Διαφορετικές απόψεις για την τύχη της αρχαίας Εγνατίας Σε αναβρασμό η Θεσσαλονίκη για το θέμα της διατήρησης του αρχαίου δρόμου, που...
Διαφορετικές απόψεις για την τύχη της αρχαίας Εγνατίας |
Σε αναβρασμό η Θεσσαλονίκη για το θέμα της διατήρησης του αρχαίου δρόμου, που εντοπίσθηκε από τις ανασκαφές κάτω ακριβώς από την νέα, στο σημείο του σταθμού Βενιζέλος του μετρό αλλά χθες το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης δεν έλαβε απόφαση σχετικά με το ερώτημα. Νέα κόντρα ξέσπασε μεταξύ του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη και του γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτου Σιμόπουλου για την αξιοποίηση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό. Στη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου ο Γ. Μπουτάρης χαρακτήρισε «έγκλημα» τη μεταφορά τους, ενώ ο Σ. Σιμόπουλος τόνισε ότι το μετρό πρέπει να προχωρήσει επειδή «αρκετά ασελγήσαμε πάνω στην πόλη».
Κατά τη διάρκεια της πολύωρης συζήτησης ακούστηκαν απόψεις υπέρ και κατά (μόνον των εκπροσώπων της Αττικό Μετρό), έτσι η απόφαση ήταν «διπλωματική» : Η σύσταση επιτροπής από επιστήμονες, ειδικούς σε τεχνικά θέματα ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα παραμονής του σπουδαίου ευρήματος στη θέση του.
Γ. Μπουτάρης: «Είναι έγκλημα»
Κατά τη διάρκεια της αρχικής τοποθέτησής του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γ. Μπουτάρης, εξέφρασε την πλήρη αντίθεσή του στη μεταφορά των αρχαίων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου. Τόνισε ότι «δεν υπάρχει τεχνικό πρόβλημα που είναι άλυτο» και επισήμανε ότι «πρόκειται για ένα σημαντικό στοιχείο για τον πολιτισμό της πόλης. Προκλήθηκε διεθνής θόρυβος γι’ αυτήν την ιστορία».
«Ένα τέτοιο εύρημα είναι έγκλημα να μεταφερθεί», είπε ο Γ. Μπουτάρης και ζήτησε να ληφθούν αποφάσεις με νηφάλιο τρόπο κι όχι με βιασύνη. Αναφερόμενος στην πρόταση να μεταφερθούν οι αρχαιότητες στο σύνολό τους στο πρώην στρατόπεδο «Παύλος Μελάς», ο κ. Μπουτάρης τόνισε ότι «με όλο το σεβασμό στο δήμο, αλλά είναι προσβλητικό για την πόλη ένα τόσο σημαντικό εύρημα να μεταφερθεί εκτός κέντρου».
Σ. Σιμόπουλος: «Αρκετά ασελγήσαμε πάνω στο έργο»
Διαφορετικές απόψεις για το θέμα εξέφρασε ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος. Μιλώντας στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου άφησε αιχμές κατά πάντων και ήταν κατηγορηματικός σε ότι αφορά τα αρχαία του σταθμού της Βενιζέλου. «Μελετήσαμε όλες τις τεχνικές λύσεις για να παραμείνουν τα ευρήματα όπου εντοπίστηκαν. Δεν κλείνουμε την πόρτα του διαλόγου, όμως λέμε ότι δεν υπάρχουν τεχνικές πιθανότητες να μείνουν τα έργα εκεί. Εάν βρεθεί λύση θα απαιτήσει πάρα πολλές αρχαιολογικές κατασκευές. Μιλάμε για ενδεχόμενη ματαίωση του έργου», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σιμόπουλος.
Απευθυνόμενος στο δήμαρχο και στο δημοτικό συμβούλιο, ο κ. Σιμόπουλος είπε χαρακτηριστικά: «Δεν προσφέρει κανείς τίποτα με δηλώσεις του τύπου. «Εμείς πήγαμε στο φεγγάρι. Θα υπάρχει τεχνική λύση». Απευθυνόμενος ειδικά στον κ. Μπουτάρη είπε: «Δήμαρχε, πρέπει να κλείσουμε τα αυτιά μας στις φωνές του λαϊκισμού. Να βλέπουμε καθαρά και όχι με ορίζοντα τις επόμενες εκλογές. Να απομονώσουμε τις φωνές αυτών που βρίσκονται πολύ κοντά μας και προκρίνουν απόψεις περί τραμ. Μην επιτρέπετε να μπούνε στη σκηνή διάφοροι αυτόκλητοι σωτήρες της πόλης. Πρέπει να παλέψουμε μαζί να δώσουμε τέλος σε μια διένεξη που δίχασε την πόλη. Μην αφήσετε να παιχτεί κομματικό και πολιτικό παιχνίδι πάνω στο έργο του μετρό. Αρκετά ασελγήσαμε πάνω στο έργο, αρκετά ασελγήσαμε πάνω στην πόλη. Το μετρό πρέπει να προχωρήσει».
Ο κ. Σιμόπουλος ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή των αρχαιοτήτων στο σταθμό και την έκθεσή τους εκεί. Για την πρόταση της μεταφοράς των αρχαίων στο πρώην στρατόπεδο «Παύλος Μελάς», ο κ. Σιμόπουλος τόνισε ότι «πρέπει να συνδράμουμε στην ανάπτυξη του δυτικού τμήματος της πόλης. Πρέπει να δημιουργηθεί μουσείο για το μετρό μέσα στο πρώην στρατόπεδο. Προχωρούμε στρην υλοποίηση της απόφασης του ΚΑΣ, μια διαδικασία που θα διαρκέσει κάποιες εβδομάδες. Μέχρι τότε αν κατατεθεί κάποια πρόταση είμαστε εδώ για να την ακούσουμε. Το έργο δεν μπορεί να περιμένει άλλο».
Απάντηση Μπουτάρη: Το ΠΑΜΑΚ στο «Παύλος Μελάς»
Απαντώντας στο Στράτο Σιμόπουλο ο Γ. Μπουτάρης, τόνισε ότι το κράτος θα πρέπει να βρεί τη λύση για το θέμα που προέκυψε, ενώ στην πρότασή του για τη δημιουργία του Μουσείου του μετρό στο στρατόπεδο Παύλος Μελάς, επισήμανε ότι «το Μουσείο δεν θα δώσει την ανάπτυξη στη δυτική Θεσσαλονίκη», ενώ αντιπρότεινε τη μεταφορά του Πανεπιστημίου Μακεδονίας εκεί. «Το κόστος δεν είναι χρόνος και χρήμα. Το κόστος είναι χρόνος και πολιτισμός», είπε ο κ. Μπουτάρης. Απευθυνόμενος επίσης στον κ. Σιμόπουλο, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης είπε: «Με κατηγορήσατε για λαϊκισμό. Δεν με ενδιαφέρουν οι εκλογές. Δεν με ενδιαφέρει αν θα είμαι δήμαρχος μετά τις επόμενες εκλογές», ενώ στη συνέχεια συμπλήρωσε ότι «επειδή θα κατέβω στις εκλογές θα είμαι δήμαρχος».
Ο Γ. Μπουτάρης χαρακτήρισε το τραμ «την καλύτερη λύση που έπρεπε να είχε ήδη γίνει», ενώ κατηγόρησε τον κ. Σιμόπουλο ότι συνέδεσε με το μετρό έργα της πόλης, όπως την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου και την παράκτια συγκοινωνία. «Πέσατε σε ατόπημα», είπε χαρακτηριστικά τονίζοντας ότι αυτά είναι έργα της πόλης που προχωρούν και πρέπει να υλοποιηθούν σύντομα και δεν έχουν σχέση με το μεγάλο έργο του μετρό.
Απάντηση Σιμόπουλου: «Δεν θα αντέξει η πόλη»
Δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να μείνουν τα αρχαία στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου, τόνισε στην νέα τοποθέτησή του ο γενικός γραμματέας Στράτος Σιμόπουλος και πρόσθεσε ότι «πιθανόν να μπορεί να μείνει ένα τμήμα τους. Αυτό θα το δούμε». Ο κ. Σιμόπουλος επανέλαβε ότι δεν υπάρχει τεχνική λύση για το θέμα και ότι αν υπάρχει «θα πάει χρόνια πίσω το έργο. Δεν θα αντέξει η πόλη. Δεν βρήκαμε λύση, μακάρι να βρεθεί».
Γ. Μπουτάρης: «Δεν τίθεται θέμα ή μετρό ή αρχαία»
Κλείνοντας το θέμα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γ. Μπουτάρης, τόνισε ότι «δεν τίθεται θέμα ή μετρό ή αρχαία. Ο στόχος είναι να γίνουν και τα δύο το ταχύτερο δυνατό». Επισήμανε ακόμα ότι ο δήμος δεν έχει ανάμιξη και κανέναν ρόλο στο έργο του μετρό, το οποίο είναι έργο της κυβέρνησης, ενώ δεν απέκλεισε και την πιθανότητα «να πάμε στον πρωθυπουργό». Τόνισε τέλος ότι βασική προτεραιότητα πρέπει να είναι και η οικονομική ελάφρυνση των επαγγελματιών που θίγονται από την πορεία του έργου.
Οι εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό και των φορέων
Περαιτέρω καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου κατά 2 με 3 χρόνια και μείωση της επιβατικής κίνησης θα σημαίνει ενδεχόμενη κατάργηση του σταθμού στη Βενιζέλου, υπογράμμισε ο διευθυντής της Αττικό Μετρό, Γιώργος Κωνσταντινίδης.
Την ανάγκη να γίνει ο επισκέπτης της πόλης κομμάτι της ιστορίας με τη διατήρηση των ευρημάτων επισήμανε η προϊσταμένη 9ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Μακροπούλου. Τα ευρήματα, πρόσθεσε, θα μπορούσαν να γίνουν το στολίδι του μετρό το αξιοθέατο της πόλης το αυριανό μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς.
Τα ευρήματα στη Βενιζέλου είναι η “κόκκινη γραμμή” των αρχαιολόγων, τόνισε η προϊσταμένη της 16ης εφορίας αρχαιοτήτων, Πολυξένη Βελένη. “Είναι ο Παρθενώνας μας, θα σας άρεσε ο Παρθενώνας στον Ταύγετο;”, είπε.
Στη συνεδρίαση τοποθετήθηκαν, μεταξύ άλλων, η ευρωβουλευτής και αρχαιολόγος, Χρυσούλα Παλιαδέλη, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Τάσος Κονακλίδης, εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, των εργαζομένων στο μετρό, ο γενικός γραμματέας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, καθώς και οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης στο δήμο.
Ο δρόμος ωστόσο (decumanus των Ρωμαίων και για τους Βυζαντινούς Μέση οδός) που διέσχιζε επί αιώνες την Θεσσαλονίκη, στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες και έχοντας στα πλαινά του κτίρια, καταστήματα, εργαστήρια έχει διασωθεί σε εξαιρετική κατάσταση και σε μήκος περί τα 77 μέτρα σε βάθος έξι - επτά μέτρων. Η διατήρησή του και η μετατροπή του χώρου σε ένα είδος μουσείου θα αποτελούσε το σημαντικότερο αρχαιολογικό μνημείο της Θεσσαλονίκης η οποία δυστυχώς δεν έχει διασώσει πολλά από την αρχαία ιστορία της.
Εξάλλου η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και η υπογραφή της από τον αν. υπουργό Πολιτισμού για την μεταφορά αυτούσιου του δρόμου στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, προκειμένου να ανασυσταθεί εκ νέου θεωρείται από πολλούς ένα «σκηνικό, που δεν συνάδει με την πολιτιστική κληρονομιά και την ιστορία της πόλης.
Το δημοτικό συμβούλιο θα πάρει απόφαση για το θέμα σε επόμενη συνεδρίαση.
Πηγή: Μ. Θερμού, Το Βήμα, Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια