Το μεγαλύτερο λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και ανακηρυγμένο διατηρητέο ιστορικό μνημείο από το 1972.
Το μεγαλύτερο λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και ανακηρυγμένο διατηρητέο ιστορικό μνημείο από το 1972.
Στην τελική ευθεία μπαίνει πλέον η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών για την αναστήλωση και αποκατάσταση του ιστορικού Γεφυριού της Πλάκας, με την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών εντός των χρονοδιαγραμμάτων που είχαν τεθεί. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκήρυξε στις 18 Απριλίου 2018, τη διαδικασία Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την Επιλογή Αναδόχου Εκτέλεσης του Έργου «Στερέωση, Αποκατάσταση, Αναστήλωση, Ανάδειξη Γέφυρας Αράχθου στην Πλάκα», προϋπολογισμού 4.750.000 ευρώ. Η κατάρρευση του ιστορικού μνημείου τον Φεβρουάριο του 2015 είχε προκαλέσει έντονη συγκίνηση στο πανελλήνιο, ενώ καθολικό υπήρξε το αίτημα της αναστήλωσής του. Από την πρώτη στιγμή η επιστημονική κοινότητα της χώρας, και ιδιαίτερα το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, συστρατεύθηκε σε ένα έργο εξαιρετικά απαιτητικό και περίπλοκο. Σήμερα, μετά τη σύνταξη της Προγραμματικής Σύμβασης, την ολοκλήρωση των συμπληρωματικών Μελετών, τα απαραίτητα έργα στήριξης των ακροβάθρων που εκτελέστηκαν με ευθύνη της Περιφέρειας, και βεβαίως, την προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος και την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών για την ανάδειξη αναδόχου, το κυρίως έργο της αναστήλωσης μπαίνει στην τελική ευθεία.
Υπενθυμίζεται ότι για την αναστήλωση του λιθόκτιστου γεφυριού της Πλάκας, το οποίο είναι το μεγαλύτερο λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και ανακηρυγμένο διατηρητέο ιστορικό μνημείο από το 1972, απαιτήθηκε η συντονισμένη συνεργασία επτά φορέων, ήτοι: των Υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών και Μεταφορών, της Περιφέρειας Ηπείρου του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδος και του Δήμου Β. Τζουμέρκων.
Στους όρους της προκήρυξης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για την επιλογή αναδόχου εκτέλεσης του έργου με τίτλο: «Στερέωση, Αποκατάσταση, Αναστήλωση, Ανάδειξη Γέφυρας Αράχθου», προϋπολογισμού 4.750.000€, έχουν αποτυπωθεί και ληφθεί υπόψιν όλες οι επιστημονικές, τεχνικές εισηγήσεις και παρατηρήσεις των εμπλεκόμενων φορέων που συνεργάστηκαν και ειδικά της Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής που παρακολουθεί το Έργο.
Στην προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας που συνέταξαν οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπό την καθοδήγηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου εξασφαλίζονται λεπτομερώς οι προϋποθέσεις, ούτως ώστε ο Ανάδοχος που θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία να ανταπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις ενός έργου, που αποτελεί σε κάθε περίπτωση, μία πρόκληση για τον επιστημονικό και τεχνικό κόσμο της χώρας.
Το έργο της αποκατάστασης του ιστορικού αρχιτεκτονικού μνημείου, έχει χαρακτηριστεί ως κατεπείγον, μοναδικό, με ιδιαιτερότητες, δυσκολίες, πολυπλοκότητα και ένταση εργασιών, που το καθιστούν έργο ειδικού χειρισμού.
Κατά συνέπεια, όπως σημειώνεται, επιβάλλεται ο ανάδοχος να έχει αφενός εξειδικευμένη τεχνογνωσία και εμπειρία και αφετέρου να διαθέτει ικανή οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια, ώστε να είναι σε θέση να ολοκληρώσει το έργο έντεχνα, και εντός των δύο θερινών περιόδων κατά τις οποίες είναι δυνατή η εκτέλεση των εργασιών.
Στόχος όλων είναι η πρότυπη αποκατάσταση του ιστορικού μνημείου, σε παγκόσμιο επίπεδο, με απόλυτο σεβασμό στην τέχνη της παραδοσιακής γεφυροποιίας και του πρωτομάστορα Μπέκα. Με δεδομένη την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων από το ΠΔΕ, τα έργα της αποκατάστασης της ιστορικής Γέφυρας Πλάκας μπορούν να είναι σε πλήρη ανάπτυξη από το φετινό καλοκαίρι.
Πηγή: The TOC
Δεν υπάρχουν σχόλια