Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Βάζουν σε... βαλίτσες 20 Γλυπτά

Η κεφαλή του αλόγου από το άρμα της Σελήνης θα μετακινηθεί για την έκθεση «Ορίζοντας την ομορφιά: Το σώμα στην αρχαία ελληνική τέχνη», πο...

Βάζουν σε... βαλίτσες 20 Γλυπτά
Η κεφαλή του αλόγου από το άρμα της Σελήνης θα μετακινηθεί για την έκθεση «Ορίζοντας την ομορφιά: Το σώμα στην αρχαία ελληνική τέχνη», που θα γίνει σε ειδικό χώρο
Τα εμβληματικά έργα τέχνης πρέπει να είναι αμετακίνητα. Έτσι χαρακτήριζε έως τώρα τα γλυπτά του Παρθενώνα το Βρετανικό Μουσείο, όταν η Ελλάδα του ζητούσε να της τα επιστρέψει.

Ήταν, όμως, να μην πάρει φόρα... η μια ασέβεια διαδέχεται την άλλη και τα γλυπτά του Φειδία ετοιμάζονται να αποκτήσουν... ρόδες. Τουτέστιν, το Βρετανικό Μουσείο ετοιμάζεται να τα στείλει στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα.

Είκοσι από τα 82 εκθέματα μπορούν να ταξιδέψουν, επιβεβαίωσε προχθές εκπρόσωπος του μουσείου, προσθέτοντας ότι θα αποσταλούν σε χώρες που τα έχουν ζητήσει. Δεν έγινε πιο συγκεκριμένος, όμως οι πληροφορίες των «Τάιμς του Λονδίνου» θέλουν να υπονοούνται το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, μουσεία του Βερολίνου και το Λούβρο.

Οι εξοργιστικές αυτές δηλώσεις καθιστούν ολοφάνερο ότι το Βρετανικό Μουσείο έχει αποφασίσει να ασκήσει μια πολιτική η οποία μόνο βλάβη προξενεί στα κλεμμένα γλυπτά.

Πρώτον, επειδή κάθε έργο τέχνης, αν μετακινηθεί, έστω και υπό τις καλύτερες των συνθηκών υφίσταται φθορές. Δεύτερον, διότι τόσο μοναδικά έργα, όπως είναι τα Παρθενώνεια Γλυπτά, δεν επιτρέπεται να μετακινούνται και εξαιτίας κινδύνου ενός οποιουδήποτε ατυχήματος που θα μπορούσε να σημάνει απώλεια. Τρίτον, διότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα αποτελούν αρχαιολογικό σύνολο και δεν επιτρέπεται να «σπάνε».

Ένα άγαλμα του θεού Διονύσου θα είναι μαζί με το άγαλμα του θεού - ποταμού Ιλισσού και ένα άγαλμα θεάς τα γλυπτά που θα μετακινηθούν. Μαζί τους θα είναι η κεφαλή του αλόγου από το άρμα της Σελήνης. Πρόκειται για γλυπτά από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα, στην οποία παριστανόταν η γέννηση της Αθηνάς από το κεφάλι του Δία.

Ήδη η προσωποποίηση του Ιλισσού στάλθηκε στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών. Ολα μαζί θα παρουσιαστούν στην έκθεση «Ορίζοντας την ομορφιά: Το σώμα στην αρχαία ελληνική τέχνη», η οποία εγκαινιάζεται στις 26 Μαρτίου.

Γι' αυτήν την έκθεση το Βρετανικό Μουσείο έκανε μια κουτοπόνηρη κίνηση, ζητώντας από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ένα έκθεμα. Υπέθετε ίσως πως ένα ιδιωτικό ελληνικό μουσείο θα είχε τη δική του πολιτική, αλλά την πάτησε. Αναρωτιέται κανείς, οι αποστολές αγαλμάτων από τα Παρθενώνεια Γλυπτά σε άλλα μουσεία γίνονται ως αντίδωρο για τη συμμετοχή τους στη συγκεκριμένη έκθεση;

Η έκθεση θα γίνει σε ειδικό χώρο του Βρετανικού Μουσείου, με εισιτήριο 16,5 στερλινών. Όλες οι περιοδικές εκθέσεις του μουσείου έχουν εισιτήριο και μάλιστα ακριβό. Έτσι καταρρίπτεται ακόμα ένα επιχείρημα των Βρετανών ότι μπορεί το κοινό να βλέπει τα γλυπτά δωρεάν (ελεύθερη είσοδο στις μόνιμες εκθέσεις επιτάσσει το κληροδότημα).

Προχθές η καγκελάριος της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ πήγε συνοδευόμενη από τον Βρετανό πρωθυπουργό Ντέιβιντ Κάμερον στο Βρετανικό Μουσείο για να δει την έκθεση «Γερμανία: Μνήμες ενός έθνους» που λειτουργεί εκεί. Η κ. Μέρκελ προσπαθεί να πάρει ως διευθυντή στο μουσείο που τώρα ιδρύει τον νυν διευθυντή του Βρετανικού Νιλ ΜακΓκρέγκορ, που έκανε και την ξενάγηση. Εκείνος δεν έχει ακόμα απαντήσει.

Η προοπτική μιας διαφορετικής θέσης δεν τον κάνει να αλλάξει τακτική και να είναι πιο διαλλακτικός ως προς τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και την επιστροφή τους στην Ελλάδα. Αντί να απαντήσει στην UNESCO, η οποία δηλώνει έτοιμη για διαμεσολάβηση ανάμεσα στις δύο πλευρές, ο κ. ΜακΓκρέγκορ, αν και αρχαιολόγος, επιλέγει κινήσεις που εγκυμονούν κινδύνους για τις ελληνικές αρχαιότητες.

Φυσικά και δεν μπορεί να επικαλεστεί γι' αυτήν την επιθετική πολιτική του τις ελληνικές θέσεις και δράσεις. Η Ελλάδα, πιστή στην κληρονομιά της, την προστατεύει αποτελεσματικά και δεν κάνει τίποτα που θα μπορούσε να τη θέσει σε κίνδυνο.


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια