Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Έργα τέχνης ζητούν επαναπατρισμό

Ελ Γκρέκο, «Η προσκύνηση των μάγων» (1565-1567). «Ήμασταν τυχεροί για δύο ημέρες» , λέει στην «Κ» ο Γιώργης Μαγγίνης για την επιχείρησ...

Έργα τέχνης ζητούν επαναπατρισμό
Ελ Γκρέκο, «Η προσκύνηση των μάγων» (1565-1567).
«Ήμασταν τυχεροί για δύο ημέρες», λέει στην «Κ» ο Γιώργης Μαγγίνης για την επιχείρηση επιστροφής των έργων της συλλογής Christian Zervos από το Μουσείο Μπενάκη στη Γαλλία. 

Για καλή τους τύχη, οι συντελεστές της έκθεσης είχαν οργανώσει την επιστροφή τους μόλις δύο ημέρες πριν ληφθούν τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων και τα έργα επέστρεψαν εγκαίρως και με ασφάλεια.

Η επιδημία του κορωνοϊού δεν καθήλωσε μόνο τους ταξιδιώτες, αλλά και έργα τέχνης που δεν πρόλαβαν να επιστρέψουν στα μουσεία καταγωγής τους και τα οποία, φυσικά, δεν ταξιδεύουν ποτέ μόνα τους αλλά πάντα με συνοδό.

Στις Βρυξέλλες βρίσκονται ακόμη αντικείμενα μικροτεχνίας, γλυπτά και αντίγραφα ψηφιδωτών του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου από την παλαιοχριστιανική περίοδο. «Αυτές τις μέρες η ομάδα μας θα έπρεπε να βρίσκεται εκεί για το κλείσιμο της έκθεσης», μας λέει η προϊσταμένη του μουσείου Κατερίνα Δελλαπόρτα, αλλά η αποστολή αναβλήθηκε.  



Στο μουσείο της Έσσης βρίσκονται «εγκλωβισμένα» τρία έργα του MOMus από τη συλλογή Κωστάκη, που παρουσιάστηκαν στην έκθεση «Ο μηχανικός άνθρωπος». Πρόκειται για τα έργα «Κατασκευή σε άσπρο» (Ρομπότ) του Αλεξάντρ Ρότσενσκο του 1920, «Αεροπόρος» του Αλεξέι Μοργκουνόφ (1912) και «Πορτρέτο με πριόνι» του Ιβαν Κλιουν (1913). Μέχρι να αρθούν οι απαγορεύσεις των μετακινήσεων, τα δύο μουσεία συμφώνησαν να παραμείνουν αποθηκευμένα στο γερμανικό μουσείο, όπως μας είπε η αν. γενική διευθύντρια του MOMus. Αντίστοιχα, το μουσείο της Θεσσαλονίκης κρατάει στις αποθήκες του έργα που παρουσιάστηκαν στη μεγάλη έκθεση ζωγραφικής της Λιουμπόβ Ποπόβα και δεν μπορεί να επιστρέψει σε μουσεία της Αυστρίας και της Ελβετίας. «Είχαμε ένα μεγάλο πρόγραμμα κινητικότητας μέσα στο 2020 το οποίο έχει αλλάξει, καθώς πολλές εκθέσεις έχουν αναβληθεί. Είχαμε σχεδιάσει τη μετακίνηση έργων σε περίπου 15 μουσεία καθώς και μια μεγάλη συνεργασία με το Μουσείο Ντιζάιν της Κίνας, αλλά η σχετική έκθεση αναβλήθηκε εδώ και δύο μήνες», σημειώνει η κ. Τσαντσάνογλου.

Στην Αθήνα παραμένουν τα γλυπτά της Λίντια Μπέγκλις μετά τη μεγάλη έκθεση που διοργάνωσε ο Οργανισμός Πολιτισμού ΝΕΟΝ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η οποία τελείωσε στις 15 Μαρτίου.

Στην Κίνα βρίσκεται αυτή τη στιγμή η έκθεση κοσμημάτων «Vanity» της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, η οποία βρίσκεται ασφαλής μέσα στις προθήκες του Μουσείου Guangdong της επαρχίας της Καντόνας. Η έκθεση ήταν προγραμματισμένο να κάνει περιοδεία σε άλλες δύο πόλεις της Κίνας, κάτι που μάλλον θα αλλάξει λόγω του ιού. Στην προθήκη του στο Σικάγο βρίσκεται επίσης το φημισμένο έργο τέχνης του Ελ Γκρέκο «Η προσκύνηση των μάγων» σε μια (κλειστή) έκθεση που θα κρατήσει μέχρι τον Ιούλιο. «Δεν μας ανησυχεί προς το παρόν. Ελπίζουμε να προλάβει ο κόσμος να το δει», μας λέει ο κ. Μαγγίνης.

Η αναβολή των Ολυμπιακών Αγώνων οδήγησε και στην αναβολή της έκθεσης «Αθλητισμός στην τέχνη» που θα διοργάνωνε τον Ιούλιο το Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης του Τόκιο και θα συμμετείχαν με δάνειά τους το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας και άλλα ελληνικά μουσεία.

Η επιδημία επηρεάζει, βέβαια, μουσεία σε όλο τον κόσμο. Στην Αυστραλία «παγιδεύτηκαν» λόγω του κορωνοϊού περίπου 100 έργα του Ματίς και του Πικάσο, που προέρχονται από συνολικά 23 μουσεία.

Η καθήλωση των έργων τέχνης στις χώρες δανεισμού προκαλεί τεράστια οικονομικά προβλήματα, καθώς το ασφαλιστικό κόστος εκτοξεύεται, ενώ εγείρονται ζητήματα ασφάλειας. Πριν από δύο ημέρες ο πίνακας «Spring Garden» του Βαν Γκογκ εκλάπη από μουσείο του Αμστερνταμ που ήταν κλειστό λόγω κορωνοϊού.


Πηγή: Σ. Ιωαννίδης, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια