Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

«Τείχος» για το βρετανικό αίτημα

Το άγαλμα του θεού Ιλισσού που δάνεισε το Βρετανικό Μουσείο στο Ερμιτάζ Με κουτοπονηριά, που δεν ταιριάζει σε πνευματικό ίδρυμα, προσπ...

Το άγαλμα του θεού Ιλισσού που δάνεισε το Βρετανικό Μουσείο στο Ερμιτάζ
Το άγαλμα του θεού Ιλισσού που δάνεισε το Βρετανικό Μουσείο στο Ερμιτάζ
Με κουτοπονηριά, που δεν ταιριάζει σε πνευματικό ίδρυμα, προσπαθεί το Βρετανικό Μουσείο να σύρει την Ελλάδα προς τετελεσμένoυ ως προς τα γλυπτά του Παρθενώνα.

Αυτήν τη φορά ζήτησε από ιδιωτικό μουσείο της χώρας μας να συμμετάσχει αποστέλλοντας ένα έκθεμα στην έκθεση που ετοιμάζεται στο Λονδίνο. Προφανώς με το σκεπτικό ότι θα πετύχαινε να συνεκτεθεί ένα αρχαίο από ελληνικό μουσείο με εκθέματα από το αέτωμα του Παρθενώνα από αυτά που είχε κλέψει ο Ελγιν. Και έτσι θα μπορούσε το Βρετανικό Mουσείο να «ξεπλύνει» τα κλεμμένα του άρπαγα λόρδου. Μόνο που το περιμένει μία δυσάρεστη έκπληξη...

Το λονδρέζικο μουσείο ετοιμάζει μία έκθεση με τίτλο «Οριοθετώντας την ομορφιά: Το σώμα στην αρχαία ελληνική τέχνη» από τις 6 Μαρτίου έως τις 22 Ιουνίου. Η έκθεση αυτή, κόστους 170 εκατομμυρίων, θα απαιτήσει τη μετακίνηση και την απομόνωση/αποκοπή τριών γλυπτών του Φειδία. Τα αγάλματα του θεού - ποταμού Ιλισού, του Διονύσου και της Ιριδας από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα θα μετακινηθούν στην πτέρυγα όπου θα γίνει η έκθεση. Στο ενδιάμεσο οι Βρετανοί έκαναν ακόμη μία πιο εξοργιστική κίνηση, αποστέλλοντας το άγαλμα του Ιλισσού στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Είχαμε τότε ρωτήσει επισήμως το Βρετανικό Μουσείο εάν θα έστελνε αιτήματα σε ελληνικά ινστιτούτα για συμμετοχή τους στην έκθεση. Εκείνοι είχαν αφήσει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Μάλιστα, με τον τρόπο της η εκπρόσωπος Τύπου του μουσείου Νίκολα Έλβιν δεν είχε αποκλείσει την περίπτωση να υπάρξει εισιτήριο για τη συγκεκριμένη περιοδική έκθεση.
Το ξανασκέφτηκαν, όμως, οι Βρετανοί και, στο πλαίσιο των τακτικισμών που γενικώς ακολουθούν ως προς τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, απέφυγαν επιμελώς να ζητήσουν κάποιο έκθεμα από δημόσιο ελληνικό μουσείο. Η θέση ότι δεν συνεκθέτουμε ποτέ κάποιο δικό μας εύρημα με εκθέματα που η απόκτησή τους είναι υπό αμφισβήτηση, τους σταμάτησε. Σκέφτηκαν όμως, πιθανώς, ότι ίσως είχαν τύχη αν απευθύνονταν σε ιδιωτικό μουσείο. Έτσι ζήτησαν ένα μεγάλο κυκλαδικό ειδώλιο από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Εκείνο δεν τους έχει απαντήσει, οπότε διέρρευσαν το ζήτημα στην εφημερίδα «Τhe art newspaper».

Όλα αυτά ματαίως έγιναν. Ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, που είναι και μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, γνωρίζει και σέβεται τη θέση του υπουργείου Πολιτισμού περί μη συνέκθεσης με διαμφισβητούμενα. Αλλωστε, το Βρετανικό Μουσείο γνωρίζει πως για προσωρινή εξαγωγή αρχαιότητας απαιτείται άδεια του ΚΑΣ. Επομένως η κίνησή έγινε από κουτοπονηριά ή για το θεαθήναι. Αντί να απαντήσει στην UNESCO, που του ζητά τοποθέτηση για τα κλεμμένα γλυπτά, κινείται σε κατεύθυνση που δείχνει πως μόνο συνεννόηση δεν επιζητά με την Ελλάδα.

Η απάντηση του υπουργείου Πολιτισμού

«Πότε τους έχουμε ξαναστείλει αρχαιότητες για να περιμένουν τώρα μια θετική απάντηση;» ήταν, σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», η αντίδραση της γενικής διευθύντριας Πολιτισμού, Έλενας Κόρκα, η οποία έχει απασχοληθεί επί μακρόν με το ζήτημα του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα. «Παρά το γεγονός ότι έχω αναλάβει πρόσφατα, δεν γνωρίζω κάποια περίσταση που να έχουμε δανείσει κάποιο αντικείμενο στο συγκεκριμένο Μουσείο, αν κι έχουμε δεχτεί ως δάνεια αρχαιότητες από τις συλλογές του. Πάγια πολιτική της Ελλάδας είναι να σταθμίζουμε πού δανείζουμε αρχαιότητες και σε ποιο πλαίσιο. Όταν πρόκειται ειδικά για περιοδικές εκθέσεις, ζητούμε πληροφορίες για τα υπόλοιπα αντικείμενα που συνεκτίθενται κι αν πρόκειται για προϊόντα αρχαιοκαπηλίας, παράνομης διακίνησης ή για έργα τέχνης που είναι υπό διεκδίκηση, αρνούμαστε να προχωρήσουμε στον δανεισμό. Πώς θα δανείζαμε λοιπόν έστω κι ένα αντικείμενο όταν ξέρουμε ότι θα εκτεθεί δίπλα στα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα οποία διεκδικεί το ελληνικό κράτος από τη σύστασή του;», τονίζει.

Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης θα φιλοξενηθεί στη νέα πτέρυγα- καμάρι του Βρετανικού Μουσείου (κόστους 170 εκατ. ευρώ), για χάρη της οποίας αναμενόταν να γίνει η πρώτη μετακίνηση Γλυπτών του Παρθενώνα- του Ιλισού, της Ίριδος και του Διονύσου, από τα αετώματα του ναού. Όλα αυτά μέχρι τη στιγμή που το Βρετανικό Μουσείο ξάφνιασε τους πάντες μετακινώντας τον Ιλισό όχι απλώς λίγα μέτρα, αλλά χιλιάδες μίλια μακριά, δανείζοντας τον στις αρχές Δεκεμβρίου στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Το γεγονός επιβεβαιώνει εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου, τη στιγμή που τα χρονικά περιθώρια στενεύουν υπερβολικά καθώς τα εγκαίνια της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί για τις 6 Μαρτίου.


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος, The TOC

Δεν υπάρχουν σχόλια