Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG
Tuesday, April 22

Pages

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

Μια οροφογραφία στην Ερμούπολη, έναυσμα για δημιουργικότητα και εξωστρέφεια

Η ωραιότερη οροφογραφία της Σύρου φέρνει κοντά το 1821 και τον Ολυμπο. [Credit: Γιάννης Μπαριτάκης] Μπορεί η πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπ...

Η ωραιότερη οροφογραφία της Σύρου φέρνει κοντά το 1821 και τον Ολυμπο. [Credit: Γιάννης Μπαριτάκης]

Μπορεί η πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπου να γίνει πηγή έμπνευσης και μοχλός ανάπτυξης, πέραν του τουρισμού, αφυπνίζοντας τις δημιουργικές δυνάμεις; Η Σύρος μάς δείχνει τον τρόπο, μιας και το πλουσιότατο αρχιτεκτονικό απόθεμα δεν είναι μια «βιτρίνα». Μέσα από συνέργειες και έξυπνες ιδέες παίρνουν σάρκα και οστά ενδιαφέροντα εγχειρήματα. Πολλοί από τους επισκέπτες ξέρουν, λ.χ., ότι η ομορφότερη οροφογραφία στο νησί βρίσκεται στο αρχοντικό του Σταύρου Κοή, ο οποίος διαθέτει κατάστημα οπτικών στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Είναι μια πρωτότυπη σύνθεση, στην οποία θεοί του Ολύμπου σμίγουν με ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, μαρτυρώντας την αίσθηση της εθνικής ταυτότητας που είχαν οι πρώτοι έποικοι της Ερμούπολης. Ηταν μια πόλη που γεννήθηκε μέσα στην αναταραχή της Επανάστασης, αλλά γρήγορα πρόκοψε χάρις στα εμπορικά δίκτυα των Χιωτών και στην προσέλκυση άξιων ανθρώπων από όλες τις άκρες του ελληνισμού που θαύμαζαν την κλασική αρχαιότητα. Κτισμένο το 1860, το οικοδόμημα περιήλθε αργότερα στα χέρια της ψαριανής οικογένειας και συντηρήθηκε από τον παππού και τον πατέρα του Σταύρου Κοή, που ήταν οδοντίατρος.


Ο Παύλος Χατζηγρηγορίου είναι επικεφαλής του νέου ιστορικού μουσείου της Ερμούπολης. [Credit: ΜΑΡΚΟΣ ΤΡΑΚΑΣ]
Ο Παύλος Χατζηγρηγορίου είναι επικεφαλής του νέου ιστορικού μουσείου της Ερμούπολης. [Credit: ΜΑΡΚΟΣ ΤΡΑΚΑΣ]

Η πρώτη που είχε επισημάνει ότι η ιστορία του αρχοντικού έπρεπε να ειπωθεί και να αποτελέσει σπίθα για ωραία πρότζεκτ ήταν η Κατρίν Ντενέβ, η οποία είχε παραθερίσει στο νησί. Εδώ και πολλά χρόνια, λοιπόν, ο Σταύρος Κοής έχει μπει σε μια διαδικασία να αντλεί έμπνευση από αυτήν την ωραία παράσταση. Αρχικά δημιούργησε σκελετούς γυαλιών, αλλά και μεταξωτό μαντίλι (από τη Μantility στην Καβάλα) που είχαν επάνω τη σύνθεση. Υστερα σκέφτηκε να ανοιχτεί και προς το τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που εδρεύει στη Σύρο. Εδωσε την ευκαιρία σε παιδιά που φοιτούν στο Τμήμα Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής να πάρουν μέρος με ιδέες και προτάσεις στον πρώτο φοιτητικό διαγωνισμό γυαλιών ηλίου εμπνευσμένων από την οροφογραφία. Αυτό έγινε στο πλαίσιο διασύνδεσης της έρευνας με την εγχώρια κοινωνική και επιχειρηματική δραστηριότητα. Συνεργάστηκε στη συνέχεια με τον καθηγητή Σπύρο Βοσινάκη, ο οποίος με την ομάδα του Εργαστηρίου Σχεδίασης Διαδραστικών Συστημάτων ανέπτυξε μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας με βάση την οροφογραφία. Με την κάμερα από ένα τάμπλετ μπορεί κανείς να ανακαλύψει σε κάποιες γωνίες του σαλονιού ψηφιακούς χαρακτήρες που συνομιλούν μεταξύ τους, όπως ο Ερμής και ο Κολοκοτρώνης, οι οποίοι έχουν «κατέβει» από ψηλά.


Ο Σταύρος Κοής είναι ένα ανήσυχο και εμπορικό πνεύμα, που αντλεί έμπνευση από την ωραία παράσταση. [Credit: ΜΑΡΚΟΣ ΤΡΑΚΑΣ]
Ο Σταύρος Κοής είναι ένα ανήσυχο και εμπορικό πνεύμα, που αντλεί έμπνευση από την ωραία παράσταση. [Credit: ΜΑΡΚΟΣ ΤΡΑΚΑΣ]

Στην ομάδα σχεδιασμού περιλαμβάνεται και ο Παύλος Χατζηγρηγορίου, ο Θεσσαλονικιός που με διδακτορικό στην αρχιτεκτονική ήρθε να εργαστεί στην Ερμούπολη από αγάπη για τα νεοκλασικά, διδάσκει στο πανεπιστήμιο και έγινε πρόσφατα ο διευθυντής του νέου ιστορικού μουσείου της πόλης, που ίδρυσε το Λύκειο Ελληνίδων Σύρου. Είναι άνθρωπος χαρισματικός και δραστήριος, που καταλαβαίνει πως τα νέα παιδιά έχουν ανάγκη από τη σωστή καθοδήγηση και από ερεθίσματα που τους ανοίγουν δρόμους, για αυτό τα εντάσσει στην πράξη στην ψηφιακή καταγραφή της υλικής άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ερμούπολης.


Ο καταξιωμένος σχεδιαστής Τζαν Πάολο Βενιέρ, o οποίος ενθουσιάστηκε με τη Σύρο. [Credit: ΜΑΡΚΟΣ ΤΡΑΚΑΣ]
Ο καταξιωμένος σχεδιαστής Τζαν Πάολο Βενιέρ, o οποίος ενθουσιάστηκε με τη Σύρο. [Credit: ΜΑΡΚΟΣ ΤΡΑΚΑΣ]

Η πρώτη κίνηση ήταν να γίνει η παράσταση μαντίλι.
Η πρώτη κίνηση ήταν να γίνει η παράσταση μαντίλι.

Η πιο πρόσφατη συνεργασία του Κοή, με βάση πάντα την οροφογραφία του πατρικού σπιτιού του, είναι με τον σχεδιαστή Τζαν Πάολο Βενιέρ. Πρόκειται για μια σειρά που έχει τίτλο «Kois Mansion». Ο Ιταλός που περνάει τη ζωή του ταξιδεύοντας για να τρέφει το βλέμμα του με άλλες παραστάσεις, ενθουσιάστηκε με τη Σύρο, αυτήν την ευρωπαϊκή πολιτεία του 19ου αιώνα στην αγκαλιά του Αιγαίου. Μέρος των εσόδων από την πώληση αυτών των μοντέλων θα διατεθεί στην προσπάθεια που γίνεται ώστε να ενταχθούν η Ερμούπολη και η Ανω Σύρος στα μνημεία αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.


Πηγή: Μ. Πουρναρά, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια