Ενα από τα οχήματα που βρέθηκε στο εσωτερικό του μνημείου. Οι τουρκικές αρχές διευκρινίζουν ότι τα μαρμάρινα δάπεδα προστατεύονται από ένα «...
Αντιδράσεις προκάλεσαν στην Τουρκία οι εικόνες βαρέων οχημάτων εντός της Αγίας Σοφίας, που μεταδόθηκαν χθες από τουρκικά ΜΜΕ. Οι φωτογραφίες που δημοσιοποιήθηκαν δείχνουν φορτηγά και γερανούς να κινούνται εντός του μνημείου προκαλώντας ανησυχία για την ακεραιότητά του, καθώς η είσοδος τόσο βαρέως εξοπλισμού από την Πύλη του Αυτοκράτορα ήγειρε φόβους για πιθανές φθορές. Οι τουρκικές αρχές έσπευσαν να επισημάνουν ότι όλες οι διαδικασίες πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με επιστημονικές εκθέσεις, στατιστικές αναλύσεις και αποφάσεις εμπειρογνωμόνων, με απόλυτο σεβασμό στο μοναδικό πολιτιστικό και ιστορικό βάρος του μνημείου, ενώ αργότερα χθες εκδόθηκε αναλυτική ανακοίνωση για το γεγονός από την καθ’ ύλην αρμόδια αρχή, τη Γενική Διεύθυνση Ιδρυμάτων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της επιστημονικής επιτροπής, για τις εργασίες αναστήλωσης «δημιουργήθηκε μια ειδική διαδρομή πρόσβασης από τη δυτική πλευρά του μνημείου».
Στην ανακοίνωση που έχει στα χέρια της η «Κ», η Γενική Διεύθυνση Ιδρυμάτων της Τουρκίας επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης των εργασιών αποκατάστασης του μνημείου, που ξεκίνησαν το 2023, πραγματοποιούνται παρεμβάσεις για την αντισεισμική ασφάλειά του. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται, ανανεώθηκαν οι μολύβδινες επικαλύψεις στην εξωτερική επιφάνεια του κύριου τρούλου και αποφασίστηκε από την επιστημονική επιτροπή και το Συμβούλιο Συντήρησης Αρχαιοτήτων να καλυφθεί η επιφάνεια του τρούλου με προσωρινή μεταλλική κατασκευή, ώστε να προστατευτούν τα εσωτερικά ψηφιδωτά και να αποφευχθεί οποιαδήποτε ζημιά. Για τη στήριξη της προσωρινής μεταλλικής κατασκευής, συνεχίζει η ανακοίνωση, αποφασίστηκε η ανέγερση τεσσάρων κύριων κιόνων ύψους 43,5 μέτρων μέσα στο τέμενος, χωρίς να εμποδίζεται η λειτουργία του χώρου λατρείας και για την εγκατάστασή τους ήταν απαραίτητη η χρήση βαρέων μηχανημάτων, «με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια ειδική διαδρομή πρόσβασης από τη δυτική πλευρά του μνημείου».
Οι μελέτες που έκαναν οι τουρκικές αρχές έδειξαν, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση, ότι «η φέρουσα ικανότητα του εδάφους υπολογίστηκε σε 25 τόνους ανά τ.μ. ενώ κατασκευάστηκε ένα σύστημα ικανό να υποστηρίξει 30 τόνους ανά τ.μ. Τα μηχανήματα που θα χρησιμοποιηθούν ορίστηκαν σύμφωνα με αυτά τα μεγέθη, με το μεγαλύτερο όχημα να ζυγίζει 45 τόνους. Το φορτίο πίεσης ανά τετραγωνικό μέτρο είναι μόλις 6 τόνοι, πλήρως ασφαλές για το έδαφος. Επειτα από περίπου έναν χρόνο προετοιμασίας, ξεκίνησαν οι τοποθετήσεις βάσει των σχεδίων και των αποφάσεων της επιστημονικής επιτροπής και του Συμβουλίου Συντήρησης Αρχαιοτήτων». Οι τουρκικές αρχές διευκρινίζουν επίσης ότι τα μαρμάρινα δάπεδα του μνημείου προστατεύονται από ένα «πολυστρωματικό πλαίσιο από προκατασκευασμένα στοιχεία και ξύλινα στηρίγματα πάνω σε μεταλλική πλατφόρμα» που κατασκευάστηκε, πάνω στο οποίο κινούνται τα οχήματα. «Για να διασφαλιστεί η ακεραιότητα του αυθεντικού μαρμάρινου δαπέδου της Αγίας Σοφίας, το δάπεδο καλύφθηκε με στρώσεις που περιλαμβάνουν επίστρωση η οποία επιτρέπει τη διέλευση ατμού, τσόχα, άμμο, κόντρα πλακέ 18 mm, ξύλινο σκελετό 10×10 cm, πλαστικές πλάκες XPS ανάμεσα στους σκελετούς, ηχομονωτικό υπόστρωμα πάνω από τους σκελετούς και τελική στρώση λαμαρίνας για πλήρη προστασία. Κατά τη διάρκεια των εργασιών χρησιμοποιήθηκαν επίσης συσκευές απορρόφησης καπνού, για να αποτραπεί η εξάπλωση των καυσαερίων των μηχανημάτων», καταλήγει η ανακοίνωση.
Μιλώντας στην «Κ» ο διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και βυζαντινολόγος Δημήτρης Αθανασούλης, επεσήμανε ότι σε αποκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας, όπως αυτή που είναι σε εξέλιξη στην Αγία Σοφία, είναι δύσκολο να αποφευχθεί η χρήση μηχανημάτων βαρέως τύπου. «Το ζητούμενο σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να έχεις λάβει τα απαραίτητα μέτρα, αφού έχουν προηγηθεί σχετικές μελέτες για την προστασία των υποκείμενων στοιχείων του μνημείου. Εξίσου μεγάλα είναι τα φορτία από τα ικριώματα της υποστήλωσης και γι’ αυτό πρέπει και εκεί να λαμβάνονται τα αντίστοιχα μέτρα κατανομής των φορτίων πάνω στην επιφάνεια του δαπέδου», σημείωσε ο κ. Αθανασούλης.
Πηγή: Μ. Κωστίδης, Σ. Ιωαννίδης, Καθημερινή
![[headerImage] Ενα από τα οχήματα που βρέθηκε στο εσωτερικό του μνημείου. Οι τουρκικές αρχές διευκρινίζουν ότι τα μαρμάρινα δάπεδα προστατεύονται από ένα «πολυστρωματικό πλαίσιο», που κατασκευάστηκε ειδικά για να κινηθούν τα φορτηγά.](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgoKFZnLL3edErkwdnrNkhLPM-ntgFRn1ZHBWmiYWZ9TJX1a9Trw3KBJ01B6pkBeAudbV89uipr-jiZUNnabgBkLmPPG1U5qb8gj4fWlepieaBEG5Gr0d7FWk6SMOQXw88hIdK45sEZj6_evF6JMfh7S_yjOuajyE2j0soQFdJpeU9gC6zc2KpQrjTyOyin/s1600/AgiaSofia.jpg)

Δεν υπάρχουν σχόλια