Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Μουσείο Αργυροτεχνίας από... χρυσό

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας από τον περασμένο Σεπτέμβριο που εγκαινιάστηκε έχει δεχθεί πάνω από 25.000 επισκέπτες και η περιοδική έκθεση «Ότ...

Μουσείο Αργυροτεχνίας από... χρυσό
Το Μουσείο Αργυροτεχνίας από τον περασμένο Σεπτέμβριο που εγκαινιάστηκε έχει δεχθεί πάνω από 25.000 επισκέπτες και η περιοδική έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή» έφερε στο μουσείο 11.000 άτομα.
Ποιο μουσείο δεν θα ήθελε να έχει 25.000 και πλέον επισκέπτες στους έξι μήνες της λειτουργίας του; Να έχει τον μήνα 4.000 ενήλικες και παιδιά που ανακαλύπτουν την ιστορία του, το αγαπούν, το σέβονται όπως τους σέβεται το ίδιο το μουσείο με όσα προσφέρει; Και ποια πόλη δεν θα επιθυμούσε η ίδρυση ενός και μόνο νέου μουσείου να επιδρά στην οικονομία της με περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ;

Aυτές είναι κάποιες από τις επιτυχίες του Μουσείου Αργυροτεχνίας, του «ένατου παιδιού» του δικτύου του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, από τον περασμένο Σεπτέμβριο που εγκαινιάστηκε. Ο δυτικός προμαχώνας της νοτιοανατολικής ακρόπολης του κάστρου όπου στεγάζεται είναι από τα πιο φροντισμένα σημεία του Ιτς Καλέ και αποτελεί παράδειγμα αποκατάστασης μνημείου. Η λειτουργία του επηρέασε την πόλη, παραδέχεται ο δήμαρχος της Θωμάς Μπέγκας, και σίγουρα δεν ήταν τυχαία η απόφαση του Δήμου Ιωαννιτών να τιμήσει την «ψυχή» αυτού του μουσείου. Τη γυναίκα που πίστεψε στον ρόλο των θεματικών μουσείων, τα οποία δημιουργούν πυρήνες πολιτισμού στην περιφέρεια, συνδέουν τον πολιτισμό με το περιβάλλον, αναδεικνύουν τις ιδιαιτερότητες κάθε τόπου.

Η Σοφία Στάικου, πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, επίτιμη δημότις του Δήμου Ιωαννιτών από την περασμένη Τρίτη, τιμήθηκε με το Αργυρό Μετάλλιο της Πόλης για το πολυεπίπεδο έργο της. Ιδιαίτερη σημασία αποκτούν οι δημιουργικές πρωτοβουλίες των ανθρώπων «οι οποίοι παρεμβαίνουν με τη δράση τους σε ιστορικές περιόδους όπου η κοινωνία, λόγω των αντίξοων οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών, αναζητάει ερεθίσματα για ανάταση. Τα χαρακτηριστικά μιας τέτοιας προσωπικότητας, στους καιρούς που διάγουμε, συμπυκνώνονται στο πρόσωπο της προέδρου του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς», είπε στην προσφώνησή του ο δήμαρχος Θ. Μπέγκας.

Η αλήθεια είναι ότι έχουν υποστηριχθεί πολλές δράσεις και σημαντικά έργα πολιτιστικής υποδομής στην πόλη, εκτός από το Μουσείο Αργυροτεχνίας, που συνεισφέρει στην κοινωνικοοικονομική ανάδειξη της περιοχής. Για την πρόεδρο του ΠΙΟΠ, το μουσείο αυτό δεν είναι μόνον ένα λαμπρό κόσμημα στο δίκτυό του, αλλά και «μοχλός για τον πολιτιστικό τουρισμό», σε έναν τόπο που άργησε να εξελιχθεί τουριστικά. Η δύναμη του πολιτισμού για την τοπική ευημερία, η προστασία της αυθεντικότητας των περιοχών είναι ορισμένα απ’ όσα παλεύει με το δίκτυο των μουσείων. Οι στιγμές που έζησε δεν ήταν πάντα ρόδινες. Εζησε και την καχυποψία για τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού φορέα. Πιστεύοντας «στη σύνθεση των δυνάμεων, στην αριστεία, στη συναντίληψη, σε στόχους που είναι μακροπρόθεσμοι και χτίζουν παρακαταθήκες για το μέλλον», δημιούργησε και το Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα. Αλλά δεν μένει εκεί.

Μελλοντικά σχέδια

Επόμενο βήμα είναι η συνεργασία Δήμου Ιωαννιτών και Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, που θα ενταθεί μέσα από ένα εξωστρεφές πλαίσιο δράσης το οποίο συμφωνήθηκε από τις δύο πλευρές κι έλαβε τη μορφή μνημονίου συνεργασίας που συνυπέγραψαν ο δήμαρχος και η πρόεδρος του ΠΙΟΠ. «Ένα πλαίσιο δράσης που αξιοποιεί το Μουσείο Αργυροτεχνίας, το ενσωματώνει στην πόλη και το χρησιμοποιεί για να προβάλουμε στο εσωτερικό και στο εξωτερικό την Ελλάδα που παράγει και διακρίνεται», είπε κατά την υπογραφή του «μνημονίου» η κ. Στάικου.

Όμορφη πόλη τα Ιωάννινα, με νέους παντού, αλλά, όπως λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Θ. Μπέγκας, «στο έλλειμμα που διαπιστώνεται διαχρονικά ήταν η εξωστρέφεια της πόλης». Δυόμισι χρόνια τώρα, σε συνεργασία με τα επιμελητήρια της πόλης, το πανεπιστήμιο, τους φορείς τουρισμού, τους μεγάλους ξενοδόχους εργάζονται για να δημιουργήσουν το brand name «Ιωάννινα». Έναν προορισμό με στοχευμένες δράσεις που θα προσελκύει πολιτιστικό, αθλητικό, θρησκευτικό, περιπατητικό τουρισμό και θα ποντάρει και στη γαστρονομία της περιοχής. Ο στρατηγικός σχεδιασμός ακουμπάει στο νέο ΕΣΠΑ και τα ΠΕΠ Ηπείρου και θα περιλαμβάνει αναπλάσεις της παραλίμνιας ζώνης, παρεμβάσεις σε μνημεία εντός του κάστρου, διαδρομές και μαζί με το Μουσείο Αργυροτεχνίας «θα αποτελέσουν ένα πολιτιστικό πάρκο». Τώρα τα Ιωάννινα δέχονται πολλούς επισκέπτες από το Ισραήλ, τη σκανδιναβική αγορά, «που άνοιξε αισθητά», ενώ οι αγορές-στόχοι είναι το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία. «Η λίμνη είναι η ειδοποιός διαφορά. Πρέπει να μάθουμε να ζούμε κοντά της».

Η αναζωογόνηση του αστικού παραλίμνιου μετώπου Ιωαννίνων από τον Θεσσαλονικιό αρχιτέκτονα Πέτρο Μακρίδη, όπως παρουσιάζεται στο master plan, εστιάζει σε ένα παραλίμνιο μέτωπο, τη βιωματική σχέση των κατοίκων με τη λίμνη και την επανασύνδεση της πόλης μαζί της. Στα σχέδια και η αναβάθμιση της πλατείας Πύρρου.

Πρωτοποριακό

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας ενσωματώθηκε πρωτοποριακά στα πολιτιστικά τοπόσημα της Ηπείρου, θύμισε σε μήνυμά του ο βουλευτής Ιωαννίνων και πρώην υπουργός Πολιτισμού Κ. Τασούλας. Οι ντόπιοι εντάσσουν το μουσείο στην καθημερινότητά τους. Η περιοδική έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή» έφερε στο μουσείο πάνω από 11.000 επισκέπτες. Εξ ου και η παράτασή της. Τον Μάιο, πάντως, είναι ευκαιρία να μάθουν οι πολίτες για τα έργα που χρηματοδοτήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην περιοχή τους στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής καμπάνιας «Εurope in my Region» και των εκδηλώσεων «Open EU prοject days». Πέρυσι σε εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν σε 23 χώρες πάνω από 400.000 άτομα επισκέφθηκαν 2.500 έργα. Είναι καλό να γνωρίζει κανείς τι συμβαίνει στον τόπο του.


Πηγή: Γ. Συκκά, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια