Οι αρχαιολόγοι Takeshi Inomata και Melina Garcia ανασκάπτουν τελετουργικά αντικείμενα με χρωστικές ουσίες που συνδέονται με τις τέσσερις κατ...
Σε μια πρωτοποριακή αποκάλυψη, αρχαιολόγοι από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνα ανακάλυψαν νέα στοιχεία που αναδιαμορφώνουν την κατανόηση του πρώιμου μεσοαμερικανικού πολιτισμού.
Με επικεφαλής τον καθηγητή Takeshi Inomata και την διακεκριμένη καθηγήτρια Daniela Triadan, η ομάδα ανακάλυψε ένα τεράστιο τελετουργικό συγκρότημα που εκτείνεται σε ολόκληρο το τοπίο στην Aguada Fénix, μια τοποθεσία στο νοτιοανατολικό τμήμα της πολιτείας Tabasco του Μεξικού. Τα ευρήματά τους, που δημοσιεύθηκαν στο Science Advances στις 5 Νοεμβρίου 2025, αποκαλύπτουν το παλαιότερο και μεγαλύτερο γνωστό κοσμογράφημα — ένα συμβολικό μοντέλο του σύμπαντος — που κατασκευάστηκε από πρώιμες κοινότητες σχετικές με τους Μάγια γύρω στο 1050-700 π.Χ.
Η ανακάλυψη βασίζεται στην ταυτοποίηση το 2020 του τεράστιου ορθογώνιου οροπεδίου Aguada Fénix — μήκους σχεδόν ενός 1,5 χιλιομέτρου και πλάτους ενός τετάρτου του χιλιομέτρου — το οποίο προηγείται μνημειωδών πόλεων όπως το Tikal και το Teotihuacan κατά σχεδόν ένα χιλιετία. Ωστόσο, νέες ανασκαφές και χαρτογράφηση LiDAR (Light Detection and Ranging) αποκαλύπτουν τώρα ότι αυτό ήταν μόνο το κέντρο ενός τεράστιου τελετουργικού τοπίου, που εκτεινόταν σε έκταση έως και εννέα χιλιόμετρα επί 7,5 χιλιόμετρα, καθιστώντας το συγκρίσιμο σε κλίμακα με τα μεταγενέστερα αστικά αποτυπώματα των κλασικών πόλεων των Μάγια.
![]() |
| Αρχαιολόγοι ανασκάπτουν το σταυροειδές σχήμα, πριν ανακαλύψουν την κρυψώνα στο κέντρο του λάκκου. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας] |
Ένα μνημείο χωρίς βασιλιάδες
Σε αντίθεση με τις επιβλητικές πυραμίδες των μεταγενέστερων βασιλείων των Μάγια που κυβερνιόντουσαν από ισχυρούς μονάρχες, η Aguada Fénix δεν παρουσιάζει σημάδια ιεραρχικής διακυβέρνησης ή κατοικιών ελίτ. Αντίθετα, τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η κατασκευή της ήταν μια συλλογική επιχείρηση, οργανωμένη από κοινότητες και όχι από αυταρχικούς ηγέτες.
«Υπάρχει μια μακροχρόνια υπόθεση ότι τα μεγάλα μνημεία απαιτούσαν κεντρική εξουσία», είπε ο Inomata. «Αλλά τα δεδομένα μας δείχνουν ότι γύρω στο 1000 π.Χ., οι άνθρωποι ήταν ήδη σε θέση να κινητοποιήσουν εθελοντικά προσπάθειες μεγάλης κλίμακας, παρακινούμενοι από κοινές κοσμολογικές πεποιθήσεις και όχι από βασιλιάδες».
Στο επίκεντρο αυτής της ανακάλυψης βρίσκεται ένας σταυροειδής λάκκος — ένας τελετουργικός θάλαμος σε σχήμα σταυρού — που ανακαλύφθηκε κάτω από την κεντρική πλατεία της Aguada Fénix. Στο εσωτερικό του, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μια συλλογή από αντικείμενα που παρέχουν τις πρώτες άμεσες ενδείξεις για τον συμβολισμό των κατευθυντικών χρωμάτων στη Μεσοαμερική. Μικροί σωροί μπλε, πράσινων και κίτρινων χρωστικών ουσιών, αποτελούμενοι από αζουρίτη, μαλαχίτη και ώχρα, ήταν σχολαστικά διατεταγμένοι ώστε να αντιστοιχούν στις τέσσερις κύριες κατευθύνσεις, ενώ θαλάσσια κοχύλια που αντιπροσώπευαν κόκκινες αποχρώσεις βρισκόταν στα δυτικά και νότια. Αυτές οι προσφορές, που χρονολογούνται από το 900 έως το 845 π.Χ., αντικατοπτρίζουν μια κοσμολογική κοσμοθεωρία που συνδέει το χρώμα, την κατεύθυνση, το νερό και τους κύκλους της ζωής.
«Είναι η πρώτη φορά που βρίσκουμε πραγματικές χρωστικές ουσίες τοποθετημένες με αυτόν τον τρόπο», είπε ο Inomata. «Συμβολίζουν τη μεσοαμερικανική αντίληψη για τον τακτοποιημένο χώρο του σύμπαντος — μια ιδέα που επιβίωσε στους πολιτισμούς των Μάγια και των Αζτέκων για περισσότερα από δύο χιλιάδες χρόνια».
Σχεδιάζοντας το Ιερό Τοπίο
Η απεικόνιση LiDAR και η εκτεταμένη επιτόπια έρευνα αποκάλυψαν ότι οι κατασκευαστές του Aguada Fénix αναδιαμόρφωσαν το περιβάλλον τους σε εξαιρετική κλίμακα. Κατασκεύασαν κανάλια πλάτους έως 35 μέτρων και βάθους 5 μέτρων, υπερυψωμένους δρόμους και ακόμη και ένα φράγμα στην κοντινή Laguna Naranjito. Αυτά τα χαρακτηριστικά επέκτειναν τους άξονες του κοσμογράμματος σε όλο το τοπίο, σηματοδοτώντας την ευθυγράμμιση του χώρου με τα ουράνια φαινόμενα —ιδιαίτερα την ανατολή του ήλιου στις 24 Φεβρουαρίου και στις 17 Οκτωβρίου, που χωρίζουν το μεσοαμερικανικό τελετουργικό ημερολόγιο των 260 ημερών στη μέση.
Αν και αυτά τα υδραυλικά έργα φαίνονται ημιτελή, η συμβολική τους σημασία υπερτερεί της πρακτικής τους χρήσης. «Τα κανάλια δεν σχεδιάστηκαν για άρδευση ή μεταφορά», σημείωσε ο Inomata. «Πιθανότατα ήταν τελετουργικοί δρόμοι ή αναπαραστάσεις των κοσμικών ροών νερού — μια φυσική εκδήλωση του σύμπαντός τους».
Οι ανασκαφές του φράγματος αποκάλυψαν συμπιεσμένα στρώματα μαύρου πηλού και πέτρας που χρονολογούνται μεταξύ 930 και 820 π.Χ., σύγχρονα με την κύρια φάση κατασκευής του χώρου. Οι εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι το έργο απαιτούσε πάνω από 10 εκατομμύρια ανθρωποημέρες εργασίας — ένα εκπληκτικό επίτευγμα για μια κοινωνία που δεν διέθετε ούτε μεταλλικά εργαλεία ούτε κεντρική πολιτική εξουσία.
Τελετουργικά αντικείμενα ενός κοινού οράματος
Τα αντικείμενα που ανακτήθηκαν από τον χώρο περιλαμβάνουν διακοσμητικά από νεφρίτη σκαλισμένα σε σχήματα κροκοδείλων, πουλιών και μιας γυναίκας που γεννάει — μοτίβα που συμβολίζουν τη γονιμότητα, το νερό και τη μεταμόρφωση. Οι φυσιοκρατικές εικόνες τους έρχονται σε έντονη αντίθεση με την αυταρχική εικονογραφία των μεταγενέστερων ηγεμόνων των Ολμέκων ή των Μάγια.
«Αυτά τα αντικείμενα αντικατοπτρίζουν μια κοσμοθεωρία που βασίζεται στη φύση και την κοινότητα και όχι στη θεϊκή βασιλεία», δήλωσε ο συν-συγγραφέας Xanti Ceballos, διδακτορικός ερευνητής του Πανεπιστημίου της Αριζόνα. «Είναι αξιοσημείωτο ότι μια τόσο ισότιμη κοινωνία μπόρεσε να συλλάβει και να εκτελέσει ένα έργο που ανταγωνίζεται σε κλίμακα τις μεγαλύτερες μεταγενέστερες πόλεις».
Τα υλικά από νεφρίτη και οι χρωστικές ουσίες πιθανότατα προέρχονταν από μακρινές πηγές, γεγονός που υποδηλώνει την ύπαρξη εκτεταμένων εμπορικών δικτύων που ήταν ήδη ενεργά από τις αρχές της Μεσοπρόθεσμης Προκλασικής περιόδου. Ορισμένες χρωστικές ουσίες, όπως η αζουρίτης και ο μαλαχίτης, θα είχαν εισαχθεί από τα υψίπεδα του Μεξικού, που απέχουν εκατοντάδες χιλιόμετρα.
Μια Μεγάλη Έκρηξη του Πολιτισμού
Τα ευρήματα στην Aguada Fénix αμφισβητούν τις παραδοσιακές αφηγήσεις που περιγράφουν τον πρώιμο μεσοαμερικανικό πολιτισμό ως μια σταδιακή διαδικασία αυξανόμενης πολυπλοκότητας. Αντίθετα, υποδηλώνουν μια ξαφνική «μεγάλη έκρηξη» κοινωνικής και αρχιτεκτονικής καινοτομίας γύρω στο 1000 π.Χ., όταν κοινότητες σε ολόκληρη την περιοχή άρχισαν συλλογικά να χτίζουν μνημειώδη κέντρα.
«Αυτή η ανακάλυψη ξαναγράφει τα πρώτα κεφάλαια του πολιτισμού των Μάγια», εξήγησε ο Inomata. «Δείχνει ότι οι ρίζες της κοσμικής τάξης, των ημερολογιακών συστημάτων και της κοινωνικής οργάνωσής τους εμφανίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα με την πρώτη μεγάλης κλίμακας αρχιτεκτονική».
Μέχρι το 700 π.Χ., η Aguada Fénix είχε εγκαταλειφθεί — τα κανάλια της ήταν ημιτελή και οι τελετουργικές πλατείες της μερικώς θαμμένες. Ωστόσο, ο σχεδιασμός και ο συμβολισμός του χώρου επηρέασαν βαθιά τον μετέπειτα πολεοδομικό σχεδιασμό των Μάγια και της Μεσοαμερικής. Το σταυροειδές κοσμογράφημα, η ευθυγράμμιση με τους ηλιακούς κύκλους και η χρήση κατευθυντικών χρωμάτων έγιναν διαχρονικά πρότυπα για την ιερή γεωγραφία σε ολόκληρη την περιοχή.
Συνέπειες για το παρόν
Πέρα από την αρχαιολογική της σημασία, η ανακάλυψη αυτή προσφέρει μια εντυπωσιακή αντανάκλαση της ανθρώπινης συνεργασίας. «Οι άνθρωποι συχνά πιστεύουν ότι τα μεγάλα έργα απαιτούν ισχυρούς ηγέτες», είπε ο Inomata. «Αλλά η Aguada Fénix δείχνει ότι η κοινή όραση και η συνεργασία μπορούν να επιτύχουν μνημειώδη πράγματα χωρίς ιεραρχία ή ανισότητα».
Καθώς οι μελετητές συνεχίζουν να αναλύουν τα δεδομένα από την Aguada Fénix και τις 478 μικρότερες τοποθεσίες που την περιβάλλουν, οι συνέπειες γίνονται όλο και πιο σαφείς: πολύ πριν από τους βασιλιάδες και τις αυτοκρατορίες, οι πρώιμες μεσοαμερικανικές κοινωνίες δεν έχτιζαν μόνο μνημεία, αλλά και χάρτες του σύμπαντος — με χώμα, χρωστικές ουσίες και συλλογικό πνεύμα.
Διαβάστε εδώ τη σχετική επιστημονική δημοσίευση.
Inomata, T., Triadan, D., Vázquez López, V. A., et al. “Landscape-wide cosmogram built by the early community of Aguada Fénix in southeastern Mesoamerica.” Science Advances 11, eaea2037 (2025). DOI: 10.1126/sciadv.aea2037
Πηγή: ArkeoNews
![[headerImage] Οι αρχαιολόγοι Takeshi Inomata και Melina Garcia ανασκάπτουν τελετουργικά αντικείμενα με χρωστικές ουσίες που συνδέονται με τις τέσσερις κατευθύνσεις του ορίζοντα. [Credit:Πανεπιστήμιο της Αριζόνα – Atasta Flores]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgiHXKlNjHHDSgSEAJRon1a0CZYA8EDUZaCXmqGE51wLugaompSMJ7d40PJCGlnYhv8pyIAOHJrudtaNE7YzYohiRS6sydkqnt4TClmY2b3YN4u3jJ3KZNTNpneUdF02_GgVSSJLlkZhiVpl4N7lCOXYjcWkeMfeHx3j6Lcy5-sy23UhggrI7DechsevAt8/s1600/Maya_Politismos.webp)
![Αρχαιολόγοι ανασκάπτουν το σταυροειδές σχήμα, πριν ανακαλύψουν την κρυψώνα στο κέντρο του λάκκου. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας] Αρχαιολόγοι ανασκάπτουν το σταυροειδές σχήμα, πριν ανακαλύψουν την κρυψώνα στο κέντρο του λάκκου. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPg7sAJUfABt8HRmboWgMOjwRSlsiMG_ORvczy1NaZcnQ46o16S1fWR956MIk5gmRyAflUAAhrSlomCInMjSN-vzK0KILS73Uy5lSZBmvY_vusQzpu_b6NtB8EH1ZS5hbzG8uUZUpV90NX0RR_HtkbmY6k63GGNXb8ROTrw5DmjuxBzbdMSPXlDxPb7Ods/w640-h426/Maya_Politismos2.webp)
![Ο Inomata και οι συνεργάτες του βρήκαν για πρώτη φορά στοιχεία για την Aguada Fénix το 2017 χρησιμοποιώντας το σύστημα LIDAR, το οποίο χρησιμοποιεί λέιζερ από ένα αεροπλάνο που πετάει από ψηλά για να σαρώσει τη ζούγκλα και το δάσος και να δημιουργήσει τρισδιάστατους χάρτες ανθρωπογενών κατασκευών. [Credit: Takeshi Inomata/School of Anthropology] Ο Inomata και οι συνεργάτες του βρήκαν για πρώτη φορά στοιχεία για την Aguada Fénix το 2017 χρησιμοποιώντας το σύστημα LIDAR, το οποίο χρησιμοποιεί λέιζερ από ένα αεροπλάνο που πετάει από ψηλά για να σαρώσει τη ζούγκλα και το δάσος και να δημιουργήσει τρισδιάστατους χάρτες ανθρωπογενών κατασκευών. [Credit: Takeshi Inomata/School of Anthropology]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjD-iPC-6QrZL5S14vuRUNscrPJWQkShh5Z5DIX1S1qJTo31v0u_OF3zyMU1jqWd6AL3aClnCdxDtn_oazt92XpY6mprLmPZlpG6dltVDd3p-oVAFdMq5y1OQWoIKRYxvnh9azLfIPh7tQB2TdmwrSQmmnCiCrpKRiGNSWjk2XaKoHP7qrP-Ux-geneo7Ws/w640-h484/Maya_Politismos3.webp)
![Η ομάδα ανακάλυψε αξίνες και κοσμήματα από νεφρίτη που πιθανότατα αφέθηκαν αργότερα, αφού οι κατασκευαστές έκαναν προσφορές στο σταυροειδές κρυφό μέρος και το γέμισαν. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας] Η ομάδα ανακάλυψε αξίνες και κοσμήματα από νεφρίτη που πιθανότατα αφέθηκαν αργότερα, αφού οι κατασκευαστές έκαναν προσφορές στο σταυροειδές κρυφό μέρος και το γέμισαν. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCtxNgLPUzLzbFdtaeaX1u2iyq-oF3aLYQpAJsR9uXa9531XcyamlvdLU2GS6ulwyg8LBKYuTWx1y-kT0DTpFQemjL-rw5wTfezNyPHcP5xipQs1tm6uUuWDxTQu8-n9P0HAONygpYFsIwHOlf2JRP70IJ5xD0WBhhNNj0AZR3JnftkT2Z_3tAkUk-rqW2/w640-h426/Maya_Politismos4.webp)
![Τα ορυκτά χρωστικά στο σταυροειδές κρυψώνα ήταν διατεταγμένα προς τις βασικές κατευθύνσεις, σύμφωνα με καταγεγραμμένα τελετουργικά: μπλε αζουρίτης προς τα βόρεια, πράσινος μαλαχίτης προς τα ανατολικά και κίτρινη ώχρα με γεωθίτη προς τα νότια. Η δυτική πλευρά της κρυψώνας περιείχε χώμα και πιθανώς άλλα υλικά που αρχικά ήταν κόκκινα και με την πάροδο του χρόνου ξεθώριασαν. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας] Τα ορυκτά χρωστικά στο σταυροειδές κρυψώνα ήταν διατεταγμένα προς τις βασικές κατευθύνσεις, σύμφωνα με καταγεγραμμένα τελετουργικά: μπλε αζουρίτης προς τα βόρεια, πράσινος μαλαχίτης προς τα ανατολικά και κίτρινη ώχρα με γεωθίτη προς τα νότια. Η δυτική πλευρά της κρυψώνας περιείχε χώμα και πιθανώς άλλα υλικά που αρχικά ήταν κόκκινα και με την πάροδο του χρόνου ξεθώριασαν. [Credit: Takeshi Inomata/Σχολή Ανθρωπολογίας]](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgY3lCoRDl5KfhvznEPV31c2EWup-v7SOp0fJC3404Pmjn4-yPpB6MgCVjMTzhBPLO5PClaoki43A8hLVZbLABIV6oVUdPTMZyQD5I2Aa-28G58hUKOor6rzVfW-r3t2wz7TjYHKgI8KrAWb2MPQwnCnwFeU8D_MGYEXuIs9cSKr7855M3jl9w0PiNrDzgJ/w640-h426/Maya_Politismos5.webp)
Δεν υπάρχουν σχόλια