Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Απεργούν οι αρχαιολόγοι την Τετάρτη 4 Απριλίου

Εικοσιτετράωρη απεργία κήρυξε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων για την Τετάρτη 4 Απριλίου 2012, αντιδρώντας στο σχέδιο νόμου «Βελτίωση Επιχει...


Εικοσιτετράωρη απεργία κήρυξε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων για την Τετάρτη 4 Απριλίου 2012, αντιδρώντας στο σχέδιο νόμου «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος … κ.ά. διατάξεις», το οποίο εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής την ίδια ημέρα. 


«Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θεωρεί ότι είναι απαράδεκτο η πολιτιστική κληρονομιά της χώρας να παρουσιάζεται, για επικοινωνιακούς λόγους, ως ένα από τα "εμπόδια" για την επιχειρηματική δραστηριότητα και να τοποθετείται στον 
αντίποδα της ανάπτυξης», αναφέρει σχετική ανακοίνωση του ΣΕΑ, χαρακτηρίζοντας ως απαράδεκτες τις διατάξεις που αφορούν στο πειθαρχικό δίκαιο των δημόσιων υπαλλήλων.  


Επίσης, οι αρχαιολόγοι ζητούν να απαλειφθούν οι διατάξεις που παρακάμπτουν την Αρχαιολογική Υπηρεσία ή δυσχεραίνουν το έργο της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, που εκπορεύεται από το άρθρο 24 του Συντάγματος. 


Συγκεντρώσεις θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα, στις 12 μμ. στη Βουλή, καθώς και σε εργοτάξια μεγάλων έργων στην υπόλοιπη χώρα, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Εκτάκτων Αρχαιολόγων.


Το πλήρες δελτίο τύπου του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων:



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Για το σχέδιο νόμου «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος … κ.ά. Διατάξεις»




Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της 30/03/2012, προκηρύσσει 24ωρη απεργία την Τετάρτη 4/4/2012, ημέρα που εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος … κ.ά. διατάξεις». Συγκεντρώσεις θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα (12 μ. στη Βουλή) και σε εργοτάξια Μεγάλων Έργων στην υπόλοιπη χώρα, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Εκτάκτων Αρχαιολόγων.


Στο κατατεθέν προς συζήτηση στη Βουλή σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος κ.α. διατάξεις», περιέχεται σειρά διατάξεων για τις αρχαιολογικές εργασίες. Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θεωρεί ότι είναι απαράδεκτο η πολιτιστική κληρονομιά της χώρας να παρουσιάζεται, για επικοινωνιακούς λόγους, ως ένα από τα «εμπόδια» για την επιχειρηματική δραστηριότητα και να τοποθετείται στον αντίποδα της «ανάπτυξης».


Πρωτοφανής είναι επίσης η παρέμβαση –με διατάξεις απαράδεκτες που πρέπει να απαλειφθούν– στο πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, αφού οι διατάξεις του νομοσχεδίου επιβάλλουν:


√ «κατ’ ελάχιστο τρίμηνη προσωπική παύση στον αρμόδιο υπάλληλο και τον προϊστάμενο, αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία των 45 ημερών από την κατάθεση του φακέλου» (άρθρο 2, § 21), εντός της οποίας η υπηρεσία υποχρεούται να διεκπεραιώνει τις αιτήσεις που θα υποβάλλονται από την «Επενδύστε στην Ελλάδα Α.Ε.». Η κατ' απόλυτη προτεραιότητα εξυπηρέτηση των φαστ-τρακ επενδύσεων σημαίνει ότι οι αιτήσεις των υπολοίπων πολιτών, έστω και αν προηγούνται χρονικά, θα παρακάμπτονται αναγκαστικά, ιδιαίτερα όσο συνεχίζεται η απομείωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε μέσα και προσωπικό.


√ την αντικατάσταση του υπεύθυνου αρχαιολόγου (άρθρο 10 § 2) αν «καθυστερεί» η ολοκλήρωση της ανασκαφής στο πλαίσιο Μεγάλου Ιδιωτικού Έργου, χωρίς να διευκρινίζεται ποιος είναι αυτός που κρίνει, αν ο αρχαιολόγος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας προκαλεί «υπαίτια προσκόμματα», ούτε πού τελειώνει η προσπάθεια να διεξαχθεί μια σωστική ανασκαφή με επιστημονική μεθοδολογία και πού αρχίζει η «αποδεδειγμένη» προσπάθεια να καθυστερήσει ένα έργο!


Στο αφιερωμένο στις «Ρυθμίσεις για αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες στο πλαίσιο Μεγάλων Ιδιωτικών Έργων» Κεφάλαιο, κατοχυρώνεται μεν η –σύμφωνη με το άρθρο 24 του Συντάγματος & το Ν. 3028/2002– αρμοδιότητα του ΥΠ.ΠΟ.Τ. στις αδειοδοτήσεις των διαφόρων επενδυτικών σχεδίων και στο Μνημόνιο Συναντίληψης & Συνεργασίας (Παράρτημα ΙΙ) φαίνεται να έχουν συμπεριληφθεί πολλές από τις, από πλευράς Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, απαραίτητες παραμέτρους, ταυτόχρονα όμως δίνονται μεγάλες εξουσίες στον Κύριο του έργου, ενώ στις Υπηρεσίες τίθενται τόσο ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, που υπονομεύουν την τήρηση στοιχειωδών επιστημονικών κανόνων κατά την ανασκαφική έρευνα, την τεκμηρίωση των αρχαιοτήτων και την εν γένει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως:


√ Των 30 ημερών, από την υποβολή του φακέλου από τον ιδιώτη, για την κατάθεση της Έκθεσης Αναλυτικής Αρχαιολογικής Τεκμηρίωσης από τις Υπηρεσίες (Άρθρο 7). Παρά την εξασφάλιση προσωπικού και μέσων από τον Κύριο του έργου, χρειάζεται να ληφθούν υπόψη μορφολογία εδάφους & καιρικές συνθήκες καθώς και οι ιδιαίτερες συνθήκες Υπηρεσιών (λ.χ. Εφορείες Σπηλαιολογίας-Παλαιοανθρωπολογίας & Εναλίων Αρχαιοτήτων), που καλύπτουν το σύνολο της επικράτειας, αλλά και των αυτοψιών για έργα στη θάλασσα.


√ Των 15 ημερών για την κατάθεση της Έκθεσης Αποτελεσμάτων Αρχαιολογικής Έρευνας (Άρθρο 9), που είναι ανεδαφική και βάζει σε κίνδυνο τη δυνατότητα ελάχιστης επαρκούς τεκμηρίωσης και εισήγησης για την τύχη των αποκαλυφθέντων αρχαιοτήτων.
Η επιλογή και η αντικατάσταση του προσωπικού στις αρχαιολογικές εργασίες στο πλαίσιο Μ.Ι.Ε. περνούν στον Κύριο του Έργου (άρθρο 8). Παρότι η εν λόγω διάταξη βελτιώθηκε σε σχέση με το προσχέδιο, με ρήτρες, όπως το 60% του προσωπικού να διαθέτει συναφή εμπειρία τουλάχιστον 3 ετών (αρχαιολόγοι) ή 6 μηνών (υπόλοιπο προσωπικό) ή η έγγραφη σύμφωνη γνώμη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, επιβάλλεται τουλάχιστον το επιστημονικό και εξειδικευμένο προσωπικό να υποδεικνύεται από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων και να προσλαμβάνεται από τον Κύριο του Έργου, ώστε να διασφαλίζεται αφενός η πρόσληψη εκείνου του προσωπικού, που μπορεί να εγγυηθεί τη διεξαγωγή της σωστικής ανασκαφής με διασφάλιση της επιστημονικής μεθόδου και της προστασίας των αρχαιοτήτων, και αφετέρου να αποφευχθεί η άμεση εξάρτησή του από τον Κύριο του Έργου, ώστε να μην είναι εκτεθειμένο στις όποιες πιέσεις. Καθώς στο ίδιο άρθρο (§ 7) πολύ ορθά αναφέρεται ότι «οι αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες στο πλαίσιο Μ.Ι.Ε. διενεργούνται από τις αρμόδιες Εφορείες Αρχαιοτήτων» καθώς και ότι «οι εργαζόμενοι υποχρεούνται να εκτελούν την εργασία που τους ανατίθεται λαμβάνοντας εντολές και οδηγίες από τους Προϊσταμένους των αρμοδίων Περιφερειακών Υπηρεσιών του ΥΠΠΟΤ», αρκεί να θεσμοθετηθεί η προαναφερθείσα διαδικασία επιλογής, ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία των αρχαιοτήτων, η ορθή διεξαγωγή της ανασκαφής και τα δικαιώματα των εργαζομένων.


Στο ίδιο Κεφάλαιο και στο Μνημόνιο Συνεργασίας πρέπει να προβλεφθούν αφενός κυρώσεις για τη μη τήρηση της εργασιακής νομοθεσίας για τις συμβάσεις των εργαζόμενων των έργων καθώς και των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας στα εργοτάξια και αφετέρου η εξασφάλιση υπερωριακής και πέραν του πενθημέρου απασχόλησης του επιβλέποντος τακτικού προσωπικού καθώς και εξασφάλιση των οδοιπορικών ή της μεταφοράς στο εκτελούμενο έργο, προκειμένου η επίβλεψη να καθίσταται πραγματική και όχι τυπική.
Πέραν των προαναφερθέντων, θα πρέπει να επισημανθούν τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την εφαρμογή διατάξεων του εν λόγω σχεδίου νόμου, όπως η θεσμοθέτηση (Κεφάλαιο ΣΤ, άρθρο 41) «ελεύθερων ζωνών και αποθηκών», που δεν θα ελέγχονται από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές, καθώς χιλιάδες προϊόντα λαθρανασκαφών έχουν διακινηθεί από παρόμοιες ζώνες ελεύθερου εμπορίου άλλων χωρών.


Με βάση τα παραπάνω ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητάει να απαλειφθούν οι διατάξεις που παρακάμπτουν την Αρχαιολογική Υπηρεσία ή δυσχεραίνουν το έργο της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, που εκπορεύεται από το άρθρο 24 του Συντάγματος. Έστω και την ύστατη στιγμή η Πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίσει την πολιτιστική κληρονομιά ως φορέα μιας άλλης αναπτυξιακής στρατηγικής, που συνδέεται με την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος και την πολιτιστική ταυτότητα της χώρας.


Πηγή: Εφημερίδα "Το Βήμα", Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων

Δεν υπάρχουν σχόλια