Δευτέρα, 29 Ιουνίου 2015

Με «Κώδικα» Τέχνης ανοίγει το Λουτρό

Με «Κώδικα» Τέχνης ανοίγει το Λουτρό
Το Βυζαντινό Λουτρό πριν και μετά την ανακαίνιση
Στο Βυζαντινό Λουτρό, το μοναδικό που σώζεται από τη μεσοβυζαντινή περίοδο σε όλο τον ελλαδικό χώρο και ανοίγει 75 χρόνια μετά την παύση της λειτουργίας του πλήρως ανακαινισμένο στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης, εκτυλίσσεται η διαδραστική περφόρμανς του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη Ουλάι, που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 4ου Φεστιβάλ Περφόρμανς της 5ης Μπιενάλε, από την Τετάρτη μέχρι και το Σάββατο.

Η ανακαίνιση του μνημείου, που έχει χτιστεί στο τέλος του 12ου-αρχές του 13ου αιώνα και λειτουργούσε μέχρι το 1940 ως ανδρικό και γυναικείο λουτρό, ενώ συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, κράτησε τέσσερα χρόνια.

Το Βυζαντινό Λουτρό βρίσκεται στο κέντρο ενός μικρού οικοδομικού τετραγώνου, στην περιοχή του Κουλέ Καφέ, είναι γνωστό ως «Λουτρό του Κουλέ Καφέ» και έχει ιστορία αδιάλειπτης λειτουργίας για πάνω από επτά αιώνες.

Αποτελείται από τρεις κύριους χώρους με δύο διαμερίσματα ο καθένας: ο πρώτος, ο ψυχρός (frigidarium ή ψυχρολούσιον), είναι ο προθάλαμος του χώρου με τα δύο διαμερίσματά του να χρησιμοποιούνται ως αποδυτήρια.

Μέσα από δύο στενές και χαμηλές πόρτες γίνεται η είσοδος στον δεύτερο χώρο, τον χλιαρό (teridarium ή χλιαροψύχριον), δωμάτια με μέση θερμοκρασία για την προετοιμασία του λουτρού. Ο τρίτος χώρος, ο θερμός (caldarium ή ενδότερος θόλος), ήταν το κυρίως λουτρό. Κάτω από τα δάπεδα διαμορφωνόταν το λεγόμενο υπόκαυστο, ένα σύστημα κιονίσκων, στο οποίο κυκλοφορούσε ζεστός αέρας για τη θέρμανση των δαπέδων, ενώ στη βόρεια πλευρά του οικοδομήματος υπήρχε προσαρτημένη μια δεξαμενή και κάτω από αυτήν η εστία, όπου θερμαινόταν το νερό για να διοχετευτεί στη συνέχεια μέσα από πήλινους αγωγούς στο εσωτερικό του λουτρού.

Το μνημείο εγκαταλείφθηκε για πολλά χρόνια και πλέον ασφυκτιά ανάμεσα σε πολυώροφα κτίρια, ενώ το 1952 κηρύχθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέο μνημείο.

Το Βυζαντινό Λουτρό ανοίγει την Τετάρτη για τον Γερμανό καλλιτέχνη, Ουλάι -γνωστό για τις πρωτοποριακές του περφόρμανς με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς τις δεκαετίες '60 και '70-, ο οποίος παρουσιάζει μια 4ωρη διαδραστική παράσταση με τίτλο «Code of Conduct» (Κώδικας Δεοντολογίας). Συγκεκριμένα, ζητά από κάθε επισκέπτη να έρχεται με κάποιο αντικείμενο (οτιδήποτε είναι αυτό) στις αποχρώσεις του ροζ.

Τα αντικείμενα θα τοποθετούνται στον χώρο και θα ολοκληρώσουν την εγκατάσταση, ενώ αύριο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης θα προβληθεί η ταινία «Project Cancer», η οποία καταγράφει σκηνές από τη ζωή του καλλιτέχνη από τη στιγμή της διάγνωσής του με καρκίνο.

Το αφιέρωμα συμπληρώνεται με προβολές σε διάφορα σημεία της πόλης από παλιότερες περφόρμανς του Ουλάι.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ

Το πολυσχιδές πρόγραμμα τoυ 4ου Φεστιβάλ Περφόρμανς της 5ης Μπιενάλε ξεκινά σήμερα με το αφιέρωμα στη Λήδα Παπακωνσταντίνου (φωτογραφία). Περιλαμβάνει συζήτηση με την καλλιτέχνη στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (στις 20.00), ενώ στον ίδιο χώρο και μέχρι τις 25 Ιουλίου παρουσιάζεται έκθεση με επιλογές από το σύνολο του έργου της, φιλμ, βίντεο, φωτογραφίες και αντικείμενα.

Την Πέμπτη, στο Studio Vis Motrix, εγκαινιάζεται η έκθεση του Κάρλος Μαρτιέλ, από την Κούβα, με τίτλο «Under the Same Sky». Ο Μαρτιέλ «ράβει» πάνω στο σώμα του αστέρια βγαλμένα από 38 σημαίες χωρών. Μετουσιώνει έτσι το σώμα του σε μια επιφάνεια όπου η πολυμορφία και η ενότητα συγκλίνουν. Το Φεστιβάλ θίγει θέματα όπως η μετανάστευση και η απαξίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της ζωής, για πολιτικούς, οικονομικούς, εθνικούς αλλά και λόγους διαφορετικότητας.

Και το πρόγραμμα συνεχίζεται με πολλές και ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις. Η σιβυλλική περφόρμανς TranSfera των SUKA OFF, από την Πολωνία, αναπτύσσεται σε 5 κεφάλαια με κοινό χαρακτηριστικό τους την ανάδειξη της ανθρώπινης σωματικότητας σε όλες τις βιολογικές και φυσικές της πτυχές, τον προσδιορισμό του τρίτου φύλου, επιδιώκοντας να αποσαφηνίσει τις διακρίσεις μεταξύ αρσενικού/θηλυκού. Εγκαινιάζεται το Σάββατο στις 22.00 στο θέατρο Ανδρέα Βουτσινά.



Πηγή: Έθνος





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου