Δευτέρα, 17 Ιουνίου 2019

«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το ΥΠΠΟΑ απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης



«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το ΥΠΠΟΑ απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης

Ποικίλα σχόλια και ερωτήματα έχει προκαλέσει η πρόσφατη, απορριπτική απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού για μία μελέτη αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου Ορχομενού Αρκαδίας.

Την περασμένη Πέμπτη δημοσιεύτηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ απόφαση της υπουργού Μυρσίνης Ζορμπά και του υφυπουργού Κωνσταντίνου Στρατή, με την οποία ανακαλείται παλαιότερη απόφαση του υπουργείου, για την αποδοχή της σχετικής μελέτης. Δωρητής της μελέτης ήταν το σωματείο «Διάζωμα», το οποίο στο παρελθόν έχει αναλάβει αναρίθμητες πρωτοβουλίες για την ανάδειξη και την προστασία των αρχαίων θεάτρων. Το «Διάζωμα» είχε ιδρυθεί με πρωτοβουλία του τέως υπουργού Πολιτισμού Σταύρου Μπένου που παραμένει πρόεδρός του και οι πόροι του προέρχονται από τα τακτικά και εταιρικά μέλη του καθώς και από τον κύκλο των δωρητών και χορηγών του.   

Το υπουργείο υποστηρίζει ότι δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την εκπόνηση της μελέτης και έτσι δεν μπορεί τελικά να την αποδεχθεί. Μάλιστα στρέφεται εναντίον και του ίδιου του τεχνικού του συμβουλίου, το οποίο «αναρμοδίως γνωμοδότησε για την αποδοχή ή μη της μελέτης». Η αρχική απόφαση εκδόθηκε «και κατά πλάνη περί τα πράγματα» υποστηρίζει τώρα το ΥΠΠΟ. Ανάμεσα στα άρθρα που επικαλείται είναι και εκείνο που αναφέρει ότι οι μελέτες συντάσσονται με ειδικές προδιαγραφές οι οποίες εγκρίνονται από τον εκάστοτε υπουργό ύστερα από γνωμοδότηση του ΚΑΣ.  

«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το ΥΠΠΟΑ απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης

«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το ΥΠΠΟΑ απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης

«Χάος» με το αρχαίο θέατρο Ορχομενού: Γιατί το ΥΠΠΟΑ απέρριψε δωρεά μελέτης αποκατάστασης

Υπενθυμίζεται πως χάρη στη δράση του Σωματείου «Διάζωμα», έχουν προχωρήσει οι εργασίες σε 55 αρχαία θέατρα αλλά το υπουργείο εγείρει ενστάσεις αυτή τη φορά. Το σωματείο φροντίζει τακτικά για πληθώρα δράσεων όπως ψηφιακές ξεναγήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων, πολιτιστικές διαδρομές, τρισδιάστατες απεικονίσεις και εμπλουτισμός του χορηγικού θεσμού. «Όλες οι παραπάνω ιδέες και δράσεις, που προτείνονται κυρίως από νέους, διαμορφώνουν το ιδεολογικό – συναισθηματικό και βιωματικό κεκτημένο μας», τονίζουν οι υπεύθυνοι. 

Σταύρος Μπένος: «Σε νομική σύγχυση το ΥΠΠΟ»

«Μια μικρή ομάδα στο υπουργείο με συνδικαλιστική και πολιτική ισχύ προσπαθεί συστηματικά με θεμιτά και αθέμιτα μέσα να παρεμποδίσει την εφαρμογή των νόμων και του Συντάγματος. Ασκούν πιέσεις και κάνουν μπούλινγκ», λέει στην «Κ» ο πρώην υπουργός και πρόεδρος του σωματείου «Διάζωμα» Σταύρος Μπένος, με αφορμή πρόσφατη απόφαση του ΥΠΠΟ που βάζει «πάγο» στο αναστηλωτικό έργο του αρχαίου θεάτρου Ορχομενού Αρκαδίας. Η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά ανακάλεσε παλαιότερη απόφασή της («Κ» 7/6/2019) με την οποία αποδεχόταν τη δωρεά της μελέτης αποκατάστασης που εκπόνησε το «Διάζωμα», καθότι, όπως αναφέρει, δεν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

«Τα μνημεία είναι δημόσιο και όχι κρατικό αγαθό, συνεπώς το κράτος οφείλει να είναι θεματοφύλακας για την ανάδειξή τους και όχι ιδιοκτήτης», μας λέει ο κ. Μπένος και επικαλείται το άρθρο 24 του Συντάγματος για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Νομικά, υποστηρίζει, η απόφαση του υπουργείου «είναι διάτρητη» και, όπως λέει, «δεν ρωτήθηκαν υπηρεσιακά στελέχη».

«Στο νομικό μέρος το “Διάζωμα” δεν έχει καμία εμπλοκή. Εμάς μας ζητήθηκε η μελέτη, την κάναμε, τη δωρίσαμε. Ακόμα και οι μελετητές επιλέγονται τις περισσότερες φορές καθ’ υπόδειξιν των υπηρεσιών του υπουργείου. Οι διαδικασίες της δωρεάς και της νομιμοποίησης της δωρεάς είναι υπόθεση του υπουργείου. Με αυτή την απόφαση αυτοπυροβολείται το ίδιο το ΥΠΠΟ», σημειώνει ο κ. Μπένος και προσθέτει ότι καθεμία από τις 30 μελέτες του «Διαζώματος» «έγινε έπειτα από αίτημα του υπουργείου ή των περιφερειών και των δήμων και σε απόλυτη και εξαιρετική συνεργασία με όλες τις υπηρεσίες του υπουργείου».

Για την περίπτωση του Ορχομενού Αρκαδίας το «Διάζωμα», λέει ο κ. Μπένος, συνεργάστηκε με την αρμόδια εφορεία αρχαιοτήτων, ενώ η επίβλεψη της μελέτης κατά την εκπόνησή της γινόταν από την αρμόδια εφορεία και τη Διεύθυνση Αναστήλωσης και Μελετών προτού υποβληθεί στο ΚΑΣ. 

Σύμφωνα με την απόφαση ανάκλησης, για τη μελέτη αποκατάστασης του αρχαίου θεάτρου δεν εκδόθηκε «η απαιτούμενη ειδική αδειοδότηση κατόπιν γνωμοδότησης από το ΚΑΣ» (άρθρο 40, ν. 3028/2002), δεν υπήρξε σχετική υπουργική απόφαση για να εγκρίνει την εκπόνησή της, ενώ το ΥΠΠΟ έκρινε αναρμόδιο το Τεχνικό Συμβούλιο να γνωμοδοτήσει περί αποδοχής ή μη της δωρεάς.

Ο κ. Μπένος κάνει λόγο για νομική «σύγχυση» δύο διαφορετικών περιπτώσεων, της απόφασης αποδοχής δωρεάς εκπονηθείσας μελέτης και της έγκρισης της μελέτης του άρθρου 40 του νόμου 3028. Υπογραμμίζει επίσης ότι οι ίδιοι νόμοι που επικαλείται το ΥΠΠΟ (άρθρο 2Α, ν. 3316/2005) προβλέπουν ότι σε μελέτες όπου δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση (αναστηλωτικές μελέτες αποκατάστασης αρχαίων μνημείων) δεν χρειάζεται να προηγηθεί έγκριση της εκπόνησής τους. «Δεν κάνουμε του κεφαλιού μας. Ο,τι κάνουμε έχει τη βούλα του υπουργείου», μας λέει και τονίζει ότι «δεν υπήρξε καμία προνομιακή σχέση με την κ. Κονιόρδου, συνεργαστήκαμε μαζί της, όπως κάναμε με τους πριν και θα κάνουμε με τους μετά».

Ο πρόεδρος του «Διαζώματος» τονίζει στην «Κ» ότι αν κατισχύσει η απόφαση ανάκλησης του υπουργείου, θα επηρεαστούν αυτόματα και όλα τα υπόλοιπα έργα και οι μελέτες που βρίσκονται σε εξέλιξη, αν και, όπως μας είπε, έχει τη διαβεβαίωση από υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου ότι η απόφαση «δεν στέκεται νομικά και θα θεραπευθεί».






0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου