Παρασκευή, 7 Απριλίου 2017

«Θεϊκοί διάλογοι», ένα μεγάλο γεγονός στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 «Θεϊκοί διάλογοι», ένα μεγάλο γεγονός στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Κατευθείαν από το Πομπιντού του Παρισιού, θα έρθουν στην Αθήνα τα έργα για το επόμενο εγχείρημα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Εννέα έργα από την έκθεση του σπουδαίου αμερικανού καλλιτέχνη Cy Twombly θα παρουσιαστούν με ισάριθμα έργα της αρχαιότητας, ανάμεσα στα οποία θα είναι και ένα ιδιαίτερο και πολύ σημαντικό έργο αττικού εργαστηρίου, που μας έρχεται από τη Φλωρεντία.

Οι «διάλογοι» που θα αναπτυχθούν μεταξύ τους θα είναι σίγουρα «Θεϊκοί διάλογοι». Αυτό τον τίτλο επέλεξε ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης για την νέα περιοδική έκθεση, η οποία θα παρουσιαστεί στα τέλη της άνοιξης.

Πίνακες και γλυπτά του Cy Twomply, ο οποίος συνομιλούσε συχνά  με την ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα, έργα που παραπέμπουν στον Απόλλωνα, την αναδυομένη Αφροδίτη, τον Πάνα ή την Νίκη, θα συνεκτεθούν με:

-Πήλινο αγαλμάτιο φτερωτής Νίκης 2ος αι. π.Χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

-Πήλινο πλαστικό αγγείο Αναδυόμενης Αφροδίτης 400 π.Χ. ΕΑΜ.

-Πήλινο πλαστικός λύχνος με απεικόνιση Πανός.  3ος αι. μ.Χ. Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Αθηνών

-Μαρμάρινο αγαλμάτιο Διονύσου. Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας

-Αττική ερυθρόμορφη πελίκη με θέμα τη Γέννηση της Αφροδίτης.

370-360 π.Χ.  Αρχαιολογικό Μουσείο Πολυγύρου

-Τον κρατήρα του Κλειτία. Μυθολογικές παραστάσεις. 570-565π.Χ.  Αρχαιολογικό Μουσείο Φλωρεντίας.

-Eιδώλιο φτερωτής Νίκης από τη Μύρινα Μικράς Ασίας (Συλλογή Ιω. Μισθού),

2ος αιώνας π.Χ. , ΕΑΜ.

-Μαρμάρινος κορμό Αφροδίτης Αναδυόμενης, Αρχαιολογικό Μουσείο Πάφου

-Μαρμάρινο ανάγλυφο. Ορφέας, Ευρυδίκη  και Ερμής. 1ος αι.π.Χ /1ος αι. μ.Χ., Museo Nationale Archeologico, Νάπολη.

 «Θεϊκοί διάλογοι», ένα μεγάλο γεγονός στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 «Θεϊκοί διάλογοι», ένα μεγάλο γεγονός στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 «Θεϊκοί διάλογοι», ένα μεγάλο γεγονός στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συζήτησε το θέμα και ενέκρινε την μετακίνηση των αρχαιοτήτων στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και την παραμονή τους εκεί επί τετράμηνο. Όπως αναφέρθηκε κατά τη συζήτηση, ο καθηγητής Σταμπολίδης  και η πρόεδρος του Δ.Σ, Σάντρα Μαρινοπούλου, επισκέφθηκαν την αναδρομική έκθεση του Twomply στο Παρίσι και, με αφορμή αυτήν, σκέφτηκαν να κάνουν κάτι ξεχωριστό για την περίοδο που στην Αθήνα θα υπάρχει η documenta. Ο πρώτος λογικός συνδυασμός ήταν να μεταφερθεί από τη Φλωρεντία ο Κρατήρας του Κλειτίου ή αγγείο Φρανσουά, διότι πρόκειται για ένα μοναδικό αντικείμενο.

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα καλλιτεχνήματα αρχαίας αττικής κεραμικής και αγγειογραφικής τέχνης, αγγείο ζωγραφισμένο σε μελανόμορφο ρυθμό, που χρησίμευε κατά την αρχαιότητα για μείξη οίνου με ύδωρ. Εργο του κεραμέα Εργότιμου, φιλοτεχνήθηκε από τον αγγειογράφο Κλειτία, δύο από τους αρχαιότερους γνωστούς αττικούς καλλιτέχνες. Τα γράμματα των επιγραφών είναι αττικά. Κατασκευάστηκε στην Αττική και χρονολογείται στα 570 π.Χ. Οι παραστάσεις του είναι πολλές και σχετίζονται με αρχαίους μύθους: από το κυνήγι του Καλυδώνιου κάπρου μέχρι τα «άθλα επί Πατρόκλω» που οργάνωσε ο Αχιλλέας στην Τροία και από την Κενταυρομαχία έως τον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας.

Στον 6ο αι. π.Χ. λοιπόν, σύμφωνα με το σημείωμα του καθηγητή Σταμπολίδη, γεννιέται ένας μεγάλος ζωγράφος, ο οποίος για πρώτη φορά κωδικοποιεί σε εικόνα αυτό που είναι μέχρι τότε γνωστό μόνο από την προφορική ποίηση. Μορφοποιεί, δηλαδή, τη μυθολογία από λόγο σε εικόνα. Από την παράδοση αυτή, δεν μπορούν να ξεφύγουν οι επόμενοι καλλιτέχνες. Οι θεοί και οι ήρωες παίρνουν από τότε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Μετά από 2500 χρόνια, γεννιέται σε διαφορετική ήπειρο και διαφορετική κουλτούρα ένας καλλιτέχνης που ταξιδεύει στα 25 χρόνια του στο Μαρόκο. Ερωτεύεται τη Μεσόγειο, κατοικεί μέχρι τον θάνατό του στη Ρώμη και επισκέπτεται την Ελλάδα, μελετώντας τους ποιητές, τους συγγραφείς και τη μυθολογία της. Ο Cy Twomply (1928- 2011) δημιουργεί έναν μινιμαλιστικό κώδικα, μια εννοιολογική τέχνη, και αποδίδει την ελληνική μυθολογία πια μέσω διαφορετικής κωδικής γλώσσας.

Το Μουσείο κάνει κάτι που για πρώτη φορά γίνεται στην Ελλάδα, δηλαδή διάλογο ανάμεσα σε αρχαία έργα και σε έργο σύγχρονου καλλιτέχνη. Ο Ν.Σταμπολίδης συνεργάστηκε για την επιλογή με τον επιμελητή της έκθεσης στο Πομπιντού Γιόνας Στόρσβε.

Η έκθεση στη γαλλική πρωτεύουσα θα είναι ανοιχτή μέχρι τις 24 Απριλίου και κατόπιν τα εννέα έργα θα μεταφερθούν στην Αθήνα.  Τότε θα ξεκινήσουν και οι ετοιμασίες για το στήσιμο των «Θεϊκών διαλόγων».

Πηγή: Αντ. Καρατάσου, Liberal





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου