Ένα φιλόδοξο σχέδιο, που θα καταστήσει την περιοχή πόλο έλξης για τον καταδυτικό τουρισμό, θέλει να υλοποιήσει η Περιφέρεια Θεσσαλίας μέχρ...
Ένα φιλόδοξο σχέδιο, που θα καταστήσει την περιοχή πόλο έλξης για τον καταδυτικό τουρισμό, θέλει να υλοποιήσει η Περιφέρεια Θεσσαλίας μέχρι το 2015. Το συγκεκριμένο σχέδιο θα περιλαμβάνει ναυάγια μεγάλης ιστορικής αξίας, άλλα του 4ου και άλλα του 5ου αιώνα π.Χ., αρκετά βυζαντινά, αλλά και ναυάγια με πλούσια ευρήματα, όπως αμφορείς και περίτεχνα πιάτα.
Αρχαία, βυζαντινά και σύγχρονα ναυάγια, που έχουν εντοπιστεί στο βυθό του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου Αλοννήσου - Βορείων Σποράδων, όπως επίσης στη Σκόπελο και στον Νότιο Παγασητικό καθιστούν τις συγκεκριμένες περιοχές από τις σημαντικότερες διεθνείς περιοχές σε υποθαλάσσιο αρχαιολογικό και πολιτιστικό πλούτο.
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας βλέπει αυτά τα ναυάγια ως πολύτιμες «χρονοκάψουλες Ιστορίας» και προτείνει ένα φιλόδοξο σχέδιο για τη λειτουργία στην περιοχή αυτή ενός διεθνούς ακτινοβολίας Υποβρύχιου Μουσείου, στοχεύοντας στην πλούσια «δεξαμενή» του ολοένα και αυξανόμενου παγκοσμίως ρεύματος καταδυτικού τουρισμού.
Το «Επιχειρησιακό Σχέδιο για την Κατασκευή Υποβρύχιων Μουσείων και Καταδυτικών Πάρκων στις Νήσους Σποράδες και στον Δυτικό Παγασητικό», που εκπονείται σε συνεργασία με τους Δήμους Αλοννήσου, Σκοπέλου και Αλμυρού, φιλοδοξεί να κάνει πράξη μέχρι το 2015 το πρώτο στην Ελλάδα μουσείο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, το οποίο θα αποτελέσει «πιλότο» για ανάλογες παρεμβάσεις και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Ολοκληρώθηκε το τελικό στάδιο προμελέτης
Το έργο που μελετάται έχει ως αφετηρία το βραβευμένο από το υπουργείο Ανάπτυξης Πρότυπο Καινοτόμο Σχέδιο Ανάπτυξης με τίτλο «Άνω Μαγνήτων Νήσοι», που εκπονήθηκε το 2006, με τη συμμετοχή άνω των 30 εταίρων. Συντονιστής εταίρος είναι ο Αγγελος Μαγκλής, και πρόεδρος της «Ατλαντίς Συμβουλευτική ΑΕ» ο οποίος μιλάει για την πορεία του έργου, επισημαίνοντας ότι σήμερα βρίσκεται στο τελικό στάδιο η φάση της προμελέτης του έργου και αναμένεται να ξεκινήσει η τελική μελέτη.
Στόχοι του εγχειρήματος
Σύμφωνα με τον κ. Μαγκλήτο έργο προωθείται με στόχο τη μετατροπή των Βορείων Σποράδων σε ειδικό - θεματικό τουριστικό προορισμό και θα έχει ως αποτέλεσμα τη δραστική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, την αύξηση των αφίξεων, την ανάδειξη και προστασία της υποθαλάσσιας πολιτιστικής κληρονομιάς, την εκθετική αύξηση των αλιευμάτων και τη θετική αλληλεπίδραση με το περιβάλλον. Το έργο χρηματοδοτείται από πόρους της Τεχνικής Βοήθειας του ΕΣΠΑ και έχουν δεσμευτεί πόροι 1,5 εκατομμυρίου ευρώ για τα έργα που θα απαιτηθούν για τη λειτουργία του.
Η πρόταση προβλέπει την ανάδειξη της περιοχής του Θαλάσσιου Πάρκου σε εβδομαδιαίο προορισμό καταδυτικού τουρισμού ξένων επισκεπτών.
Για να επιτευχθεί αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Μαγκλής, το προϊόν που τους προσφέρεται πρέπει να περιλαμβάνει 5 ως 7 αρχαία ναυάγια καθώς και καταδυτικά πάρκα με πολλά ψάρια. Το πρώτο υπάρχει ήδη, ενώ το δεύτερο μπορεί να επιτευχθεί με την πόντιση μεγαλογλυπτών που θα έχουν τις προδιαγραφές να μετατραπούν σε τεχνητούς υφάλους που θα εποικιστούν σταδιακά.
Σε επίπεδο υποδομής απαιτείται ένα σημείο απόπλου-κατάπλου των σκαφών (προτείνεται η Στενή Βάλλα Αλοννήσου και ο Αγνώντας Σκοπέλου), ένα Κέντρο Ναυτικής Αρχαιολογίας, σήμανση των ναυαγίων και των καταδυτικών πάρκων καθώς και υποβρύχιες κάμερες με δυνατότητα μετάδοσης ζωντανής εικόνας τόσο στο Κέντρο Επισκεπτών όσο και σε Μουσεία του εξωτερικού.
Τα σημαντικότερα ναυάγια στην περιοχή
Στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Εθνικού Πάρκου Αλοννήσου έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα 8 αρχαία και βυζαντινά καθώς και πάνω από 30 σύγχρονα ναυάγια, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο του σχεδίου.
Το σημαντικότερο ίσως απ’ αυτά είναι η αρχαία ελληνική φορτηγίδα που βυθίστηκε στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα κοντά στο νησί Περιστέρα, μαζί με το απίστευτο για την εποχή φορτίο άνω των 4.000 αμφορέων που μετέφερε, με κρασί από τη Χαλκιδική. Η ανακάλυψή της το 1994 από την Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων άλλαξε την παγκόσμια επιστημονική γνώση για τις δυνατότητες της αρχαίας ναυπηγικής, καθώς μέχρι τότε θεωρούσαν ότι οι πρώτες φορτηγίδες με εκτόπισμα άνω των 100 τόνων κατασκευάστηκαν αργότερα, κατά τη ρωμαϊκή περίοδο.
Φορτίο - έκπληξη
Λίγα ναυτικά μίλια μακριά, στη νήσο Φαγκρού, εντοπίζεται την ίδια εποχή δεύτερο ναυάγιο, επίσης με αμφορείς του 5ου π.Χ. από την αρχαία Μένδη της Χαλκιδικής, ενώ στη νήσο Σκάντζουρα έχει βρεθεί τρίτο ναυάγιο της κλασικής εποχής, με αξιοσημείωτη ποικιλομορφία φορτίου.
Στην Κυρά Παναγιά υπάρχει βυζαντινό ναυάγιο του 12ου μ.Χ. αιώνα, με περίτεχνα πιάτα, ζωγραφισμένα με παραστάσεις πουλιών, ζώων και ψαριών, ενώ πίσω στην Περιστέρα και σε βάθος 50-55 μέτρων, έχουν εντοπιστεί δύο διαφορετικοί σωροί χιλιάδων αμφορέων από -πιθανώς δύο διαφορετικά- βυζαντινά ναυάγια του 12ου μ.Χ. αιώνα. Στον βυθό της νήσου Ψαθούρα, «αναπαύεται» από τον Μάιο του 1942 ένα γερμανικό βομβαρδιστικό αεροπλάνο τύπου «Γιούνκερς» του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που προσθαλασσώθηκε εκεί όταν του τελείωσαν τα καύσιμα.
Στα 24 εκατ. παγκοσμίως οι πιστοποιημένοι αυτοδύτες
Ο αριθμός των πιστοποιημένων αυτοδυτών σε όλο τον κόσμο ξεπερνά τα 24 εκατομμύρια και αυξάνεται κατά 1,3 εκατομμύριο κάθε χρόνο. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταδύσεων (European Underwater Federation), στην Ευρώπη ζουν 3,5 εκατομμύρια αυτοδύτες, από τους οποίους το 70% επιλέγει τη Μεσόγειο και ξοδεύει τουλάχιστον 2 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο στις «εξορμήσεις» του.
Περίπου 800.000 Ευρωπαίοι δύτες πραγματοποιούν ένα ταξίδι κάθε χρόνο με 10 διανυκτερεύσεις, ξοδεύοντας πάνω από 1,4 δισεκατομμύριο ευρώ.
Παγκοσμίως λειτουργούν περισσότερα από 80 οργανωμένα καταδυτικά πάρκα και 15 Υποβρύχια Μουσεία, από τα οποία μόνο δύο περιλαμβάνουν αρχαία ναυάγια:
•Στην Μπαΐα της Ιταλίας λειτουργεί το περίφημο υποβρύχιο αρχαιολογικό πάρκο, όπου οι δύτες θαυμάζουν πλήθος μνημείων και μωσαϊκών -μεταξύ αυτών και της θερινής κατοικίας του Ιουλίου Καίσαρα- σε ένα από τα πλουσιότερα θέρετρα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας που βυθίστηκε λόγω σεισμού.
•Στην Καισάρεια του Ισραήλ, όπου με αδιάβροχους χάρτες και τη συνοδεία εκπαιδευτή, οι αυτοδύτες κολυμπούν και θαυμάζουν το βυθισμένο «Λιμάνι του Ηρώδη», ένα από τα σημαντικότερα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Πηγή: Α. Τσιργή, Ταχυδρόμος
Δεν υπάρχουν σχόλια