Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Η Αθηνά, η Βρεφοκρατούσα, η Αφροδίτη, η Αμπράμοβιτς

H ντροπαλή θεά Αφροδίτη που προσπαθεί να καλύψει το γυμνό της σώμα καθώς ο γλύπτης την έχει συλλάβει τη στιγμή που έχει τελειώσει το λουτρό ...

Η Αθηνά, η Βρεφοκρατούσα, η Αφροδίτη, η Αμπράμοβιτς

H ντροπαλή θεά Αφροδίτη που προσπαθεί να καλύψει το γυμνό της σώμα καθώς ο γλύπτης την έχει συλλάβει τη στιγμή που έχει τελειώσει το λουτρό της στέκει απέναντι στη Σίλα Να Γκιγκ, την ανάγλυφη μορφή με το υπερμεγέθες αιδοίο που κοσμούσε τους μεσαιωνικούς ναούς της Ευρώπης. Η αυστηρή Αθηνά «συνομιλεί» με την κορυφαία περφόρμερ του καιρού μας, τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς, η οποία αφήνει (στην κινηματογραφημένη περφόρμανς της Dragon Heads, το πρώτο έργο που υπέγραψε μετά τον χωρισμό της με τον Ουλάι) ένα φίδι να κυλάει στο σώμα της, υπό το «γρανιτένιο« βλέμμα της αιγύπτιας θεάς Σεκχμέτ, η οποία συμβολίζει τη δύναμη της ζωής. Κι όλα αυτά ενώ μία βυζαντινής τεχνοτροπίας Παναγία Βρεφοκρατούσα «συνδυαλέγεται» με ένα γυναικείου κυκλαδικό ειδώλιο που χρονολογείται το 2.500 π.Χ.

Είναι όλες τους γυναίκες: θεές, δαιμόνιες, μάγισσες ή αγίες. Προσωποποιήσεις της επιθυμίας και του πάθους, του χάους και της αρμονίας. Άλλοτε είναι περιθωριακές και σκοτεινές φιγούρες κι άλλοτε κατέχουν κεντρικό ρόλο στην κοινωνία. Άλλοτε είναι μάρτυρες της γυναικείας ανεξαρτησίας και των ηγετικών τους ικανοτήτων, άλλοτε εμπνέουν τον σεβασμό κι άλλοτε προκαλούν τον φόβο. Κι είναι όλες τους πρωταγωνίστριες στην περιοδική και περιοδεύσουσα έκθεση «Σεβάσμιες και φοβισμένες, η γυναικεία δύναμη στην τέχνη και την πίστη», η οποία διοργανώνεται από το Βρετανικό Μουσείο και το ισπανικό πολιτιστικό ίδρυμα La Caixa.

«Πρόκειται για μια έκθεση, η οποία διερευνά όλους τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους η γυναικεία ταυτότητα έχει πλαισιωθεί κατά τη διάρκεια της ιστορίας, όχι μόνο υπό το δυαδικό πρίσμα, αλλά με μια ρευστή έννοια, με όλους τους πιθανούς τρόπους», εξηγεί η Μπελίντα Κρεράρ, συνεπιμελήτρια της έκθεσης - μαζί με τη διεθνώς καταξιωμένη και πρώην καλλιτεχνική διευθύντρια της 51ης Μπιενάλε Βενετίας, Ρόζα Μαρτίνεζ- και υπεύθυνη περιεχομένου των διεθνών εκθέσεων του Βρετανικού Μουσείου. Και επισημαίνει πως πρόκειται για την πρώτη έκθεση με αυτή την οπτική. Για να εξυπηρετηθεί αυτό το σκεπτικό «χρειάστηκε να συγκεντρωθούν αντικείμενα από πολλούς διαφορετικούς πολιτισμούς και περιόδους της Ιστορίας, σε μια προσπάθεια να καταγραφεί πόσες διαφορετικές ιδέες υπάρχουν υπάρχουν σε όλο τον κόσμο σχετικά με τη γυναικεία ταυτότητα. Και  είναι ιδιαίτερα σημαντική αυτή η έκθεση σήμερα, υπό το φως των πρόσφατων κινημάτων για την ισότητα των φύλων, για να αναλογιστούμε τις δικές μας πολιτισμικές προκαταλήψεις όσον αφορά την ταυτότητα φύλου και τη γυναικεία ενδυνάμωση», συνεχίζει η Μπελίντα Κρεράρ. 


166 αντικείμενα

Σχεδιασμένη για να εμπνεύσει τους επισκέπτες να προβληματιστούν σχετικά με την ποικιλομορφία της αναπαράστασης των γυναικών παγκοσμίως από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας και με σκοπό να θέση το ερώτημα «ποιος είναι ο ρόλος της γυναικείας πνευματικής δύναμης  για την εκάστοτε κοινωνία» η έκθεση περιλαμβάνει 166 αντικείμενα: από έργα μνημειακής γλυπτικής από την αρχαία Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Ινδία, λατρευτικά αντικείμενα αλλά και  επιτοίχια από την Ιαπωνία και την Κίνα μαζί με σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες, που έχουν οργανωθεί ως προς την παρουσίασή τους σε πέντε ενότητες σχετικές με τη δημιουργία και τη φύση, το πάθος και την επιθυμία, τη μαγεία και το κακό, τη δικαιοσύνη και την άμυνα, τη συμπόνια και τη σωτηρία.

Η έκθεση που ξεκίνησε την ευρωπαϊκή της πορεία από τη Μαδρίτη (έως τις 14 Ιανουαρίου) θα συνεχίσει τη διαδρομή της στα παραρτήματα του La Caixa σε Βαρκελώνη, Σεβίλλη, Σαραγόσα και Βαλένθια έως τον Αύγουστο του 2025, για να καταλήξει στις Ηνωμένες Πολιτείες. 


Πηγή: Μ. Αδαμοπούλου, Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια