Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2015

Θεσσαλονίκη: Αντιδράσεις μετά την απόφαση ΚΑΣ για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου


Θεσσαλονίκη: Αντιδράσεις μετά την απόφαση ΚΑΣ για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου

Σοβαρά προβλήματα, τα οποία δεν επηρεάζουν μόνο τον σταθμό Βενιζέλου αλλά και συνολικά το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, προκαλεί η νέα απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο εργοτάξιο, σύμφωνα με ανακοινώσεις του πρώην γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτου Σιμόπουλου και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κ.Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ).

Στον αντίποδα, η αυτοδιοικητική κίνηση "Οικολογία-Αλληλεγγύη" εκφράζει την ικανοποίησή της για το σκέλος της χτεσινής απόφασης του ΚΑΣ, που προβλέπει την παραμονή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου in situ, δηλαδή απαγορεύει την απόσπαση κι επανατοποθέτησή τους, με αποτέλεσμα ο χώρος να γίνεται ουσιαστικά αρχαιολογικός.

Στ. Σιμόπουλος: "Μαχαιριά στην πόλη η απόφαση του ΚΑΣ"

Στην ανακοίνωση του κ. Σιμόπουλου υπογραμμίζεται ότι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μπουτάρης, σε συνεργασία με την απελθούσα ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ πέτυχαν την ακύρωση της προηγουμένης απόφασής του, που προέβλεπε απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου για την κατασκευή του σταθμού του Μετρό.

"Η απόφαση αποτελεί όχι μόνο ταφόπλακα για το σταθμό, αλλά πιθανώς για όλο το έργο, διότι αλλάζει το σχεδιασμό του και παραπέμπει την ολοκλήρωσή του πολύ πέραν του 2020, ενώ θέτει εν αμφιβόλω τη συνέχιση της χρηματοδότησής του από τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Οι φορείς της πόλης και η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ οφείλουν να αντιδράσουν άμεσα σ' αυτή τη μαχαιριά στην πόλη, ώστε σε πρώτη φάση η υπηρεσιακή υπουργός να μην υπογράψει την απόφαση και σε δεύτερη ν' ανατρέψουν την απόφαση πολιτικά και δικαστικά" σημειώνει.

"Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού να μη δεσμευτεί με μια άκαιρη απόφαση", λέει το ΤΕΕ/ΤΚΜ

Η διοίκηση του ΤΕΕ/ΤΚΜ υποστηρίζει ότι η απόφαση του ΚΑΣ είναι άστοχη και προσθέτει: "Θεωρούμε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δεν πρέπει να δεσμευτεί με μια άκαιρη απόφαση και μάλιστα χωρίς να λάβει υπόψη την άποψη του αρμόδιου για το έργο υπουργείου".

Κατά το ΤΕΕ/ΤΚΜ, δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που το ΚΑΣ παίρνει αποφάσεις σε βάρος της πόλης, "υπερβαίνοντας μάλιστα το πεδίο των αρμοδιοτήτων του, καθώς πλέον τείνει να αποφαίνεται όχι μόνο για τις αρχαιότητες αλλά και για τη χρησιμότητα ή όχι των έργων υποδομής, όπως ο σταθμός του Μετρό. Αντίστοιχες αποφάσεις είχαν ληφθεί για την υποθαλάσσια αρτηρία και για τα έργα στην πλατεία Διοικητηρίου", υπογραμμίζει ο φορέας που αποτελεί θεσμοθετημένο τεχνικό σύμβουλο της πολιτείας.

Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται ακόμη ότι η στάση του κ. Μπουτάρη σε σχέση με τον σταθμό Βενιζέλου εξελίσσεται σε γρίφο για δυνατούς λύτες. "Ενώ ο δήμαρχος ζήτησε χρόνο και δεσμεύτηκε ότι θα φέρει ξένο εμπειρογνώμονα, χρησιμοποίησε τη χρονική αυτή πίστωση όχι για τον λόγο που τού δόθηκε αλλά για να φέρει στο 'τραπέζι' νέα πρόταση του μελετητή εκείνου, του οποίου προηγούμενη μελέτη είχε προκρίνει. Για ποιο λόγο ο δήμαρχος δεν έφερε τον εμπειρογνώμονα που είχε δεσμευθεί ότι θα φέρει στην επιτροπή παρακολούθησης του έργου; Γιατί δεν περίμενε την γνωμάτευση και λειτούργησε εν κρυπτώ;", διερωτάται το ΤΕΕ/ΤΚΜ.

Ορθή για λόγους δημόσιου συμφέροντος η παραμονή των αρχαιοτήτων, υποστηρίζει η "Οικολογία-Αλληλεγγύη"

Από την πλευρά της, η αυτοδιοικητική κίνηση "Οικολογία –Αλληλεγγύη" επισημαίνει: "Η συγκεκριμένη απόφαση κινείται προς την κατεύθυνση που υποστηρίζει ως πάγια θέση της η παράταξη των οικολόγων της Θεσσαλονίκης [...] καθώς αποδέχεται τη διατήρηση των αρχαιοτήτων για λόγους δημοσίου συμφέροντος [...] και επειδή η παρέλευση ικανού χρόνου από την ανασκαφή εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ακεραιότητα του μνημείου. Ωστόσο, η απόφαση δεν αρκεί, καθώς απορρίπτει την πρόταση του δήμου Θεσσαλονίκης ως προς το σκέλος της ανάδειξης επειδή δεν υπάρχει καλή τεκμηρίωση. Η Οικολογία - Αλληλεγγύη απευθύνει έκκληση προς τον δήμο να συντάξει άμεσα πλήρη αρχιτεκτονική μελέτη σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟ και της Αττικό Μετρό".


Πηγή: Capital, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου