Σουηδοί ενάλιοι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν το χαμένο αδελφό πλοίο του πολεμικού Βάσα (σουηδικά:Vasa) το οποίο βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι...
Σουηδοί ενάλιοι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν το χαμένο αδελφό πλοίο του πολεμικού Βάσα (σουηδικά:Vasa) το οποίο βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι τον 17ο αιώνα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Σουηδικού Μουσείου Ναυαγίων.
Το Απλετ (Applet), που καθελκύστηκε το 1629, κατασκευάστηκε με εντολή του Σουηδού βασιλιά Γουστάβου Αδόλφου Β’ από τον ίδιο ναυπηγό με το περίφημο 69 μέτρων Βάσα το οποίο μετέφερε 64 κανόνια, όταν βυθίστηκε έξω από το λιμάνι της Στοκχόλμης.
Σε αντίθεση με το «Βάσα», το οποίο αναπήδησε και βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι της Στοκχόλμης το 1628, το αδελφό πλοίο καθελκύστηκε χωρίς απρόοπτα τον επόμενο χρόνο και παρέμεινε σε ενεργό υπηρεσία επί τρεις δεκαετίες. Βυθίστηκε το 1659 για να γίνει μέρος ενός υποβρύχιου φράγματος για την προστασία της σουηδικής πρωτεύουσας από τους εχθρικούς στόλους.
Η ακριβής τοποθεσία του ναυαγίου χάθηκε με την πάροδο του χρόνου, αλλά οι αρχαιολόγοι που εργάζονται για το Vrak — το Μουσείο Ναυαγίων στη Στοκχόλμη — δηλώνουν ότι βρήκαν ένα μεγάλο ναυάγιο τον Δεκέμβριο του 2021 κοντά στο νησί Βάξχολμ (Vaxholm), ακριβώς ανατολικά της πρωτεύουσας.
«Οι παλμοί μας έτρεξαν όταν είδαμε πόσο έμοιαζε με το Βάσα. Τόσο η κατασκευή όσο και οι μεγάλες διαστάσεις φαίνονταν πολύ οικεία», δήλωσε ο Τζίμ Χάνσον (Jim Hansson), θαλάσσιος αρχαιολόγος στο Μουσείο. Και συνεχίζει: «Με το Aπλετ, μπορούμε να προσθέσουμε άλλο ένα βασικό κομμάτι του παζλ στην ανάπτυξη της σουηδικής ναυπηγικής βιομηχανίας», προσθέτοντας ότι αυτό επέτρεψε στους ερευνητές να μελετήσουν τις διαφορές μεταξύ του Απλετ και του Βάσα.
Οι ειδικοί μπόρεσαν να επιβεβαιώσουν ότι ήταν το από καιρό χαμένο Απλετ αναλύοντας τις τεχνικές λεπτομέρειες, τα δείγματα ξύλου και τα αρχειακά δεδομένα, ανέφερε το μουσείο.
Τμήματα των πλευρικών τμημάτων του πλοίου είχαν καταρρεύσει στον βυθό της θάλασσας, αλλά το κύτος είχε διατηρηθεί. Οι σπασμένες πλευρές είχαν θυρίδες όπλων σε δύο διαφορετικά επίπεδα, κάτι που θεωρήθηκε ως απόδειξη για τον εντοπισμό ενός πολεμικού πλοίου με δύο καταστρώματα όπλων.
Μια δεύτερη, πιο εμπεριστατωμένη κατάδυση έγινε την άνοιξη του 2022 και βρέθηκαν λεπτομέρειες που μέχρι στιγμής είχαν εντοπιστεί μόνο στο Βάσα. Ελήφθησαν αρκετά δείγματα και έγιναν αναλύσεις και προέκυψε ότι η βελανιδιά για τα σκαριά του πλοίου κόπηκε το 1627, στο ίδιο μέρος με την ξυλεία του Βάσα, μόλις λίγα χρόνια νωρίτερα.
Οι ειδικοί λένε ότι το Βάσα βυθίστηκε επειδή του έλειπε το έρμα για να αντισταθμίσει τα βαριά όπλα του. Το Applet κατασκευάστηκε πιο φαρδύ από το Vasa και με ελαφρώς διαφορετικό σχήμα γάστρας. Ωστόσο, τα πλοία αυτού του μεγέθους ήταν δύσκολο να κυβερνηθούν και το Applet παρέμεινε αδρανές για το μεγαλύτερο μέρος της υπηρεσίας του, αν και έπλευσε προς τη Γερμανία με περισσότερα από 1.000 άτομα κατά τη διάρκεια του Τριακονταετούς Πολέμου, εξηγεί το μουσείο Vrak.
Δεν έχει ληφθεί απόφαση για το αν θα ανελκυστεί το πλοίο, κάτι που θα ήταν μια δαπανηρή και περίπλοκη επιχείρηση.
Το Μουσείο Βάσα
Το Βάσα, που άνηκε στα πολεμικά πλοία του Βασιλικού Στόλου της Σουηδίας και πήρε το όνομά του από την ομώνυμη δυναστεία, είναι το μόνο πλοίο του 17ου αιώνα που διατηρείται μέχρι και σήμερα σε άριστη κατάσταση.
Αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα της Σουηδίας και χιλιάδες επισκέπτες το θαυμάζουν στο Μουσείο Βάσα στη Στοκχόλμη.
Πηγή: The Huffington Post, Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια