Η Μυκηναϊκή Γέφυρα του Αρκαδικού στον Άγιο Ιωάννη Καζάρμα στην Αργολίδα. [Credit: Christopher Nuttall] Μια πρωτοποριακή μελέτη χρησιμοποιεί ...
![]() |
| Η Μυκηναϊκή Γέφυρα του Αρκαδικού στον Άγιο Ιωάννη Καζάρμα στην Αργολίδα. [Credit: Christopher Nuttall] |
Μια πρωτοποριακή μελέτη χρησιμοποιεί μοντέλα υπολογιστικής προσομοίωσης για να ανακατασκευάσει τους πρώτους δρόμους της Εποχής του Χαλκού στην Ελλάδα και να κατανοήσει τη λειτουργία τους στο πλαίσιο του εμπορικού και επικοινωνιακού δικτύου του αρχαίου μυκηναϊκού πολιτισμού.
Πώς σχεδίαζαν και κατασκεύαζαν τους δρόμους τους οι μηχανικοί της Εποχής του Χαλκού; Συνέδεαν παλάτια, λιμάνια ή πεδία μάχης; Μια διεθνής ερευνητική ομάδα έριξε νέο φως σε αυτά τα αινίγματα χρησιμοποιώντας ένα εκπληκτικό εργαλείο: λογισμικό προσομοίωσης διαδρομών. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Archaeological Science, κατάφερε να αναδημιουργήσει με εκπληκτική ακρίβεια τους πρώτους μνημειώδεις δρόμους της Ευρώπης — τους μυκηναϊκούς δρόμους — χρησιμοποιώντας ψηφιακά μοντέλα εδάφους και πολύπλοκους υπολογισμούς.
Η έρευνα επικεντρώνεται στην εφαρμογή μιας τεχνικής που ονομάζεται Ανάλυση Διαδρομής Ελάχιστου Κόστους (LCP). Ουσιαστικά, αυτή η μεθοδολογία επιτρέπει στους ερευνητές να υπολογίζουν την πιο αποδοτική διαδρομή μεταξύ δύο σημείων σε ένα τοπίο, λαμβάνοντας υπόψη εμπόδια όπως η κλίση. Όσο πιο απότομη είναι μια πλαγιά, τόσο μεγαλύτερο είναι το «κόστος» ή η προσπάθεια που απαιτείται για να την ξεπεράσει κανείς. Η διαδρομή ελάχιστου κόστους είναι, επομένως, αυτή που απαιτεί τη λιγότερη ενέργεια για να διανυθεί.
Το καινοτόμο στοιχείο αυτής της εργασίας δεν είναι η ίδια η ιδέα, αλλά το εργαλείο και η σχολαστικότητα με την οποία εφαρμόστηκε από τους ερευνητές Christopher Nuttall του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Σουηδικού Ινστιτούτου Αθηνών, και Jovan Kovačević του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου, οι οποίοι χρησιμοποίησαν το πακέτο Movecost στο περιβάλλον προγραμματισμού R, μια ισχυρή και ευέλικτη πλατφόρμα λογισμικού ανοιχτού κώδικα.
![]() |
| Χάρτης της περιοχής μελέτης με τις τοποθεσίες των αρχαίων υπολειμμάτων δρόμων και χάρτης της Αργολίδας με τις διαδρομές του Lavery. [Credit: Jovan Kovačević] |
«Η αυξανόμενη βελτίωση και διαθεσιμότητα του λογισμικού Γεωγραφικών Πληροφοριακών Συστημάτων (GIS) έχει οδηγήσει σε μια εξάπλωση των μη εξειδικευμένων εργασιών στη βασική χωρική ανάλυση», σημειώνουν οι συγγραφείς στην εισαγωγή του άρθρου. Ωστόσο, η μελέτη αυτή υπερβαίνει τις συμβατικές προσεγγίσεις, προσφέροντας στους αρχαιολόγους μια προσαρμόσιμη και ισχυρή μεθοδολογία για όσους επιθυμούν να ξεπεράσουν τις προκαθορισμένες μεθόδους.
Για να δοκιμάσει τις δυνατότητες του λογισμικού, η ομάδα δεν ξεκίνησε από το μηδέν. Βασίστηκε σε τρία τμήματα πραγματικών μυκηναϊκών δρόμων, τα ερείπια των οποίων είναι ακόμα ορατά στο ελληνικό τοπίο, τα οποία αποτέλεσαν το ιδανικό «πεδίο δοκιμών» για τη βαθμονόμηση της ακρίβειας των ψηφιακών μοντέλων.
1. Ο δρόμος Πύλος-Ρυζόμυλος (Μεσσηνία): Μια διαδρομή στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο, που εντοπίστηκε τη δεκαετία του 1960, με μεγάλα ασβεστολιθικά τεμάχια και που συνδέει σημαντικά μυκηναϊκά κέντρα. Αν και η χρονολόγησή της δεν έχει επιβεβαιωθεί μέσω ανασκαφών, η ομοιότητά της με άλλους δρόμους και η σύνδεσή της με μνημειώδεις τάφους της περιόδου υποδηλώνουν μυκηναϊκή προέλευση.
2. Ο δρόμος Τίρυνθα-Επίδαυρος (Αργολίδα): Ένας από τους καλύτερα διατηρημένους δρόμους, διάσημος για την επιβλητική Μυκηναϊκή Γέφυρα του Αρκαδικού, ένα κυκλώπειο κατασκεύασμα που στέκεται όρθιο μέχρι σήμερα. Αυτός ο δρόμος, με τις γέφυρες και τα καλά τεκμηριωμένα ερείπια, συνέδεε τον Αργολικό Κόλπο με τον Σαρωνικό Κόλπο.
3. Ο δρόμος Μ1 (Αργολίδα): Μέρος του δικτύου που εκτείνεται από τις Μυκήνες. Αν και η αφετηρία του κοντά στην ακρόπολη είναι σαφής, ο τελικός προορισμός του αποτελεί αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των ειδικών, καθιστώντας τον ιδανική περίπτωση μελέτης για το μοντέλο.
![]() |
| Μεγάλα ασβεστολιθικά τεμάχια στο πλάι του ενδεχόμενου δρόμου Πύλος-Νιχωριά. [Credit: Christopher Nuttall] |
Ο στόχος ήταν σαφής: να εισαχθούν τα γνωστά σημεία έναρξης και λήξης αυτών των δρόμων στο λογισμικό και να διαπιστωθεί ποιος συνδυασμός παραμέτρων και λειτουργιών μοντέλου παρήγαγε μια ψηφιακή διαδρομή που ταίριαζε με τη μεγαλύτερη ακρίβεια με τα πραγματικά αρχαιολογικά ευρήματα.
Η μελέτη δεν βασίστηκε σε μία μόνο προσομοίωση. Οι ερευνητές δοκίμασαν συστηματικά πέντε διαφορετικές λειτουργίες υπολογισμού κόστους, καθεμία από τις οποίες είχε σχεδιαστεί για να προσομοιώνει έναν συγκεκριμένο τύπο κίνησης:
- Λειτουργίες πεζοπορίας (THF, MTF, RHF): Βασίζονται στον χρόνο και την ενέργεια που επενδύει ένας πεζός στην ανάβαση και κατάβαση πλαγιών. Η λειτουργία Tobler (THF) είναι μία από τις πιο συχνά χρησιμοποιούμενες στην αρχαιολογία.
- Λειτουργία μεταβολικού κόστους (HRZ): Εστιάζει στην καθαρή κατανάλωση ενέργειας, μετρούμενη σε Joules, που απαιτείται για την κίνηση.
- Λειτουργία τροχοφόρου οχήματος (WCS): Ειδικά σχεδιασμένη για να προσομοιώνει την κίνηση καροτσιών ή βαγονιών, ενσωματώνοντας μια βασική έννοια: την κρίσιμη κλίση. Πέρα από ένα ορισμένο βαθμό κλίσης, τα τροχοφόρα οχήματα γίνονται εξαιρετικά αναποτελεσματικά, απαιτώντας τη δημιουργία ζιγκ-ζαγκ διαδρομών στο έδαφος.
![[headerImage] Η Μυκηναϊκή Γέφυρα του Αρκαδικού στον Άγιο Ιωάννη Καζάρμα στην Αργολίδα. [Credit: Christopher Nuttall]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiOxmI7wLsnfGCKIkDCewU-DPzJvnXhVHEeqDZtQr93sHOmvmciv68oLbeeQFL9gMNrS6GQFNf7hiGwO5-KnWwWxUN3ZQ0oC8bNEZyOiwUk936SVdt5tm29nbKj6M_QqS4vQ3y6KmLBdd0iQM7EhGXlRURvVcBpRHEALgRge1VA6x2BbpzxDIw-7a7Pz5X2/s1600/Mykinaikoi_Dromoi.jpg)
![Χάρτης της περιοχής μελέτης με τις τοποθεσίες των αρχαίων υπολειμμάτων δρόμων και χάρτης της Αργολίδας με τις διαδρομές του Lavery. [Credit: Jovan Kovačević] Χάρτης της περιοχής μελέτης με τις τοποθεσίες των αρχαίων υπολειμμάτων δρόμων και χάρτης της Αργολίδας με τις διαδρομές του Lavery. [Credit: Jovan Kovačević]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiOI45KJiBxjnX5kKvNwxuLogQJRNqxLr6zCPeZj82F8eBJCLsthXSirbG8uY9WveDq4Eg0nG4ZOUIJD-B-ijKP2NqRzrW9xGYahJOKnCE8bFjZR3CIGCWuRbcIUBdnbfDuJK-hxotRgYhcy8fIAG3KjSmNJ-6VosPy6P5JkNYB9D7QZMVPSPtvrPsEtUNq/w640-h332/Mykinaikoi_Dromoi2.jpg)

![Ο δρόμος Μ1 συνεχίζει από τις Μυκήνες προς την κοιλάδα Μπερμπάτι. [Credit: Christopher Nuttall] Ο δρόμος Μ1 συνεχίζει από τις Μυκήνες προς την κοιλάδα Μπερμπάτι. [Credit: Christopher Nuttall]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZ5ypFzRxvA3v8sEH4R5tqmrbGQjnYieoL75zVdKVW3cfnJ2JuqqzNCUIsudTHaVQeXEK4i_ScLH79PeSML-yYUD5WU3dJvhhiigEC8TtKIzoRQQHSF4xQSiwCjJFlIk8-rwTIK6ds-7eOSMGwp-N0S7p8Y6qjhibEzhpTNUlHWIcdV6o21coX62QWAtD6/w640-h482/Mykinaikoi_Dromoi4.jpg)
Δεν υπάρχουν σχόλια