Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

500 θησαυροί από μακεδονικό χρυσάφι

Ο Οικουμενικός Αλέξανδρος και ο χρυσός των Αιγών αποκαλύπτονται μέσα από μια μεγάλη έκθεση που εγκαινιάζεται στο νέο Αρχαιολογικό Μο...



Ο Οικουμενικός Αλέξανδρος και ο χρυσός των Αιγών αποκαλύπτονται μέσα από μια μεγάλη έκθεση που εγκαινιάζεται στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.

Περισσότεροι από 500 θησαυροί της μακεδονικής γης, ευρήματα της αρχαιολογικής έρευνας που κρατά πάνω από 25 χρόνια, ανάμεσά τους χρυσά στεφάνια, χρυσές μάσκες, κοσμήματα, χρυσοποίκιλτα όπλα, μοναδικά γλυπτά, αλαβάστρινα και πήλινα αγγεία, καθώς επίσης ευρήματα από τις πολύχρυσες νεκροπόλεις των Αιγών και του Αρχοντικού Πέλλας παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό μέχρι τις 30 του μήνα.

«Στόχος της μεγάλης έκθεσης με τίτλο ''Μακεδονικοί θησαυροί από τις πολύχρυσες νεκροπόλεις των Αιγών και του Αρχοντικού'' είναι να παρουσιαστεί μια όσο το δυνατόν πιο πλήρης εικόνα του πολιτισμού στην καρδιά της Μακεδονίας στα αρχαϊκά και πρώιμα κλασικά χρόνια, την εποχή δηλαδή που συντελούνται οι θεμελιώδεις αλλαγές και μπαίνουν οι βάσεις για την εδραίωση του βασιλείου των Μακεδόνων», δήλωσε η διευθύντρια της ΙΖ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη.

Στο εξωτερικό

Κάποια από τα αντικείμενα αυτά κατέκτησαν το ευρωπαϊκό κοινό το 2011 σε δύο μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού, στην Οξφόρδη και στο Παρίσι (Λούβρο), ενώ τα εγκαίνια θα γίνουν την Παρασκευή από τον υπουργό Πολιτισμού, Κ. Τασούλα.

Χρυσά στεφάνια, μάσκες, κοσμήματα, όπλα, μοναδικά γλυπτά, αγγεία και ευρήματα από τις νεκροπόλεις των Αιγών και του Αρχοντικού Πέλλας παρουσιάζονται έως τις 30 του μήνα
Η περίφημη «Δέσποινα των Αιγών», σύζυγος του Αμύντα Α΄ (530-495 π.Χ.), βασίλισσα και πρωθιέρεια των Μακεδόνων, με το σύνολο των χρυσών κοσμημάτων και των χρυσών ελασμάτων που διακοσμούσαν τη φορεσιά της αποτελεί ένα από τα κεντρικά εκθέματα. Απέναντί της στέκονται οι χρυσοφόροι πολεμιστές του Αρχοντικού με τις εντυπωσιακές πανοπλίες και τις μυστηριώδεις χρυσές νεκρικές μάσκες που φορούν αυτοί και οι γυναίκες τους, μαρτυρίες αδιάψευστες της ηγετικής τους θέσης.

Δίπλα στα κάθε είδους χρυσά κοσμήματα βρίσκονται τα αινιγματικά πήλινα κεφάλια δαιμόνων και θεών που χρησιμοποιήθηκαν στις ταφικές τελετές μιας βασίλισσας των Αιγών, εύγλωττοι μάρτυρες της μακεδονικής τέχνης στην αυγή της κλασικής εποχής (480 π.Χ.), αλλά και οι πολυδαίδαλες πανοπλίες, τα περίτεχνα χάλκινα αγγεία και σκεύη, οι λευκές λήκυθοι με την υπέροχη ζωγραφική του 5ου αι. π.Χ., τα μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία, τα μοναδικά αλαβάστρινα και μαρμάρινα σκεύη από τον τάφο της βασίλισσας του Περδίκκα Β΄(454-413 π.Χ.), αλλά και από τον τάφο της βασίλισσας Ευρυδίκης, μητέρας τριών βασιλιάδων και γιαγιάς του Μεγαλέξανδρου.

Κοντά στην είσοδο του μουσείου δύο πολύτιμα χρυσά στεφάνια, το ανδρικό στεφάνι βελανιδιάς από το ιερό της Εύκλειας στις Αιγές που συσχετίζεται με την οικογένεια του Αλέξανδρου και ένα γυναικείο στεφάνι μυρτιάς από την περιοχή της Πέλλας ζευγαρώνουν, συμβολίζοντας την Ελληνιστική Κοινή, την ενιαία «γλώσσα» που θα κυριαρχήσει στις τέχνες, στα γράμματα και στον πολιτισμό της ελληνιστικής Οικουμένης.

Ο Μέγας Αλέξανδρος μέσα από εικόνες

Από μια τέτοια έκθεση δεν θα μπορούσε να λείπει μια εισαγωγή με αναφορές στον πιο ένδοξο γιο της Πελλαίας γης, τον Αλέξανδρο, και έτσι στο lobby του μουσείου αναπτύσσεται η φωτογραφική έκθεση «Εικόνες του Μεγαλέξανδρου». 


Μέσα από δώδεκα μεγάλες φωτογραφίες το κοινό θα δει τον τρόπο που οι λαοί και οι αιώνες είδαν τον πρώτο πολίτη και δημιουργό της ελληνιστικής οικουμένης, η ζωντανή μνήμη του οποίου εξακολουθεί να συγκινεί.

Ο τάφος

Όπως είπε στο «Εθνος» η κ. Κοτταρίδη, από τις εικόνες ξεχωρίζει το κέντρο της τοιχογραφίας από τον τάφο του Φιλίππου Β', η πιο παλιά ζωγραφική απεικόνισή του και η μόνη για την οποία είμαστε σίγουροι ότι την είχε δει και ο ίδιος.

«Προσωπικά, περισσότερο από την αναζήτηση του τάφου του, που τον κρύβει ή καλύτερα τον ''φανερώνει'' σαν ζωντανό, αιώνιο σήμα η Αλεξάνδρεια εν Αιγύπτω, με συγκινεί η ζωντανή μνήμη του Μεγαλέξανδρου», μας λέει η κ. Κοτταρίδη.


Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια