Οι θαλάσσιοι δρόμοι, η περιπέτεια του Ελληνισμού διά μέσου των αιώνων, η σύγχρονη τέχνη βγαλμένη από το DNA των αρχαίων Ελλήνων κι όλα αυτ...
Οι θαλάσσιοι δρόμοι, η περιπέτεια του Ελληνισμού διά μέσου των αιώνων, η σύγχρονη τέχνη βγαλμένη από το DNA των αρχαίων Ελλήνων κι όλα αυτά με έμπνευση από την ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη εμπεριέχονται στην έκθεση «Ναυτίλος: Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα», την οποία στέλνουμε για τρεις μήνες από τον προσεχή Ιανουάριο στις Βρυξέλλες, για την ελληνική προεδρία.
Πρόκειται για μια πρωτότυπη σύζευξη του αρχαίου με το σύγχρονο πολιτισμό μας σε φόντο γαλάζιο από τις ανοιχτές ελληνικές θάλασσες. Ο Ελύτης στο «Μικρό Ναυτίλο» του γράφει: «Το ζήτημα είναι από πού βλέπει κανείς τον ουρανό». Εμείς προτείνουμε στους Ευρωπαίους μια άλλη, πιο σύνθετη θέαση του ελληνικού πολιτισμού μέσα από αυτή την έκθεση, που θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Bozar των Βρυξελλών (Palais des Beaux-Arts).
Είναι η πρώτη φορά που η Αρχαιολογική Υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού συνδυάζει σε μια μεγάλη έκθεση, όπως αυτή, αρχαία αντικείμενα και μάλιστα πρώτης γραμμής με σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες επιλεγμένες όμως με πολλή προσοχή, όπως φάνηκε στη συζήτηση που έγινε προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
«Κεντρικό της θέμα είναι η θάλασσα και η συμβολή της στον πολιτισμό που αναπτύχθηκε γύρω από τις ακτές του Αιγαίου και του Ιονίου με όλες τις έννοιες τις οποίες περικλείει: των δρόμων, της περιπέτειας, της επικοινωνίας, της πνευματικότητας.
»Μέσα σ' αυτή τη λογική, οι ενότητες περιλαμβάνουν αρχαίες και σύγχρονες δημιουργίες όχι σε αυστηρή χρονολογική παράθεση, αν και η έκθεση διατηρεί μια χρονολογική ακολουθία, αλλά με μια εννοιολογική και θεματική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους». Έτσι την περιέγραψε η γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Λίνα Μενδώνη στα μέλη του ΚΑΣ, που ενθουσιάστηκαν για την τολμηρή πρόταση.
Πολύ περισσότερο όταν άκουσαν να πρωτοστατεί στην ιδέα αυτή και ένας κλασικός αρχαιολόγος όπως ο ομ. καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Βασ. Λαμπρινουδάκης, ο οποίος δήλωσε: «Εδώ και χρόνια έχουμε εντοπίσει την υψηλή ποιότητα των σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών μας και ψάχναμε πάντοτε έναν ευφάνταστο τρόπο να το δείξουμε στο εξωτερικό. Με αυτή την έκθεση, θεωρώ πως το επιτυγχάνουμε».
Έργο του Στράτου Καλαφάτη |
Η θάλασσα προβάλλεται ως μέσον επικοινωνίας σε σχέση με τους λαούς όλης της οικουμένης, καθώς συνδέεται με τη μοίρα του ανθρώπου, τη ζωή και τη δημιουργία, είπε παρουσιάζοντας το θέμα η διευθύντρια Μαρία Λαγογιάννη. Γι' αυτό η αφήγηση αρχίζει από τα πρώτα ταξίδια στις Προϊστορικές Κυκλάδες. Ακολουθεί τα πλοία που πάνε προς τη Μινωική Κρήτη, διασχίζει το μυκηναϊκό κόσμο, περνά από τις Οδύσσειες της εποχής του αποικισμού και κορυφώνεται στην αθηναϊκή ηγεμονία για να καταλήξει στα ανοιχτά πέλαγα της ελληνιστικής οικουμένης. Ολα αυτά περνούν μέσα από έξι ενότητες: Οικολογίες, Θαλάσσιοι δρόμοι, Οδύσσειες, Ηγεμονία, Οικουμένη, Πίστη.
Έχουν επιλεγεί 88 διάσημα αρχαία εκθέματα από 23 δημόσια μουσεία και συλλογές από όλη την επικράτεια, από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο της Ακρόπολης, το Επιγραφικό και το Νομισματικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Πειραιά, Δελφών, Ολυμπίας, Θήρας, Δήλου, Καλύμνου, Ηρακλείου Κρήτης και 6 έργα από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Πλαισιώνονται από σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες των τελευταίων χρόνων που καλύπτουν όλα τα εκφραστικά μέσα και τις τεχνικές, όπως ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, video art, χαρακτικά, φωτογραφία και performance. Πρόκειται για έργα των: Αιμιλίας Παπαφιλίππου, Βλάση Κανιάρη, Μάριου Σπηλιόπουλου, Στράτου Καλαφάτη, Ρένας Παπασπύρου, Κατερίνας Καλούδη, Γιώργου Γυπαράκη, Σπύρου Στάβερη κ.ά. Στο πλαίσιο της έκθεσης θα γίνει και ένα δρώμενο του Γιώργου Κουμεντάκη με τίτλο «Η Μεσόγειος έρημος» και ένα συνέδριο με το ίδιο θέμα, που διοργανώνει η Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και η Βελγική Αρχαιολογική Σχολή.
Το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε ιδιαίτερο βάρος σ' αυτή την έκθεση γιατί είναι η μοναδική συμβολή του στις εκδηλώσεις για την Ελληνική Προεδρία (α' εξάμηνο του 2014). Τις υπόλοιπες οργανώνει το υπουργείο Εξωτερικών και ουδείς γνωρίζει τι ακριβώς σχεδιάζει. Το ΥΠΕΞ πάντως συνέστησε ειδικό γραφείο για την ελληνική προεδρία, πράγμα που σημαίνει πως ανοίγεται εμπρός του πεδίον δράσης λαμπρό.
Πηγή: Ν. Κοντράρου-Ρασσιά, Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια