχής. Δυστυχώς όμως, όπως ανακάλυψαν κάνοντας τις νέες καταδύσεις, το κανόνι είχε εξαφανιστεί, προφανώς λόγω κλοπής από λαθροκυνηγούς αρχαιοτήτων.

«Στην ιδανική περίπτωση, αν οι ανασκαφές πάνε καλά και ανάλογα με την κατάσταση διατήρησης των θαμμένων ξύλινων τμημάτων, πιθανότατα να ανασυρθούν στην επιφάνεια όλα τα σωζόμενα μέρη του σκάφους και, αφού συντηρηθούν, να τοποθετηθούν σε μία μόνιμη έκθεση σε μουσείο της Αϊτής», λέει ο αρχαιολόγος.

Η συνεργασία με τις αρχές της χώρας, επιθυμητή και από τις δύο πλευρές, είναι άριστη.

Και πώς όχι, όταν τα ευρήματα θα αυξήσουν τον τουρισμό της Αϊτής, που είναι πάμφτωχη;

Την προσπάθεια του Κλίφορντ στηρίζει το History Channel και όταν ολοκληρωθεί θα παρουσιαστεί σε ντοκιμαντέρ.

Αξιόπλοο, με βάρος 100 τόνους

Η «Παναγία της Αμώμου Συλλήψεως» ήταν το επίσημο όνομα του Santa Maria. Θα πρέπει να το φανταστούμε σαν τα σημερινά γιοτ, δεν είχε δηλαδή εντυπωσιακό μέγεθος, αν και ήταν το μεγαλύτερο από τα τρία πλοία του Κολόμβου στο πρώτο ταξίδι του προς την Αμερική. Με μήκος καταστρώματος 17,7 μ., βάρος 100 τόνων και τρία αμπάρια, ανήκε στα μεσαία πλοία του 15ου αιώνα. Ήταν το πιο αργό από τα πλοία, αλλά και το πιο αξιόπλοο, αν και το έριξε στα κοραλλιογενή βράχια ένα ναυτόπουλο, το μόνο που είχε απομείνει να το κουμαντάρει μετά από ομαδικά μεθύσια του καπετάνιου και του πληρώματος. Από το «Σάντα Μαρία» έχει ανασυρθεί μονάχα η άγκυρα, η οποία εκτίθεται σε μουσείο στην πρωτεύουσα της Αϊτής, Πορτ-ο-Πρενς.


Τα άλλα δύο πλοία, η «Νίνια» (κορίτσι) και η «Πίντα» (ζωγραφισμένη) ήταν μικρότερα και ανήκαν στον τύπο της καραβέλας. Η «Νίνια», με μήκος 15 μ. και βάρος 60 τόνους, ήταν και το πιο αγαπημένο του διάσημου θαλασσοπόρου. Τον Φεβρουάριο του 1493 κόντεψε να βυθιστεί στις Αζόρες, αλλά τα κατάφερε. Υπό τις διαταγές του Κολόμβου διέτρεξε 25.000 ναυτικά μίλια - πήρε μέρος και σε επόμενα ταξίδια.

Για πρώτη φορά

Από το κατάρτι της «Πίντα» το πλήρωμα αντίκρισε για πρώτη φορά την αμερικανική γη. Προφανώς αγορασμένη από δεύτερο χέρι, όπως και τα υπόλοιπα πλοία, η «Πίντα» είχε μήκος 17 μ. και βάρος 60 τόνους.

Το πλήρωμα αποτελούσαν έμπειροι ναυτικοί από την Ανδαλουσία και τη Γαλικία. Ανάμεσά τους ωστόσο υπήρχαν και μερικοί αμνηστευμένοι κατάδικοι. Παρά τον ωραίο θρύλο ότι η βασίλισσα της Ισπανίας προσέφερε ένα περιδέραιο δώρο του βασιλιά για να καλυφθούν τα έξοδα της αποστολής, η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική. Τη χρηματοδότησαν όμιλοι τραπεζιτών. Τα κεφάλαια που κρύβονταν από πίσω ήταν και του Αμέρικο Βεσπούτσι και των Μεδίκων.

Από τα τέλη του 19ου αιώνα, οπότε και συμπληρώθηκαν 400 χρόνια από την αναχώρηση του Κολόμβου, έχουν κατασκευαστεί διάφορα αντίγραφα του «Σάντα Μαρία». Άλλα από την ισπανική κυβέρνηση και άλλα από ιδιώτες, κυρίως στην αμερικανική ήπειρο.


Πηγή: Θ. Λαϊνάς, Το Βήμα, Α. Κώττη, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια