Η Λίζη Μανωλά μιλάει για τις περισσότερες από 300 φωτογραφίες της που περιέχονται στο αγγλόφωνο λεύκωμα «Το Μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης,...
Η Λίζη Μανωλά μιλάει για τις περισσότερες από 300 φωτογραφίες της που περιέχονται στο αγγλόφωνο λεύκωμα «Το Μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, πίσω από τις ιερές πύλες» που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από τον οίκο Assouline.
Χέρια που αγγίζουν κειμήλια της δεύτερης σημαντικότερης βιβλιοθήκης σε αριθμό και σημασία χειρογράφων μετά από εκείνης του Βατικανού. Πρόσφορα που φουσκώνουν μέχρι να μπουν στο φούρνο. Μοναχοί που ψήνουν έναν καφέ σε ώρα ανάπαυσης ή συζητούν με τους προσκυνητές, ενώ μια γατούλα εποφθαλμιά την φρεσκοψημένη σπανακόπιτα πάνω στο τραπέζι. Πολύτιμα άμφια και ταπεινά καλιμαύκια πλάι πλάι με τα ίχνη από τη χρήση τους να τους δίνουν ζωή.
Στιγμές από την καθημερινότητα που εκτυλίσσεται πίσω από τη βαριά ιουστινιάνεια πόρτα του μοναστηριού της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά. Εκεί που δεν μπορεί να φτάσει το βλέμμα του επισκέπτη: στους πύργους και τα κελιά, στο σκευοφυλάκιο και τις κουζίνες, σε ώρες που το μοναστήρι - μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO δεν είναι προσβάσιμο για τους προσκυνητές που συρρέουν στα ριζά του όρους Σινά, εκεί όπου η παράδοση θέλει τον Θεό να εμφανίστηκε στον Μωυσή ως Καιόμενη Βάτος.
Είναι αυτές οι εικόνες - περισσότερες από 300- που κατάφερε να αιχμαλωτίσει με τον φακό της η φωτογράφος Λίζη Μανωλά. Και ύστερα από πέντε ταξίδια που πραγματοποίησε στο μοναστήρι που αγκαλιάζει τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες - τον Ιουδαϊσμό, το Ισλάμ και τον Χριστιανισμό -συγκέντρωσε το απάνθισμα της δουλειάς της σε μια μεγάλης κλίμακας έκδοση που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες από τον οίκο Assouline υπό τον τίτλο «Το Μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης, πίσω από τις ιερές πύλες» (St. Catherine's Monastery, behind Sacred doors).
«Τίποτα δεν θα μπορούσε να με είχε προετοιμάσει για τα συναισθήματα που ένιωσα πραγματικά όταν ήρθα πρόσωπο με πρόσωπο με την Αγία Αικατερίνη του Σινά. Το μοναστήρι έμοιαζε περισσότερο με κάστρο, λιγότερο σαν μοναστήρι: πανύψηλα βουνά τριγύρω, μια άγρια, φυσική ομορφιά», περιγράφει την εμπειρία της η φωτογράφος, η οποία έχει εστιάσει τον φακό της επί σειρά ετών στις θρησκευτικές τελετές σε χώρους λατρείας και έχει εκθέσει τη δουλειά της εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, με σημαντικό σταθμό την επίσης εξαιρετικής αισθητικής έκδοση «Τα υψίπεδα της Αιθιοπίας» με φωτογραφίες από τον χριστιανικό κόσμο της Αιθιοπίας.
Το εγχείρημα μόνο εύκολο δεν ήταν, καθώς, όπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» η Λίζη Μανωλά μοναχοί και ασκητές δεν είχαν συνηθίσει την παρουσία ενός ξένου και μάλιστα μιας γυναίκας σε ώρες που το μοναστήρι δεν ήταν επισκέψιμο. Χρειάστηκε χρόνος για να την εμπιστευτούν- κάποιοι πρεσβύτεροι μάλιστα ζήτησαν να μην φωτογραφηθούν- αλλά στη συνέχεια της επέτρεψαν να καταγράψει με τον φακό της όσα συνθέτουν το μοναχικό τους βίο.
«Αυτή είναι και η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης έκδοσης», εξηγεί η κ. Μανωλά. «Δεν με ενδιέφερε να φωτογραφήσω για ακόμη μία φορά χώρους και κειμήλια. Όλα αυτά έχουν παρουσιαστεί πολλές φορές. Με ενδιέφερε να μπορέσω να αποτυπώσω το ανθρώπινο στοιχείο. Να δώσω στον αναγνώστη αυτής της έκδοσης τη ζωή, την καθημερινότητα, τις συνήθειες των μοναχών που αποτελούν θεματοφύλακες της πολύτιμης αυτής κληρονομιάς. Γι αυτό και έκανα λήψεις αχάραγα την ώρα που ο βεδουίνος ανοίγει την πύλη της μονής με το χαρακτηριστικό τεράστιο κλειδί. Μου επέτρεψαν να τους παρακολουθήσω την ώρα της προσευχής, ενώ πλέκουν κομποσκοίνια για τους πιστούς, σε μια στιγμή χαλάρωσης και κουβέντας στο αρχονταρίκι. Τους ακολούθησα στα μελίσσια τους και όση ώρα με αφοσίωση έπλαθαν φυσικά υλικά για να φτιάξουν χειροποίητο λιβάνι ή “κεντούσαν” τα πρόσφορα. Στάθηκα με τη μηχανή μου στη μπουγάδα με τα ράσα τους», συνεχίζει.
Την μεγάλου μεγέθους αγγλόφωνη έκδοση προλογίζει ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φεράν και Ραϊθώ Δαμιανός, ενώ το εκτενές κείμενο με ιστορικού χαρακτήρα πληροφορίες υπογράφει ο δρ. Βυζαντινής αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης, Νικόλαος Λ. Φύσσας.
ΙΝFO
Λίζη Μανωλά, «Η μονή της Αγίας Αικατερίνης, Πίσω από τις ιερές πύλες», εκδ. Αssouline, σελ 296, τιμή: 105 ευρώ.
Πηγή: Μ. Αδαμοπούλου, Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια