Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Στόχος, οι ψηφιακοί επισκέπτες

H ξενάγηση σε ατελιέ καλλιτεχνών, όπως του Μεξικανού Χόρχε Πάρδο (φωτ.), είναι ένα δείγμα των νέων ψηφιακών «προϊόντων» που θα προσφέρει το ...

Στόχος, οι ψηφιακοί επισκέπτες
H ξενάγηση σε ατελιέ καλλιτεχνών, όπως του Μεξικανού Χόρχε Πάρδο (φωτ.), είναι ένα δείγμα των νέων ψηφιακών «προϊόντων» που θα προσφέρει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στα μέλη του (φωτ. ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ).

Στις 21 Νοεμβρίου η αρχαιολόγος Μεταξία Ρούτση «βρέθηκε» στη Νέα Υόρκη. Για την ακρίβεια, η αρχαιολόγος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης βρέθηκε στις οθόνες του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, για να κάνει μια πλήρη εικονική ξενάγηση στα μέλη του, εγκαινιάζοντας τα νέα virtual tours του μουσείου. 

«Ήταν κάτι που κάναμε για πρώτη φορά, αλλά είναι μια δράση που θα αναπτύξουμε για όλες τις μόνιμες συλλογές μας», λέει στην «Κ» η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Σάντρα Μαρινοπούλου και διευκρινίζει ότι δεν θα είναι δωρεάν. 

Η παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας του πολιτισμού λόγω της πανδημίας συρρίκνωσε τα έσοδα των πολιτιστικών φορέων και των μουσείων, που βασίζονται σε πόρους από εισιτήρια και χορηγίες για την επιβίωσή τους. Τον περασμένο Απρίλιο, στην αρχή της μεγάλης υγειονομικής κρίσης, το μουσείο αναγκάστηκε να ακυρώσει την έκθεση του Takis, μια ακριβή συμπαραγωγή με την Tate Modern και το MACBA της Βαρκελώνης. Ηταν η πρώτη φορά που η κ. Μαρινοπούλου ακύρωνε μια προαναγγελθείσα έκθεση στα 12 χρόνια που διοικεί το μουσείο. «Ευτυχώς που πήραμε την απόφαση τότε», μας λέει σήμερα, «καθώς το κόστος μεταφοράς θα ήταν πολύ μεγάλο και δεν θα δείχναμε τα έργα».

Για να αναπληρώσει το κενό, το μουσείο δημιούργησε μια ειδική ιστοσελίδα (takis.cycladic.gr) με υλικό από τον κατάλογο της έκθεσης που έχουν δει περίπου 5.500 ψηφιακοί επισκέπτες. Παράλληλα το μουσείο «ανέβαζε» δωρεάν ψηφιακό περιεχόμενο με διαλέξεις και υλικό παλαιότερων εκθέσεων. 

Ωστόσο, εννέα μήνες μετά την πρώτη καραντίνα και την ακύρωση του Takis, το μουσείο παραμένει κλειστό, όπως και τα υπόλοιπα, ενώ τα έσοδά του είναι μειωμένα κατά 75% σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. 

Το ερώτημα της επόμενης μέρας σε ένα αβέβαιο περιβάλλον δεν μπορεί να απαντηθεί μονολεκτικά, αλλά μια σημαντική πτυχή του είναι η δημιουργία εσόδων. Πώς κόβεις εισιτήρια όταν δεν μπορείς να κάνεις εκθέσεις; 

Η απάντηση που δίνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης είναι μια νέα στρατηγική με έμφαση στο ποιοτικό, διαβαθμισμένο, ψηφιακό περιεχόμενο που θα διατίθεται και επί πληρωμή, μια ισορροπία στο «phygital» περιβάλλον (από τις λέξεις physical και digital). «Η φυσική εμπειρία θα είναι πάντα προτεραιότητα, αλλά πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία μεταξύ όσων προσφέρουμε δωρεάν στο Διαδίκτυο και όσων θα διατίθενται με ένα μικρό αντίτιμο», μας λέει η κ. Μαρινοπούλου. 

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται τα virtual tours που ετοιμάζει το μουσείο για ενηλίκους, οι live streaming ξεναγήσεις για σχολεία που δεν μπορούν να επισκεφθούν το μουσείο, οι «επισκέψεις» μέσω Zoom των Φίλων του Μουσείου σε στούντιο καλλιτεχνών, όπως της Γεωργίας Σαγρή ή του Χόρχε Πάρδο στο Μεξικό, αλλά και η ένταξη του φορέα στο νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα ReΙnHerit.

Στο ίδιο πλαίσιο, το μουσείο ετοιμάζει μια νέα πλατφόρμα, με επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού, η οποία θα αποτελεί τη βάση για τις νέες εφαρμογές που θα αναπτύξει το επόμενο διάστημα. Μία από αυτές θα λανσάρει στη νέα αρχαιολογική έκθεση που ετοιμάζει για το 2021 και θα βασίζεται στην κινηματογραφική αφήγηση μιας ιστορίας παρά στην εξαντλητική παρουσίαση των εκθεμάτων. Προς το τέλος της νέας χρονιάς το μουσείο σχεδιάζει τη δημιουργία μιας εικονικής επίσκεψης – έκθεσης και αναπαράστασης του προϊστορικού οικισμού στο Δασκαλιό της νήσου Κέρος, με τη χρήση 3D τεχνολογιών, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και τους υπευθύνους των ανασκαφών, τον δρα Μάικλ Μπόιντ και τον καθηγητή Κόλιν Ρένφριου.

Το αντίτιμο για μια ψηφιακή εμπειρία θα είναι μικρότερο από τη φυσική παρουσία, μας λέει η κ. Μαρινοπούλου, ενώ αυτές θα μπορούν πιο εύκολα να «ταξιδέψουν» όπως μια περιοδική έκθεση. «Στοχεύουμε στον ψηφιακό τουρίστα, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, που αναζητάει τέτοιο περιεχόμενο αλλά θέλει να είναι ποιοτικό. Αυτό είναι το στοίχημα».


Πηγή: Σ. Ιωαννίδης, Καθημερινή



Δεν υπάρχουν σχόλια