Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Μήλον της Εριδος η βυζαντινή Εγνατία

Νέο επεισόδιο στη μετακίνηση των βυζαντινών δρόμων με τις στοές και τα καταστήματα που έχουν βρεθεί στο σκάμμα της οδού Βενιζέλου, στα έρ...

Νέο επεισόδιο στη μετακίνηση των βυζαντινών δρόμων με τις στοές και τα καταστήματα που έχουν βρεθεί στο σκάμμα της οδού Βενιζέλου, στα έργα του Μετρό.



Μετά την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να μεταφερθούν οι αρχαιότητες στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, γιατί «οι δρόμοι δεν μεταφέρονται», πήρε τη σκυτάλη ο Δήμος Παύλου Μελά, ο οποίος ανακίνησε μια παλιά υπόθεση.

Τη διεκδίκηση από την πλευρά του δήμου όλης της έκτασης του πρώην στρατοπέδου και αυτής που ανήκει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, προκειμένου να δεχθεί την εγκατάσταση των αρχαίων. Τώρα όμως φαίνεται πως υπαναχωρεί και δέχεται την παραχώρηση έκτασης για τις αρχαιότητες, αλλά προβάλλει αντιρρήσεις ο Γιάννης Μπουτάρης στο να απομακρυνθούν οι αρχαιότητες από τα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης. 

«Δεν πιστεύω ότι δεν υπάρχουν τεχνικές λύσεις που να επιτρέπουν τη συνύπαρξη του ΜΕΤΡΟ με τα αρχαία» δήλωσε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης στο δημοτικό συμβούλιο. 

«Δεν έχω καμία διάθεση να αφήσω στα εγγόνια μου τον χαρακτηρισμό ότι επί δημαρχίας Μπουτάρη διώχτηκαν τα αρχαία από την πόλη. Διότι ένα άγαλμα μπορεί να μεταφερθεί. Τι γίνεται όμως με αυτά τα αρχαία που απεικονίζουν μια πόλη κάτω από την πόλη;». Αυτό επισήμανε στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, αναφερόμενος στο θέμα που προέκυψε με τα ευρημάτων του σταθμού του ΜΕΤΡΟ στη Βενιζέλου και την απόφαση του ΚΑΣ να μεταφερθούν στη Σταυρούπολη. 

Δήλωσε την πρόθεση του δε να ζητήσει από τη διοίκηση του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και τους αρχαιολόγους να γίνει μία ξενάγηση στα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, ούτως ώστε τα μέλη να αποκτήσουν ιδίαν αντίληψη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν. «Γνωρίζω την απόφαση του ΚΑΣ για μεταφορά των ευρημάτων στη Σταυρούπολη. Το θέμα όμως είναι πολύ σοβαρό και θέλει προσοχή. Δεν πιστεύω ότι δεν υπάρχουν τεχνικές λύσεις που να επιτρέπουν τη συνύπαρξη του ΜΕΤΡΟ με τα αρχαία» κατέληξε ο δήμαρχος.

Εκτός των τειχών

Η δυτική Θεσσαλονίκη άλλωστε βρίσκεται και βρισκόταν εκτός των τειχών της πόλης. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, που βλέπει το θέμα και από την τουριστική του πλευρά, δεν θέλει να απομακρυνθεί ένας τέτοιος πόλος έλξης επισκεπτών, εκτός των ορίων του δήμου του. Συμβιβαστική πρόταση λύσης έρχεται -όπως πάντα- από εκεί που δεν περιμένεις. Από τους εργάτες της ανασκαφής, οι οποίοι αντιμετωπίζουν την απειλή απόλυσης. Ας μεταφερθούν τα αρχαία, λένε, κι ας παραμείνει στον ήδη υπάρχοντα σταθμό ένα αντίγραφό τους υπό κλίμακα, για να βλέπει ο κόσμος πώς ήταν η Εγνατία στα βυζαντινά χρόνια!

Η παραμονή όμως των αρχαίων στο συγκεκριμένο χώρο θα σημάνει επανασχεδιασμό όχι μόνο του συγκεκριμένου σταθμού, αλλά και όλων των άλλων, και θα πάει το έργο ώς και 5 χρόνια πίσω, λέει ο γενικός γραμματέας Δημόσιων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος.

«Η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τη μετακίνηση των αρχαιοτήτων δεν έγινε αυθαίρετα. Στηρίχτηκε πάνω στις επιστημονικές εκθέσεις των αρχαιολόγων της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων», υπογραμμίζει η γενική γραμματέας Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

Ο Στρ. Σιμόπουλος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και προειδοποιεί ότι το θέμα θα φέρει διχασμό στην πόλη, όπως είχε γίνει με την υποθαλάσσια αρτηρία, η οποία συζητήθηκε πολύ, σχεδιάστηκε πολύ, δημιούργησε αντίπαλα στρατόπεδα, αλλά δεν έγινε ποτέ. «Θα βρεθούμε μπροστά σε ακόμη ένα χωρισμό της πόλης, ο οποίος πιθανώς να μας κάνει να χάσουμε κονδύλια, να έχουμε φαινόμενα όπως με την υποθαλάσσια», λέει, και επιρρίπτει ευθύνες στον Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος, σύμφωνα πάντα με τον Στρ. Σιμόπουλο, «ανεβάζει επικοινωνιακά ένα θέμα το οποίο δεν έπρεπε να υπάρχει». «Άλλωστε δεν υπάρχει τεχνικός τρόπος να παραμείνουν εκεί οι αρχαιότητες και να συνεχιστεί το έργο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου. Ακόμη κι αν τον καταργήσουμε δεν θα είναι εφικτό να έχουμε Μετρό μέχρι το 2016 ή το 2017. Είναι τεχνικά αδύνατον», υπογραμμίζει ο Στρ. Σιμόπουλος, εξαίροντας τη μεγάλη αξία των αρχαιοτήτων, αλλά το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι έργο συγκοινωνιακό και όχι αρχαιολογικό, όπως επισημαίνει. «Ας πάνε παρακάτω να σκάψουν και να βρουν την Εγνατία και να τη διατηρήσουν και να την αναδείξουν», προσθέτει.

Αδύνατος ο επανασχεδιασμός

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο οποιοσδήποτε τεχνικός τρόπος, είτε επανασχεδιασμού του σταθμού Βενιζέλου είτε ακόμη και κατάργησής του, θα έχει αποτέλεσμα τον επανασχεδιασμό ολόκληρου του έργου. Κάτι το οποίο θα σημάνει τεράστια καθυστέρηση, ενώ -όπως λέει- θα δημιουργήσει ανάγκη επιπλέον ανασκαφών σε μεγάλη έκταση. «Έχουμε δώσει ήδη 100 εκατ. ευρώ μέχρι τώρα μόνο για τις ανασκαφές. Είναι τρομακτικό ποσό. Κινδυνεύει να τιναχτεί το έργο στον αέρα». Επιπλέον η κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου θα έχει συνέπεια τον ανασχεδιασμό των σταθμών που προηγούνται προς τα δυτικά ώς το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα σημάνει υπέρβαση της μέγιστης χωρητικότητας των σταθμών, αυξημένους συνολικά χρόνους μετακίνησης, αυξημένους χρόνους εκκένωσης των σταθμών και θα έχουμε απόσταση μεταξύ δύο σταθμών 1.150 μ., ενώ το μέγιστο είναι 800 μ.

«Αυτός είναι και ο λόγος που πάρθηκε η απόφαση για τη μεταφορά των αρχαίων. Και είναι μια απόφαση που αναγνωρίζει ότι το εύρημα είναι σημαντικό. Στην οποία αναφέρεται ρητώς ότι δεν θα ξεκινήσει η μετακίνηση των ευρημάτων, αν δεν υπάρχει ήδη ο χώρος, ώστε εκεί που θα πάνε, ταυτόχρονα να μπαίνουν και σε συγκεκριμένες θέσεις και να μην αποθηκεύονται», καταλήγει ο Στρ. Σιμόπουλος.

Πρόταση

Μέσα στα προβλήματά τους, οι εργάτες του Μετρό, που απασχολούνται στο ανασκαφικό έργο και απειλούνται με μαζικές απολύσεις στο τέλος του μήνα, προτείνουν μια λύση, που μέσα στα πιεστικά οικονομικά και χρονικά περιθώρια δείχνει να είναι εφικτή. Είναι αυτοί οι απλοί άνθρωποι, όχι επιστήμονες, που τα φέρνουν στο φως με τα χέρια τους και με τη δουλειά τους. Προτείνουν να μεταφερθούν τα αρχαία και να γίνει ένα αντίγραφό τους στον ήδη υπάρχοντα σταθμό, ορατό και ίσως και επισκέψιμο από τον κόσμο, ώστε και να προχωρήσουν και οι εργασίες χωρίς καθυστερήσεις. «Είναι τεχνικά αδύνατον να διατηρηθούν στον ίδιο χώρο», τονίζει ο εκπρόσωπός τους, Χάρης Κυπριανίδης. Όπως λέει, υπάρχει ακόμη πολύ ανασκαφικό έργο που πρέπει να γίνει και θα φανεί αυτό στα άλλα εργοτάξια που θα ανοίξουν, όπως στο αμαξοστάσιο στη Πυλαία, που ήδη έχουν εντοπιστεί αρχαιότητες.

Το πρόβλημά τους όμως είναι οι απολύσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί. Και με μία σκληρή ανακοίνωσή τους, επιρρίπτουν την ευθύνη για τους ρυθμούς προόδου του έργου στην ίδια την «Αττικό Μετρό Α.Ε.». Όπως λένε, το έργο δεν θα τελειώσει ούτε το 2019, αν δεν ανοίξουν άμεσα και τα άλλα μέτωπα για να ξεκινήσουν οι εργασίες. Ζητούν επίσης και από τρίτους εμπλεκομένους, όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης και ιδιώτες, να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να ανταποκριθούν, ώστε τα υπόλοιπα εργοτάξια να απελευθερωθούν από μηχανήματα, μπάζα, και άλλα βαριά αντικείμενα που πρέπει να μετακινηθούν, για να μπορέσει να ξεκινήσει άμεσα ο εργολάβος. Και, φυσικά, ζητούν την άμεση ανάκληση των απολύσεων 400 εργαζομένων, που τους έχουν ανακοινωθεί.


Πηγή: Σ. Αποστολάκης, Ελευθεροτυπία, Αγγελιοφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια