Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ο Μπουτάρης ζητεί προστασία από το ΣτΕ για το μετρό

Προσωρινή δικαστική προστασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να διακοπούν οι εργασίες απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων από το σταθ...


Προσωρινή δικαστική προστασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να διακοπούν οι εργασίες απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων από το σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου και να μην προκύψει ανεπανόρθωτη βλάβη γι΄ αυτές, ζητεί επειγόντως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης.

Με αίτηση που κατέθεσαν αργά χτες το μεσημέρι ενώπιον του ΣτΕ οι πληρεξούσιοι δικηγόροι του, ο κ. Μπουτάρης ζητεί, ως επικεφαλής του δήμου Θεσσαλονίκης, να ανασταλεί η εκτέλεση της απόφασης που έλαβε στις 24 Ιανουαρίου 2013 ο τέως αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, αλλά και να εκδοθεί προσωρινή διαταγή, ώστε αυτή η απόφαση να μην εφαρμοστεί.

Όπως είναι γνωστό, η απόφαση του κ. Τζαβάρα προβλέπει, βάσει γνωμοδότησης του ΚΑΣ, την απόσπαση των σημαντικότερων αρχαιολογικών ευρημάτων, αλλά και την αποδόμηση των άλλων καταλοίπων που έχουν αποκαλυφθεί στο σκάμμα του υπό κατασκευή σταθμού του μετρό στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης. Υποδεικνύει δε ότι ως τόπο μεταφοράς τους το στρατόπεδο Παύλου Μελά, εκτός των γεωγραφικών ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης, ή οποιοδήποτε άλλο σημείο, χωρίς όμως αυτό να προσδιορίζεται

Πότε θα συζητηθεί

Η αίτηση του δήμου Θεσσαλονίκης αναμένεται να συζητηθεί στην Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ, αφού προσδιοριστεί η ημερομηνία συζήτησης της κύριας προσφυγής του, δηλαδή της αίτησης οριστικής ακύρωσης της απόφασης Τζαβάρα, η οποία κατατέθηκε στις 17 Ιουνίου. Αυτό αναμένεται να γίνει κατά τις επόμενες 10 ημέρες και, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η δικάσιμος προβλέπεται να οριστεί, λόγω της σπουδαιότητας του ζητήματος, σχετικώς σύντομα, δηλαδή προς το τέλος του 2013 ή τις αρχές του 2014.

Εάν η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ χορηγήσει, ταυτοχρόνως, και προσωρινή διαταγή στο δήμο Θεσσαλονίκης, τότε θα πρέπει να διακοπούν αμέσως οι όποιες εργασίες στο σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου θίγουν την ακεραιότητα των ευρημάτων, μέχρις ότου εκδικαστεί η αίτηση αναστολής.

«Αμφίβολης νομιμότητας»

Στο κείμενο της χτεσινής προσφυγής του δήμου Θεσσαλονίκης γίνεται λόγος περί «ασύγγνωστης σπουδής που επιδεικνύεται για την εκτέλεση της προσβαλλόμενης απόφασης». Σημειώνεται δε ότι το υπουργείο Πολιτισμού «προχώρησε σε αμφίβολης νομιμότητας ενέργειες», όσον αφορά στην εφαρμογή αυτής της απόφασης, αγνοώντας τις «νόμιμες και βάσιμες αντιρρήσεις τις οποίες προέβαλαν οι φορείς της πόλης».

Επίσης, προστίθεται ότι το υπουργείο Πολιτισμού επιδεικνύει «μία εντελώς απαξιωτική και αλαζονική στάση απέναντι όχι μόνον σε ένα μείζον ζήτημα της πόλης, αλλά και σε ένα μείζον ζήτημα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και φυσιογνωμίας της, την οποία όφειλε – με νόμιμες ενέργειες – να προστατεύει και να αναδεικνύει».

Οι λόγοι

Την αναστολή της υπουργικής απόφασης υπαγορεύουν, όπως αναφέρεται:

* Το γεγονός ότι είναι προδήλως βάσιμοι όλοι οι λόγοι που περιέχονται στην αίτηση οριστικής ακύρωσης, την οποία κατέθεσε ο δήμος Θεσσαλονίκης στις 17 Ιουνίου ενώπιον του ΣτΕ.

* Το γεγονός ότι δεν υφίσταται λόγος δημοσίου συμφέροντος που να κωλύει τη χορήγηση της αναστολής. Αντιθέτως, το δημόσιο συμφέρον «επιβάλλει να μην εκτελούνται προφανώς παράνομες πράξεις και να μην τίθεται σε διακινδύνευση η (...) προστασία του πολιτιστικού περιβάλλοντος», βάσει του Συντάγματος.

Ανεπανόρθωτη βλάβη

Πρωτίστως, όμως, την αναστολή επιβάλλει το γεγονός ότι από την εκτέλεση της απόφασης Τζαβάρα, η οποία παραμένει σε ισχύ, θα επέλθει ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη βλάβη, καθώς αυτή αφορά στην «αμετάκλητη διάσπαση ενός ενιαίου ακίνητου μνημείου ιδιαίτερης σημασίας» και συνεπώς «οδηγεί σε οριστική εξαφάνιση του συγκεκριμένου ιστορικού τόπου».

Όπως διευκρινίζεται, εάν τελικώς εκτελεστεί η επίμαχη υπουργική απόφαση:

α) Τα μνημεία θα εξαφανιστούν οριστικά από τον τόπο στον οποίο κτίστηκαν και αποκαλύφθηκαν.

β) Πολλά απ΄ αυτά τα μνημεία θα καταστραφούν δια παντός.

γ) Τίποτα δε θα θυμίζει ότι το ιστορικό σταυροδρόμι στη συμβολή των σημερινών οδών Βενιζέλου και Εγνατία έζησε και άκμασε συνεχώς, μαζί με όλη την πόλη, κατά τους προηγούμενους 17 αιώνες.

δ) Σε λίγα χρόνια δε θα έχει μείνει σχεδόν τίποτα, για να θυμίζει την ιστορία, την ομορφιά και την αξία της Θεσσαλονίκης στο πιο νευραλγικό σημείο του κέντρου της. Αντιθέτως, όπως, σημειώνει, «θα μείνει η "περηφάνια" του μετρό που στο όνομα της "ανάπτυξης" μετακινεί και εξαφανίζει τα μνημεία της πόλης και των κατοίκων της.

Οι συνέπειες

Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει ο δήμος Θεσσαλονίκης, η προτεινόμενη διάλυση και απόσπαση των σημαντικών μνημείων από το κέντρο της πόλης και η μεταφορά – συναρμολόγησή τους σε άλλο, άγνωστο τόπο:

1. ΑΦΑΙΡΕΙ από τα αρχαιολογικά ευρήματα το μεγαλύτερο μέρος της σημασίας τους, αφού τα διασπά και τα απομονώνει από το φυσικό χώρο τους και αναιρεί τη λειτουργία τους.

2. ΕΙΝΑΙ ΕΡΓΟ ιδιαίτερα δαπανηρό, εάν εκτελεστεί σωστά, το οποίο όμως δεν παρέχει οποιαδήποτε εγγύηση επιτυχούς αποτελέσματος.
3. ΣΤΕΡΕΙ από τη Θεσσαλονίκη ένα θαυμάσιο αξιοθέατο μέσα στον ιστορικό πυρήνα της, έναν «δρόμο κάτω από τον δρόμο», το οποίο, με την ανάδειξη in situ και την κατάλληλη προβολή του, μπορεί να αποβεί πόλος έλξης επισκεπτών.

Στην αίτησή του ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν παραλείπει να τονίσει ότι τα ευρήματα της Βενιζέλου συνιστούν «το σημαντικότερο αρχαιολογικό εύρημα των τελευταίων δεκαετιών στην πόλη της Θεσσαλονίκης, το πρώτο και μοναδικό αστικό τοπίο από την αρχαιότητα που έχει διασωθεί στον τόπο του».


Πηγή: Γ. Μούλκας, Αγγελιοφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια