Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Σε «ταψί» και «κρεμάστρα» τα αρχαία της Βενιζέλου

Να ανυψωθούν κατά 2,5 μέτρα οι αρχαιότητες της Βενιζέλου με τη βοήθεια ενός «ταψιού» και μιας «κρεμάστρας», δηλαδή δύο μεταλλικών εσχαρ...


Να ανυψωθούν κατά 2,5 μέτρα οι αρχαιότητες της Βενιζέλου με τη βοήθεια ενός «ταψιού» και μιας «κρεμάστρας», δηλαδή δύο μεταλλικών εσχαρών, ώστε να προχωρήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες στον επίμαχο σταθμό του μετρό, και στη συνέχεια να επανέλθουν στην αρχική θέση τους, προτείνει ο πολιτικός μηχανικός Κώστας Ζάμπας, διδάκτωρ του ΕΜΠ.

Με την υιοθέτηση αυτής της λύσης, όπως εξηγεί, θα αρθεί το σημερινό αδιέξοδο, καθώς δε θα απαιτηθεί να αλλάξει η χάραξη της γραμμής του μετρό, δε θα καταργηθεί ο σταθμός Βενιζέλου και δε θα μεταφερθούν σε άλλο χώρο τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Με πείρα 35 ετών στον τομέα της αποκατάστασης μνημείων και στην εκπόνηση στατικών μελετών, ο κ. Ζάμπας σχεδίασε και επέβλεψε, εκτός των άλλων, το συναρπαστικό εναέριο ταξίδι της μεταφοράς των εκθεμάτων από το Μουσείο του Βράχου της Ακρόπολης στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης με τη χρήση τριών γερανών την περίοδο 2007-2008.

«Από την εξέταση των στοιχείων που έχουν μέχρι σήμερα δημοσιευτεί, προκύπτει πως η επιτόπου διατήρηση των βυζαντινών αρχαιοτήτων είναι τεχνικά εφικτή. Το αντίθετο δεν έχει έως τώρα αποδειχτεί», λέει ο κ. Ζάμπας και προσθέτει: «Μπορούμε, λοιπόν, στην άκρη του σημερινού σκάμματος να αφαιρέσουμε ένα τμήμα των αρχαιοτήτων και έτσι να προκύψει άνοιγμα, πλάτους περίπου 5 μέτρων. Με τον τρόπο αυτό θα καταφέρουμε να φτάσουμε κάτω από το σημερινό στρώμα των βυζαντινών αρχαιοτήτων. Εκεί θα τοποθετήσουμε χαλύβδινους σωλήνες σε πυκνή διάταξη, ώστε να διαμορφωθεί ένα "ταψί", δηλαδή μία εσχάρα. Στη συνέχεια, μπορούμε να κατασκευάσουμε άλλη μία εσχάρα από χαλύβδινες δοκούς, εν είδει "κρεμάστρας", επάνω από το στρώμα των αρχαιοτήτων, και να συνδέσουμε τις δύο εσχάρες, δηλαδή το "ταψί" και την "κρεμάστρα", με ράβδους, με αναρτήρες».

Με γρύλους

Και πώς μπορεί να γίνει η ανύψωση; «Η κάτω εσχάρα, οι αρχαιότητες και η επάνω εσχάρα, όταν συνενωθούν, θα σχηματίσουν ένα "πακέτο", μία ενιαία συσκευασία», διευκρινίζει ο κ. Ζάμπας και συμπληρώνει: «Αυτό το "πακέτο" θα ανασηκωθεί σχετικώς εύκολα με τη βοήθεια γρύλων, που θα έχουν εκ των προτέρων τοποθετηθεί στους διαφραγματικούς τοίχους ή και στους κεντρικούς πασσάλους του σκάμματος. Η ανύψωση θα γίνει έως τα 2,5 μέτρα, ώστε το "πακέτο" να φτάσει στο ύψος των χαλύβδινων σωλήνων, των αντηρίδων, που υπάρχουν σήμερα στην οροφή του σκάμματος».

Και ποιο είναι το όφελος αυτής της λύσης; «Θα ελευθερωθεί το πεδίο, θα ανασκαφούν οι υποκείμενες αρχαιότητες της ελληνιστικής εποχής, όπως προβλέπεται να γίνει έτσι κι αλλιώς, και θα αφαιρεθούν τα όποια ευρήματα, καθώς εκ των προτέρων είναι γνωστό πως δεν έχουν ιδιαίτερη σπουδαιότητα. Στη συνέχεια, θα αρχίσουν να κατασκευάζονται από σκυρόδεμα οι πλάκες των ορόφων του σταθμού με κατεύθυνση από επάνω προς τα κάτω. Όταν αυτές οι εργασίες ολοκληρωθούν, οι αρχαιότητες θα κατεβούν και θα τοποθετηθούν και πάλι στην αρχική θέση τους, στην πλάκα του δαπέδου του πρώτου υπόγειου ορόφου, ενώ η συσκευασία του "πακέτου" θα αφαιρεθεί. Βεβαίως, αυτή η πλάκα θα πρέπει να ενισχυθεί με προσαύξηση του πάχους και του οπλισμού της, ώστε να σηκώσει το πρόσθετο βάρος των αρχαιοτήτων. Αυτό όμως είναι τεχνικά εφικτό», σημειώνει.

Πού εφαρμόστηκε

Σε ποιες άλλες περιπτώσεις έχει υιοθετηθεί μια τέτοια λύση; «Αυτή η ιδέα δεν είναι κάτι τρελό ή ασυνήθιστο. Έχει εφαρμοστεί αρκετές φορές με επιτυχία», απαντά ο κ. Ζάμπας. Ο ίδιος υποδεικνύει τη μεταφορά κεραμεικού κλιβάνου, βάρους 30 τόνων, στα Ασώματα Βέροιας πριν από 9 χρόνια, όταν κατασκευαζόταν η Εγνατία, και την εκπόνηση πρόσφατης μελέτης για τη μεταφορά ρωμαϊκής έπαυλης, εμβαδού 300 τ.μ., στο Καστέλι Ηρακλείου. Υπενθυμίζει, επίσης, τις επιχειρήσεις μεταφοράς εκκλησιών από τον αρχιτέκτονα Δ. Κορρέ στη Θεσσαλονίκη.

Το κόστος

Σε ό,τι αφορά το κόστος, ο κ. Ζάμπας εκτιμά ότι με αδρούς υπολογισμούς ανέρχεται σε 1,3-1,4 εκατ. ευρώ και «πάντως όχι υψηλότερα απ' αυτό της απόσπασης, της μεταφοράς και της ανασύνθεσης των βυζαντινών αρχαιοτήτων σε άλλο χώρο». Σύμφωνα με τον ίδιο, υπό κανονικές συνθήκες απαιτούνται 2 μήνες, για να συνταχθεί πλήρης μελέτη εφαρμογής, και άλλοι 3-4 μήνες για την ανύψωση των αρχαιοτήτων.

«Όλα γίνονται…»

Στην επισήμανση πως η «Αττικό Μετρό ΑΕ» υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση συνύπαρξης, ο κ. Ζάμπας τονίζει: «Όλα γίνονται, μόνο του σπανού τα γένια δε γίνονται. Επειδή όμως ο διάβολος κρύβεται συχνά στις λεπτομέρειες, χρειάζεται οπωσδήποτε συνεργασία των μηχανικών της ''Αττικό Μετρό ΑΕ'', των αρχαιολόγων και των ιδιωτών μελετητών του έργου, ώστε να τροποποιηθεί η αρχική μελέτη του σταθμού Βενιζέλου, δίχως να αναιρεθούν οι βασικές παραδοχές της».

Χωρίς αντιπαραθέσεις

Κι ο ίδιος καταλήγει: «Τα τεχνικά προβλήματα λύνονται με μελέτες. Και οι μελέτες γίνονται προς μία σαφή κατεύθυνση. Ας μην είμαστε, λοιπόν, απόλυτοι. Ας αφήσουν όλοι τις στείρες αντιπαραθέσεις και ας εργαστούν για την κατάλληλη λύση, η οποία, όταν εφαρμοστεί, θα αποτελέσει παγκόσμια πρωτοτυπία για το μετρό της Θεσσαλονίκης».


Δεν υπάρχουν σχόλια