Σάββατο, 9 Απριλίου 2016

Μήπως πρέπει να ξανασκεφτούμε τον εκπατρισμό της «Σκεπτομένης Αθηνάς»;


Μήπως πρέπει να ξανασκεφτούμε τον εκπατρισμό της «Σκεπτομένης Αθηνάς»;

Στο εξωτερικό και η «Σκεπτομένη»; Κι αυτή.

Μα την είχαμε ξαναστείλει στη Ρώμη, για την εμβληματική έκθεση της ιταλικής και ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Που πάει να πει, έχει καταπονηθεί.

(δεν υπάρχει αρχαίο που να μην παθαίνει κάτι με την μετακίνησή του. Έστω μια εκδορά, ένα σπάσιμο τόσο μικρό που να είναι σχεδόν αόρατο, μια ελάχιστη απολέπιση. Ή να φύγουν τα χρώματά του- αυτό ισχύει και για την Κόρη 670 από την Ακρόπολη, που τη στείλαμε στο Ερμιτάζ.)

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν άκουσε τη διαφωνία του Μουσείου Ακρόπολης. Δεν έμαθε πως υπάρχουν, και πρέπει να υπάρχουν, αρχαιότητες που χαρακτηρίζονται «αμετακίνητες». Ένα έργο τόσο σπουδαίο, μοναδικό, εύθραυστο, όπως η Σκεπτομένη Αθηνά, η μικρή ανάγλυφη πλακα αρχαϊκής εποχής, ένα γλυπτό άφθαστης τέχνης, θα έπρεπε να παραμένει στη θέση του.

Πώς δεν στέλνει η Γαλλία πουθενά τη Μόνα Λίζα; Πώς δεν στέλνει η Ισπανία τη Γκερνίκα; Έτσι και η Ελλάδα δεν θα έπρεπε να στέλνει πουθενά την Σκεπτομένη Αθηνά.

Την προηγούμενη φορά, τη στείλαμε στην ιταλική πρωτεύουσα, αλλά πήραμε ως αντίδωρο ιταλικά αρχαία μεγάλης σπουδαιότητας, ανάμεσα στα οποία τον Κρατήρα του Ευφρονίου, ένα απαράμιλλο αγγείο. (Τον είχαμε ξαναδεί στην έκθεση Νόστοι, αλλά οκ). Αυτή τη φορά, δεν προβλέπεται να μας στείλουν κάτι. Χειρότερα δηλαδή.

Το ζητούμενο για το ανώτατο επιστημονικό συμβούλιο του κράτους στην αρχαιολογία, δεν είναι οι ομοφωνίες. Το ζητούμενο είναι η προστασία των αρχαιοτήτων. Δεν υπονοώ ότι κινδυνεύει η Σκεπτομένη. Δεν κινδυνεύει περισσότερο από κάθε άλλο έκθεμα που εκπατρίζεται. Αλλά ότι μερικά εκθέματα δεν τα στέλνεις πουθενά, ώστε να μηδενίσεις και αυτές τις μία στο εκατομμύριο ή στο δισεκατομμύριο περιπτώσεις να πάθουν κάτι. Όσο και αν τα πράγματα είναι τόσο άσχημα, που πλέον παθαίνουν και πεθαίνουν τόσοι άνθρωποι…

Κατά τα λοιπά, η έκθεση «Θεοί και ήρωες των αρχαίων Ελλήνων» με 136 αρχαιότητες, δεν θα γίνει στο Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν της Μόσχας, ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία παγκοσμίως και το μεγαλύτερο της ρωσικής πρωτεύουσας. Μεταφέρθηκε, παρά την συμφωνία που υπήρχε από το 2014 στο Κρατικό Μουσείο Ιστορίας- έχει κάποια εξήγηση γι’ αυτό το ΥΠΠΟΑ;

Θα εγκαινιαστεί τον Νοέμβριο, στο πλαίσιο του Έτους Ελλάδας- Ρωσίας με όλα τα αντικείμενα που ζητήθηκαν, παρότι εφορείες και μουσεία, είπαν «όχι» για επτά- ανάμεσά τους και για τη Σκεπτομένη.

Στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιαστεί στο ρωσικό κοινό ο μυθικός κόσμος ανθρωπόμορφων θεών και θεοποιημένων ηρώων των αρχαίων Ελλήνων. Επιλεγμένα τεκμήρια της ελληνικής αρχαιότητας που εικονογραφούν θεϊκές υποστάσεις, αλλά και σύμβολα, λατρευτικές πρακτικές και δοξασίες, «επιστρατεύονται» για να φωτίσουν πτυχές της σχέσης του ανθρώπου της εποχής με τους θεούς του και με το «θείο».


Πηγή: Αγγ. Κώττη, Fragile





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου