Page Nav

HIDE

Gradient Skin

Gradient_Skin

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ :

latest

Ενθύμιον Τριπόλεως, το αστικό παρελθόν μιας πόλης

Ο Αγιος Βασίλειος της Τρίπολης σε καρτ ποστάλ ταχυδρομημένη στις 30.12.1927. [Credit: ΟΔΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ] Ενα από τα σχετικά αφανή φαινόμενα των ...

Ο Αγιος Βασίλειος της Τρίπολης σε καρτ ποστάλ ταχυδρομημένη στις 30.12.1927. [Credit: ΟΔΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ]
Ο Αγιος Βασίλειος της Τρίπολης σε καρτ ποστάλ ταχυδρομημένη στις 30.12.1927. [Credit: ΟΔΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ]

Ενα από τα σχετικά αφανή φαινόμενα των τελευταίων δεκαετιών είναι ο κατά μόνας, συχνά, αγώνας διαφόρων ιστοριοδιφών ή ερευνητών που πασχίζουν να διασώσουν και να αναδείξουν την παράδοση, την ιστορία και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του τόπου τους. 

Επιτελούν έργο μέγα και σχεδόν κάθε πόλη αλλά και πολλοί μικρότεροι τόποι έχουν τον προστάτη τους. Στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα υπάρχει συχνά λογοτεχνική παράδοση, ιστορική μνήμη και παρά την κακοποίηση πολλών πόλεων, υπάρχει ενδιαφέρον για τη συνέχεια. Χάρηκα ιδιαίτερα τη μικρή, κομψή έκδοση «Ενθύμιον Τριπόλεως», που εξέδωσε ο Νίκος Α. Γαργαλιώνης, ο οποίος εκδίδει και την εφημερίδα «Οδός Αρκαδίας». Είναι μια συλλογή από ταχυδρομικά δελτάρια, που στάλθηκαν από την Τρίπολη από τη δεκαετία του ’10 έως το 1960. Τα περισσότερα είναι από τις δεκαετίες 1920, 1930 και 1950 και πέραν της νοσταλγικής αισθητικής τους, οι κάρτες αυτές διασώζουν όχι μόνον όψεις της Τρίπολης αλλά και πτυχές μικροϊστορίας που διαπλέκονται με το δημόσιο κάδρο της επίσημης αφήγησης.

Η Τρίπολη γίνεται στην περίπτωση αυτή μια πόλη-ηρωίδα, αποκτά έναν ρόλο σε μια πορεία αυτοσυνειδησίας και εξαστισμού. Παράλληλα, σε αυτά τα σπαράγματα αλληλογραφίας χαρτογραφείται η κινητικότητα προς και από την Τρίπολη. Μια άρτι διορισμένη υπάλληλος στην Τράπεζα (1938), μια στάση στην πόλη μετά την παραγγελία σε κοντινό εργοστάσιο ξυλείας (1953), ένας Χαλκιδαίος που διορίστηκε στην Τρίπολη (1940), την οποία περιγράφει «μια Χαλκίδα άνευ θαλάσσης», επίσκεψη ζεύγους στην κουνιάδα τους (1952), ένας στρατεύσιμος Κεφαλονίτης (1948) που «εγεύθη την κουζίνα της Τριπόλεως» και τη βρήκε «απίθανη»… Πλήθος πληροφοριών για τον χάρτη κοινωνικής κινητικότητας, την αλληλογνωριμία ανάμεσα στις πόλεις, την αστική κουλτούρα του 20ού αιώνα, τα ξενοδοχεία της Τρίπολης, το πάρκο της, τους ναούς της. Μαζί και κάποιες παλιές φωτογραφίες, όπως αυτή του αντιστασιακού Ιταλού Φράνκο Ουρσίνο που είχε φωτογραφήσει την Κεντρική Πλατεία το 1941. Τη φωτογραφία την έφερε ο ίδιος στον εκδότη Νίκο Α. Γαργαλιώνη το έτος 2000. Ενα «Ενθύμιον Τριπόλεως» που θα έχει και συνέχεια.


Πηγή: Ν. Βατόπουλος, Καθημερινή


  



Δεν υπάρχουν σχόλια