Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ροτόντα: O ΣΕΑ διαφωνεί με οποιαδήποτε ενέργεια μπορεί να επισκιάσει την διαχρονική αξία του μνημείου

Η Ροτόντα, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης και σύμβολο της διαπολιτισμικότητάς της, εγγεγραμμένη από το 1988 στο...



Ροτόντα: O ΣΕΑ διαφωνεί με οποιαδήποτε ενέργεια μπορεί να επισκιάσει την διαχρονική αξία του μνημείου

Η Ροτόντα, ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης και σύμβολο της διαπολιτισμικότητάς της, εγγεγραμμένη από το 1988 στον κατάλογο των μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, μετά από τις σοβαρές βλάβες που υπέστη στο σεισμό του 1978 και τις απαιτητικές διαδικασίες και εργασίες αποκατάστασής της από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, είναι πλέον απαλλαγμένη και από τα ικριώματα που μέχρι πρόσφατα εμπόδιζαν την πλήρη πρόσληψή της από τον επισκέπτη.

Πολίτες και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης μπορούν να γνωρίσουν το μοναδικό στο είδος του αυτό περίκεντρο ρωμαϊκό οικοδόμημα, το οποίο ανακαλεί το Πάνθεον της Ρώμης και μετατράπηκε από τα πρώτα χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε χριστιανικό ναό και στη συνέχεια (1590/1) σε μουσουλμανικό τέμενος.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) εκφράζει μαζί με τον δήμο Θεσσαλονίκης και τους πολίτες της, αλλά και Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και άλλους φορείς της ημεδαπής και αλλοδαπής, την ικανοποίησή του που η Ροτόντα, το παγκόσμιας ακτινοβολίας αυτό μνημείο, αποδίδεται στο κοινό από την Εφορεία Αρχαιοτήτων για κάθε χρήση που συνάδει με τον μουσειακό του χαρακτήρα.

Με ανακοίνωσή του ο ΣΕΑ - μεταξύ άλλων - επισημαίνει:

«Τα διαχρονικά και πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά του μνημείου, που συμβάλλουν στη μοναδικότητά του, είναι εμφανή στον επισκέπτη της Ροτόντας. Γι’ αυτό και ο ΣΕΑ διαφωνεί με οποιαδήποτε ενέργεια, η οποία μπορεί να επισκιάσει την διαχρονική αξία του μνημείου.

Ροτόντα: O ΣΕΑ διαφωνεί με οποιαδήποτε ενέργεια μπορεί να επισκιάσει την διαχρονική αξία του μνημείου

Η Ροτόντα ήταν, είναι και θα παραμείνει επισκέψιμο μνημείο - Μουσείο, ώστε οι πολίτες να απολαμβάνουν απρόσκοπτα αυτό το ύψιστο πολιτισμικό παλίμψηστο της Θεσσαλονίκης, όπως επικυρώθηκε άλλωστε και με τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, το 1999. Πέρα από την θεσμοθετημένη - από το 1999 - τέλεση της θείας λειτουργίας εντός του μνημείου μια φορά το μήνα, ο ΣΕΑ θεωρεί ότι τώρα ο μουσειακός χαρακτήρας του μνημείου θα μπορέσει να αναδειχθεί με όλες τις προβλεπόμενες μουσειακές και εκπαιδευτικές δράσεις που καθιστούν ένα μνημείο ζωντανό και προσιτό σε όλους τους πολίτες. Μάλιστα, σε μια περίοδο όξυνσης της μισαλλοδοξίας, του φανατισμού και της λεγόμενης σύγκρουσης των πολιτισμών στην υφήλιο, η ανάδειξη διαχρονικών, διαπολιτισμικών μνημείων λειτουργεί συμβολικά και συμφιλιωτικά. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία και όλοι εμείς οι λειτουργοί της προασπιζόμαστε αυτόν τον χαρακτήρα του μνημείου και άπαντες θεωρούμε αδιανόητη οποιαδήποτε φαλκίδευσή του.

Επισημαίνουμε, τέλος, ότι η Ροτόντα είναι ιδιοκτησία του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο έχει την ευθύνη της λειτουργίας του ως επισκέψιμο μνημείο, αλλά και την ευθύνη για την αποκλειστική διαχείρισή του ώστε να διασφαλίζεται ότι θα είναι ένα μνημείο πραγματικά “ανοικτό” σε όλη την κοινωνία».


2 σχόλια

  1. Aπορώ πώς ένας σταυρός επάνω στη στέγη του κτισμένου από τους χριστιανούς της Θεσσαλονίκης μεγάλου Ιερού στα ανατολικά της Ροτόντας (όχι επάνω στον θόλο της Ροτόντας) θα φαλκιδεύσει τον χαρακτήρα του μνημείου !
    Μπορεί κάποιος αρχαιολόγος να με διαφωτίσει ?
    Επίσης μπορεί να μας εξηγήσει πώς η βίαιη μετατροπή του ναού (και μέχρι τότε μητροπολιτικού ναού) σε τζαμί το 1590 από τους κατακτητές είναι πράξη ...συμφιλιωτική ?
    Μήπως έχω τρελαθεί και δεν το κατάλαβα ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kostas.lacon συμφωνώ. Στην Αίγυπτο όταν ένα κτίριο είχε πολλούς χαρακτήρες, προσπαθούν να τους αναδείξουν όλούς. Εκεί οι μουσουλμάνοι αναδεικνύουν (και) το χριστιανικό χαρακτήρα ενός αρχαιότερου μνημείου. Εμεις στον στείρο ευρωπαϊκό μηδενισμό που έχουμε περιέλθει θέλουμε, αντί να αναδείξουμε τις χρήσεις του ανα τους αιώνες, να το αποχαρακτηρίσουμε αφαιρώντας τα στοιχεία που το έκαναν να ξεχωρίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή