Πήλινο τηγανόσχημο αγγείο. Μεταβατική Πρωτοκυκλαδική Ιφάση. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. «Κυκλάδες και Δυτική Μικρά Ασία κατά την 3η ...
Πήλινο τηγανόσχημο αγγείο. Μεταβατική Πρωτοκυκλαδική Ιφάση. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. |
«Κυκλάδες και Δυτική Μικρά Ασία κατά την 3η χιλιετία π. Χ.» Μία έκθεση και για τις δύο πλευρές του Αιγαίου, τις Κυκλάδες και τη Μικρά Ασία, όπως ήταν πριν από 5.000 χρόνια εγκαινιάζεται στις 23 Μαΐου στο Μουσείο Σακίπ Σαμπαντσί της Κωνσταντινούπολης με αρχαιότητες που προέρχονται από ελληνικά αλλά και από τουρκικά μουσεία. Με τίτλο «Κυκλάδες και Δυτική Μικρά Ασία κατά την 3η χιλιετία π. Χ.» η έκθεση μιλάει για τον πολιτισμό, που με εκκίνηση τις Κυκλάδες επεκτάθηκε σε όλη την γύρω περιοχή χάρις στους δραστήριους εμπόρους - ναυτικούς των νησιών και τις ανταλλαγές αγαθών, ιδεών και πολιτισμού. Την έκθεση διοργανώνουν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Σακίπ Σαμπαντσί που βρίσκεται στο Βόσπορο. Από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν 68 αρχαιότητες ενώ ισάριθμα έργα προέρχονται από την Δυτική Μικρά Ασία και συγκεκριμένα από τα Αρχαιολογικά Μουσεία της Κωνσταντινούπολης, της Σμύρνης, του Δορυλαίου (Εσκί Σεχίρ), της Κιουτάχειας, κ. ά.
Τα φημισμένα για τη λιτότητα και την απλότητα της φόρμας τους μαρμάρινα, κυκλαδικά ειδώλια αποτελούν σημαντικό μέρος των έργων που αποστέλλονται από την Ελλάδα. Επίσης μαρμάρινα αγγεία και άλλα τέχνεργα, καθώς και δείγματα χάλκινων αντικειμένων (εργαλεία και εγχειρίδια) ενώ δεν λείπουν τα πήλινα αγγεία, από τα γνωστά «τηγανόσχημα» (λόγω του σχήματός τους) με εγχάρακτη διακόσμηση, οι αρύβαλλοι (μυροδοχεία), οι κρατηρίσκοι, οι ραμφόστομες πρόχοι (λόγω της απόληξής τους σε σχήμα ράμφους) κλπ.
Από την πλευρά της Δυτικής Μικράς Ασίας παρουσιάζονται πτυόσχημα ειδώλια (η ονομασία παραπέμπει στο σχήμα τους που μοιάζει με φτυάρι αν και στην πραγματικότητα βρίσκονται πολύ κοντά στον τύπο των βιολόσχημων), ένα κεφαλάκι κυκλαδικού ειδωλίου από τη Μίλητο, πήλινα αγγεία και μετάλλινα όπλα και κοσμήματα που φανερώνουν τις σχέσεις αλλά και τις διαφορές ανάμεσα στα κυκλαδικά τέχνεργα και σε αυτά της μικρασιατικής ακτής, ιδιαίτερα καθώς η παραλιακή μικρασιατική ζώνη προχωρεί προς την ενδοχώρα.
Ιδιαίτερα εξάλλου επισημαίνεται στην έκθεση η σαφής η τομή που παρουσιάζεται γύρω στα 2600 - 2500 π. Χ. στην υπερχιλιετή διάρκεια της πρώιμης Εποχής του Χαλκού (3200 – 2000 π. Χ.) με αλλαγές που έρχονται από την μεγαλύτερη εκμετάλλευση στη χρήση των μετάλλων, την εντατικότερη χρήση του τροχού, κλπ. Χωριστές ενότητες λοιπόν αναφέρονται σε ό,τι συνέβαινε στο Αιγαίο λίγο πριν από την έναρξη της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού και μετά από αυτήν. Ετσι οι ενότητες με τις τεχνολογίες (κεραμική, μεταλλοτεχνία, γλυπτική), την ιδεολογία (ταφικά έθιμα, κλπ), το εμπόριο και σχέσεις αποτελούν τα κύρια κεφάλαια της έκθεσης (αλλά και του πολυσέλιδου επιστημονικού καταλόγου που τη συνοδεύει).
Την επιμέλεια αυτής της έκθεσης, που αποτελεί την πρώτη συνεργασία ελληνικών και τουρκικών μουσειακών φορέων με αναφορά το Αιγαίο και τον πρώιμο πολιτισμό του έχουν ο καθηγητής Νίκος Χρ. Σταμπολίδης, διευθυντής Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, η δρ.Ελένη Παπάζογλου από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η δρ. Πέγκυ Σωτηρακοπούλου, η δρ Ναζάν Ολτσέρ, διευθύντρια Μουσείου Σακίπ Σαμπαντσί και ο καθηγητής Χαϊάτ Ερκανάλ. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 20 Αυγούστου.
Πηγή: Μαρία Θερμού, Εφημερίδα "Το Βήμα"
Δεν υπάρχουν σχόλια