Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

«Η Ελλάδα θα έπρεπε να χαίρεται που δανείζουμε ένα από τα Γλυπτά»

Μετά την απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να δανείσει στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης ένα από τα γλυπτά που αφαίρεσε ο λόρδ...


Ιλισσός Έλγιν

Μετά την απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να δανείσει στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης ένα από τα γλυπτά που αφαίρεσε ο λόρδος Έλγιν από τον Παρθενώνα, ο διευθυντής του μουσείου, Νέιλ ΜακΓκρέγκορ, προχώρησε σε προκλητικές δηλώσεις.

«Η ελληνική κυβέρνηση θα έπρεπε να είναι ενθουσιασμένη που ένα από τα μάρμαρα θα εκτεθεί στο Ερμιτάζ» δήλωσε στο ραδιόφωνο του BBC.

«Ελπίζω ότι οι Έλληνες θα χαρούν που ένα νέο πολύ μεγάλο κοινό θα μπορέσει να δει τα σπουδαία δημιουργήματα της Αρχαίας Ελλάδας. Άνθρωποι που δεν θα μπορέσουν ποτέ να ταξιδέψουν στην Αθήνα ή το Λονδίνο θα μπορούν τώρα στη Ρωσία να καταλάβουν και να δουν το μεγαλείο αυτών των αγαλμάτων» πρόσθεσε.

Ερωτηθείς από το ραδιόφωνο του BBC αν θα δάνειζε το συγκεκριμένο άγαλμα σε ελληνικό μουσείο απάντησε: «Έχουμε ξεκαθαρίσει ότι είμαστε διατεθειμένοι να δανείσουμε τα Ελγίνεια, φτάνει να είναι εφικτή η μεταφορά τους, να υπάρχει σοβαρός λόγος για να εκτεθούν κάπου αλλού και εκεί που θα πάνε να είναι ασφαλή και να υπάρχουν εγγυήσεις για την επιστροφή τους στο Βρετανικό Μουσείο».

Yπογράμμισε, επίσης, ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ζητήσει να δανειστεί τα Γλυπτά του Παρθενώνα.


Το Σάββατο ο Αντώνης Σαμαράς εξέφρασε την ορφή του για το θέμα: «Προκαλεί τον Ελληνικό λαό η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να "δανείσει" ένα από τα γλυπτά του Παρθενώνα σε έκθεση στην Αγία Πετρούπολη», ανέφερε ο Πρωθυπουργός σε δήλωσή του με την οποία επισήμανε ότι «το τελευταίο μέχρι σήμερα Βρετανικό δόγμα περί "αμετακίνητων" γλυπτών του Παρθενώνα παύει να ισχύει.

Όπως καταρρίφθηκε με τη λειτουργία του Μουσείου της Ακρόπολης και το άλλο "επιχείρημά" τους, αυτό της έλλειψης ανάλογου χώρου που θα μπορούσε να τα φιλοξενήσει».

Ο Πρωθυπουργός σημείωσε επίσης ότι «ο Παρθενώνας και τα γλυπτά του υπήρξαν αντικείμενο λεηλασίας. Η αξία των γλυπτών είναι ανεκτίμητη. Οι Έλληνες είμαστε ταυτισμένοι με την Ιστορία και τον πολιτισμό μας! Τα οποία δεν τεμαχίζονται, δεν δανείζονται και δεν παραχωρούνται!».

Το Γλυπτό του Παρθενώνα πήρε τη θέση του στο Ερμιτάζ

«Για πρώτη φορά μετά από 200 χρόνια από την αφαίρεσή τους από τον Παρθενώνα, ένα από τα αρχαία ελληνικά Γλυπτά φεύγει από τη Βρετανία» γράφει το Reuters.

Daily Telegraph: Αν θέλετε τα γλυπτά καταπιείτε την υπερηφάνειά σας

«Η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να δανείσει ένα κομμάτι από τα 'Μάρμαρα του Ελγιν' στη Ρωσία δεν έχει καμία σχέση με την απαράδεκτη εκστρατεία της Ελλάδας για την επιστροφή τους», αναφέρει στην εισαγωγή του το άρθρο του Ντόμινικ Σέλγουντ που συχνά αρθρογραφεί υπέρ των απόψεων του βρετανικού μουσείου. 

Ο αρθρογράφος στην προσπάθειά του να απαντήσει στο ερώτημα για τις «διαμαρτυρίες των μέσων ενημέρωσης με στόχο τον επαναπατρισμό των γλυπτών στην Ελλάδα» ο Σέλγουντ γράφει: «Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην  Αθήνα έχει Κινεζικές, Ισλαμικές και νοτιοαμερικανικές συλλογές. Έχει η Ελλάδα προσφερθεί να τις επιστρέψει; Υπαινίσσεται κανείς ότι θα έπρεπε να το κάνει;»

Ο αρθρογράφος προσθέτει ότι η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου δανείζει τα εκθέματά του σε όποιον αναγνωρίσει ότι τα αντικείμενα κατέχονται νομίμως από το μουσείο και καταλήγει: «Όπως σήμερα αποδείχθηκε, ακόμη και τα 'μάρμαρα του Έγλιν' είναι διαθέσιμα σε μουσεία που αποδέχονται αυτόν τον όρο. Όταν η Ελλάδα είναι έτοιμη να καταπιεί την υπερηφάνειά της και να παίξει με αυτούς τους κανόνες, τα μάρμαρα θα φτάσουν εκεί». 

Στήριξη από Νταβούτογλου στο αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών

Μήνυμα στήριξης του ελληνικού αιτήματος για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα από το Βρετανικό Μουσείο έστειλε μετά το τέλος του 3ου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας ο τούρκος πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου.


Στη δήλωσή του, παρουσία του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, ο κ. Νταβούτογλου έκανε ειδική αναφορά στο άγαλμα του θεού Ιλισσού, που το Βρετανικό Μουσείο δάνεισε στο Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη, εκφράζοντας την ευχή το γλυπτό να επιστρέψει σύντομα στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Ο τούρκος πρωθυπουργός επισήμανε πως η επιστροφή έργων πολιτιστικής κληρονομιάς είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, όπως επίσης σημαντική -όπως είπε- είναι η συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα της αποκατάστασης των έργων που φιλοξενεί η κάθε μία, «κι ας ανήκουν στον απέναντι πολιτισμό».


«Δώσαμε οδηγία στους υπουργούς να πορευτούν από κοινού» συμπλήρωσε ο κ. Νταβούτογλου.

Ντόροθι Κινγκ: «Το Βρετανικό Μουσείο προσβάλει την Ελλάδα»

Την οργή της αφήνει να ξεχειλίσει η αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ για τον δανεισμό ενός κομματιού από το Δυτικό Αέτωμα του Παρθενώνα στο μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Η αμερικανίδα αρχαιολόγος δηλώνει στην προσωπική ιστοσελίδα της ότι δεν πίστευε στην είδηση που διάβασε στο κινητό της.


«Είμαι στο Μαρόκο και το τηλέφωνό μου δεν λειτουργεί σωστά, αλλά... έλεγξα επανειλημμένα ότι δεν έχουμε Πρωταπριλιά όταν είδα την είδηση για τον δανεισμό» λέει η Κινγκ και εξαπολύει επίθεση στο βρετανικό μουσείο αναφέροντας: «Αφού επανειλημμένως απέρριψε τα ελληνικά αιτήματα για δανεισμό των γλυπτών του Παρθενώνα – μάλιστα έφτασε στο σημείο να αρνηθεί ότι διατυπώθηκαν τέτοια αιτήματα, ακόμη και μετά την παρουσίαση έγγραφων αποδείξεων – και αφού διέψευσε ότι τα έργα τέχνης δανείστηκαν ποτέ, το Βρετανικό Μουσείο πρώτα δάνεισε τον Κύλινδρο του Κύρου (κατασκευασμένο στο Ιράκ) στον εχθρό μας το Ιράν και τώρα δάνεισε ένα γλυπτό από τον Παρθενώνα στη Ρωσία. Ναι, στη Ρωσία, τη χώρα που πρόσφατα έκανε ένα αμφίβολης νομιμότητας δημοψήφισμα για να προσαρτήσει την Κριμαία και τώρα εισβάλει στην Ουκρανία».

«Αν αυτό δεν είναι μια σκόπιμη προσβολή στην ευρωπαία σύμμαχό μας την Ελλάδα, τότε δεν ξέρω τι μπορεί να είναι. Αν δούλευα για το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, θα ματαίωνα όλους τους δανεισμούς στο Βρετανικό Μουσείο και θα επανεξέταζα τις άδειες ανασκαφών που ενδεχομένως να έχει. Γιατί είναι αποδεκτό το Βρετανικό μουσείο να δανείζει έργα τέχνης στο Ιράν που χρηματοδοτεί την τρομοκρατία και στη Ρωσία που εισβάλει σε γειτονικές χώρες της, αλλά όχι στην ειρηνική Ελλάδα, απ' όπου προήλθαν τα γλυπτά;» διερωτάται η Ντόροθι Κινγκ. 

Τζέφρι Ρόμπερτσον: Τα γλυπτά θα έπρεπε να μπορούν να πάνε και στην Ελλάδα

Ο δικηγόρος που συνεργάζεται με την Αμάλ Κλούνεϊ δηλώνει ότι τα Γλυπτά θα ήταν απίστευτα πιο όμορφα αν βρίσκονταν στην Αθήνα. Η μυστική διπλωματία του Κάμερον.



«Αφού τα γλυπτά εστάλησαν στη Ρωσία, μπορούν να σταλούν και στο Μουσείο της Ακρόπολης» δήλωσε το βράδυ της Παρασκευής στο βρετανικό δίκτυο ο Τζέφρι Ρόμπερτσον, ο αυστραλός νομικός που συνεργάζεται με την Αμάλ Κλούνεϊ.

Ο Ρόμπερτσον δηλώνει ότι ο διευθυντής του βρετανικού μουσείου, Νιλ ΜακΓκέργκορ που επισκέφτηκε το μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη σχολίασε ότι το γλυπτό του Παρθενώνα που δανείστηκε στο ρωσικό μουσείο «ταιριάζει καλύτερα εδώ απ' ό,τι στο Βρετανικό Μουσείο». «Θα φαίνονταν ακόμη πιο όμορφα όλα τα εκθέματα αν επανενώνονταν στο Μουσείο της Ακρόπολης, κάτω από τον γαλανό Αττικό ουρανό και στη σκιά του Παρθενώνα.»

Ο αυστραλός νομικός παρομοίασε την ύπαρξη των γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο «σαν να βρίσκονται μέσα σε ένα νεκροτομείο». Ο Ρόμπερτσον επικρίνει την απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να δανείσει το γλυπτό του Παρθενώνα σε μια στιγμή που η Ρωσία και ο Βλαντίμιρ Πούτιν απομονώνεται διεθνώς, κάνοντας λόγο για «αφελή και ανεύθυνη πολιτιστική διπλωματία» που ασκεί το Μουσείο. Όπως είχε κάνει νωρίτερα στην ιστοσελίδα της και η αμερικανίδα αρχαιολόγος Ντόροθι Κινγκ, ο Ρόμπερτσον θυμίζει την μεταφορά του Κυλίνδρου του Κύρου στο Ιράν.

Ο συνεργάτης της Αμάλ Κλούνεϊ αναφέρει επίσης ότι η μεταφορά του γλυπτού στη Ρωσία έγινε εν γνώσει της βρετανικής κυβέρνησης και σχολιάζει: «Αν ο πρωθυπουργός κ. Κάμερον εννοούσε σοβαρά ότι επιθυμεί την απομόνωση του Πούτιν, τότε η κυβέρνησή του θα έπρεπε να σταματήσει την προσωρινή εξαγωγή του γλυπτού. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι δεν το έπραξε και θα είχε ενδιαφέρον να μας πει η κυβέρνηση γιατί αρνήθηκε να σταματήσει αυτήν την κίνηση προπαγάνδας υπέρ του Πούτιν. Γιατί δεν αποκάλυψε το σχέδιο δανεισμού εδώ και έναν χρόνο και γιατί δεν το σταμάτησε;» Ο Τζέφρι Ρόμπερτσον ζητά από το Βρετανικό Μουσείο να αποκαλύψει τα έγγραφα που υπέγραψε με το Ερμιτάζ για τον δανεισμό του γλυπτού και το ποσό που εισέπραξε, αν εισέπραξε από τους ρώσους. 

Τί απάντησε ο Επιτρόπος Πολιτισμού στον Γλέζο για την Επιστροφή των Γλυπτών

«Εκτός των περιορισμένων δυνατοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υπάρχουν στον τομέα του πολιτισμού» είναι μεταξύ άλλων, η Επιστροφή των Γλυπτών.


Ο Επίτροπος Πολιτισμού και Παιδείας Τίμπορ Νάβρατσιτς, σε απάντησή του στον Μανώλη Γλέζο, σχετικά με τα τρία ζητήματα που ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είχε θέσει κατά τη διάρκεια της ακρόασης του Νάβρατσιτς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ως υποψηφίου Επιτρόπου, γράφει:

«Δυστυχώς, η Επιτροπή δεν μπορεί να βοηθήσει σχετικά με τα τρία ζητήματα που θέσατε -αρχαιολογικοί θησαυροί που εκλάπησαν από τους Ναζί, επιστροφή Μαρμάρων Παρθενώνα και Αφροδίτης της Μήλου-, τα οποία είναι εκτός των περιορισμένων δυνατοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υπάρχουν στον τομέα του πολιτισμού.

Η Οδηγία του Συμβουλίου 93/7/EEC της 15ης Μαρτίου 1993 σχετικά με την επιστροφή παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών κειμηλίων από το έδαφος ενός κράτους - μέλους δίνει τη δυνατότητα, κάτω από πολύ συγκεκριμένες περιστάσεις, στο συγκεκριμένο κράτος να στραφεί εναντίον άλλου κράτους - μέλους που κατέχει το κλαπέν αντικείμενο, διεκδικώντας την επιστροφή του.

Ωστόσο, οι νομοθέτες, δηλαδή το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αποσαφήνισαν ότι η Οδηγία θα έχει εφαρμογή μόνο επί πολιτιστικών κειμηλίων που μετακινήθηκαν παρανόμως από το έδαφος ενός κράτους-μέλους μετά την 1η Ιανουαρίου 1993.

Τα ζητήματα στα οποία αναφέρεστε μπορούν να επιλυθούν μόνο σε διμερή βάση, μεταξύ των εμπλεκομένων κρατών-μελών».

Εν κρυπτώ οι συζητήσεις

Η προκλητική κίνηση του Βρετανικού Μουσείου έγινε στο σκοτάδι. Οι συζητήσεις διεξήχθησαν εν κρυπτώ τον τελευταίο μήνα και το ακέφαλο άγαλμα του θεού Ιλισσού από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα στάλθηκε στο ρωσικό μουσείο ξαφνικά. Θα εκτεθεί από σήμερα μέχρι τις 18 Ιανουαρίου μόνο του, στη «ρωμαϊκή αυλή».


Για τον εορτασμό των 250 χρόνων του το μουσείο έχει οργανώσει τρεις εκθέσεις με δικά του έργα, αλλά ζήτησε, όπως φαίνεται, και τη βοήθεια του Βρετανικού Μουσείου. Το οποίο έστειλε κάτι που δεν του ανήκει, κάτι κλεμμένο και εύθραυστο.

Απορίας άξιον είναι πώς η ρωσική πλευρά, που τόσο έχει υποφέρει με αρπαγές έργων τέχνης κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν έδειξε ανάλογη ευαισθησία.

«Φαίνεται ότι δεν ισχύει πια το δόγμα των αμετακίνητων», λέει στο «Έθνος» ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, σχολιάζοντας την κίνηση του Βρετανικού Μουσείου. Τονίζει πάντως ότι χρειάζεται «μεγίστη προσοχή στη διακίνηση, γιατί αυτά τα ταλαιπωρημένα, ευαίσθητα και εξαιρετικά υψηλής αισθητικής Γλυπτά απαιτούν ξεχωριστή διαχείριση. Στη συζήτηση για την επιστροφή τους, είναι αυτονόητο ότι θα χρησιμοποιηθεί το επιχείρημα πως αφού μπορούν να πάνε στην Πετρούπολη, ασφαλώς μπορούν να έρθουν και στην Αθήνα», καταλήγει.


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος, Τα Νέα, The TOC1, The TOC2, The TOC3, The TOC4, The TOC5, in.gr








Δεν υπάρχουν σχόλια