Το αίτημα που δίχασε τη δημόσια συζήτηση τις τελευταίες μέρες ήταν αναμφίβολα αυτό του οίκου Gucci που ζήτησε τον χώρο του Παρθενώνα γ...
Το αίτημα που δίχασε τη δημόσια συζήτηση τις τελευταίες μέρες ήταν αναμφίβολα αυτό του οίκου Gucci που ζήτησε τον χώρο του Παρθενώνα για μια μεγάλη επίδειξη μόδας στις αρχές του καλοκαιριού.
Πρόσφερε, σύμφωνα με πληροφορίες, δύο εκατομμύρια για τα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή για οτιδήποτε άλλο, αλλά δεν συγκίνησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Αν και αναγνώρισαν πως το ποσό είναι μεγάλο και οι καιροί δύσκολοι, ωστόσο τα μέλη του ομόφωνα γνωμοδότησαν πριν από λίγη ώρα υπέρ της απόρριψης του αιτήματος που υπέβαλε η εταιρεία Gucci για επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη την 1η Ιουνίου.
Βασικό επιχείρημα πως η Ακρόπολη έχει μοναδικά μνημεία, σύμβολα του παγκόσμιου πολιτισμού (ο Παρθενώνας και της UNESCO) τα οποία είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και δεν συνάδουν με ανάλογες εκδηλώσεις. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης επίσης αναφέρθηκε πως σύμφωνα με τον νόμο, δεν προβλέπεται παραχώρηση του Ιερού Βράχου για οποιαδήποτε εκδήλωση. Την τελική απόφαση θα λάβει η υπουργός Πολιτισμού κα Λυδία Κονιόρδου, η οποία καλείται να υπογράψει την υπουργική απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη τη γνωμοδότηση του συμβουλίου, την οποία ωστόσο έχει το δικαίωμα και να απορρίψει.
Η γνωμοδότηση του Συμβουλίου, που εξαρχής φάνηκε ότι θα είχε αυτή την κατάληξη, έγινε μετά από αρκετή συζήτηση, όχι τόσο μεταξύ των μελών του, όσο με τους εκπροσώπους της εταιρείας που παρέστησαν στη συνεδρίαση (Έλληνες δικηγόροι και Ιταλοί συνεργάτες του οίκου Gucci). Πριν από την παράστασή τους, ωστόσο, προηγήθηκε υπόμνημα της εταιρίας προς τα μέλη του Συμβουλίου, το οποίο και διαβάστηκε στη συνεδρίαση.
Σύμφωνα με αυτό, η εταιρεία ζητούσε την άδεια για την πραγματοποίηση επίδειξης κολεξιόν υψηλής ραπτικής με τίτλο «Gucci Cruz 2018», στον χώρο μεταξύ του Παρθενώνα και του Ερεχθείου (ή στα ανατολικά του Ερεχθείου), την 1η Ιουνίου 2017, με 300 προσκεκλημένους, όπως κάνει τα τελευταία χρόνια (υπενθυμίζεται η επίδειξη στο Αβαείο του Ουεστμίνστερ στο Λονδίνο το 2016). Από αυτούς, το 10% θα ήταν Έλληνες καλλιτέχνες και επίσημοι, το 80% Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εκδότες διεθνών περιοδικών μόδας και δημοσιογράφοι, ενώ το υπόλοιπο 10% αφορούσε αστέρες του Χόλιγουντ.
Όπως συμπλήρωνε ο οίκος, με την αποδοχή του αιτήματός του δεσμευόταν ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και σεβασμού προς την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, να προβεί σε χορηγία (της τάξης των 2 εκ. ευρώ στο πλαίσιο μιας πενταετίας, σύμφωνα με πληροφορίες) στα αναστηλωτικά έργα της Ακρόπολης ή σε οργανισμό που θα υπεδείκνυε η Υπηρεσία. Δεν παρέλειπε, δε, να τονίσει τα τεράστια οφέλη που θα προέκυπταν από τη διαφημιστική δαπάνη, αλλά και από τον ευρύτερο τηλεοπτικό χρόνο προβολής των μνημείων και της Αθήνας, που σε βάθος χρόνου υπολογίστηκε στα 55 εκ. ευρώ. Εν κατακλείδι, η εκδήλωση, όπως ανέφερε το υπόμνημα, θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή για την αλλαγή κλίματος στα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα της χώρας.
Οι εκπρόσωποι της εταιρείας ανέφεραν πως τρέφουν μεγάλο σεβασμό και αγάπη για τα μνημεία της χώρας μας, που δεν είναι απλώς μνημεία του δυτικού πολιτισμού. Είναι μνημεία του παγκόσμιου πολιτισμού, τόνισαν, και θέλουν να τα προβάλουν σε όλο τον κόσμο. Ιδίως τον Παρθενώνα που δεν είναι ένα οποιοδήποτε μνημείο, αλλά ΤΟ μνημείο. Επομένως, πρότειναν η πασαρέλα τους να στηθεί βόρεια του ναού, και τα παρασκήνια- μια τέντα- δωμάτιο 15μ επί 7- κοντά στο παλαιό μουσείο. Η εναλλακτική πρόταση ήταν να στηθεί η πασαρέλα μπροστά στο Ερέχθειο.
Φυσικά, θα υπήρχαν 300 καθίσματα, με προσκεκλημένους εκδότες και συντάκτες μόδας από όλο τον κόσμο, σταρ του Χόλιγουντ και έλληνες καλλιτέχνες, φωτισμοί και ηχητικά μηχανήματα για μουσική σε πυργίσκους. Όλο το σόου είχαν προγραμματίσει να διαρκέσει 15 λεπτά μόλις.
Δύο εκατομμύρια σύμφωνα με πληροφορίες θα ήταν η χορηγία, για την οποία είπαν μεν ότι δεν θα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, αλλά όταν ρωτήθηκαν κατά πόσον θα την έδιναν έτσι κι αλλιώς, απάντησαν πως θα πρέπει να το συζητήσουν με την εταιρεία τους. Μπορεί το ποσόν να φαίνεται εντυπωσιακό, και είναι, αλλά τα οικονομικά μεγέθη της συγκεκριμένης επίδειξης μόδας είναι πολύ υψηλότερα. Τριάντα εκατομμύρια θα δοθούν για διαφήμιση και άλλα 50 για τηλεοπτικό χρόνο.
Από τη συζήτηση που ακολούθησε αξίζουν να σημειωθούν κάποιες επισημάνσεις των μελών του ΚΑΣ. Όπως εκείνη του καθηγητή Μανόλη Κορρέ, που απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της εταιρείας ανέφερε ότι η φωτογράφηση της Nelly's το 1928, στην οποία έκανε αναφορά το υπόμνημα ως παράδειγμα παραχώρησης της Ακρόπολης, ήταν μια καλλιτεχνική δημιουργία, που δεν πλήρωσε κανένα αντάλλαγμα. Θα προβληθεί η Ακρόπολη ανά τον κόσμο, σε μια συγκυρία δύσκολη για την Ελλάδα, είπαν. Ναι, αλλά τίθεται ένα φιλοσοφικό ζήτημα, είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως κ. Μανόλης Κορρές: Αν το ΚΑΣ έπρεπε να παραχωρήσει την Ακρόπολη σε έναν ενδιαφερόμενο, ποιος θα ήταν αυτός; «Ποιος θα ήθελε να ισχυριστεί ότι είναι ο πρώτος φορέας πολιτισμού ή επιστήμης στον κόσμο;», ρώτησε ο καθηγητής, αναφέροντας το παράδειγμα της τελευταίας θέσης της στρογγυλής τράπεζας που προορίζεται στον καλύτερο και μοναδικό, γι' αυτό και παραμένει πάντα άδεια. Αν αποφασίζαμε να δώσουμε αυτά τα μνημεία, θα ήταν άπαξ, στον πιο κορυφαίο οργανισμό/ φορέα/ εταιρεία του πλανήτη. Πώς θα το κρίνουμε αυτό; Πιθανόν η Gucci, όπως και κάποιοι ανταγωνιστές της, να είναι στους κορυφαίους πενήντα. Μπορούμε να παραχωρήσουμε τον Παρθενώνα 50 φορές; Θα ευτελιστεί.
«Η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές. Ο Παρθενώνας είναι το logo της Unesco, επίσης γνωρίζετε όλοι την προσπάθεια και τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας, που μπορεί να είναι υψηλής ραπτικής, αλλά δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του χώρου. Είμαστε πάντα πρόθυμοι σε χορηγίες, τα μνημεία χρειάζονται συντήρηση και ανάδειξη. Υπάρχουν τα έργα που διεξάγονται μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, έχουμε και χορηγίες από άλλους φορείς», ανέφερε μεταξύ άλλων η γγ του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη, απαντώντας ουσιαστικά στα όσα αναφέρονταν στο υπόμνημα.
Η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Αθηνών, τόνισε ότι αν δοθεί τώρα η Ακρόπολη στην Gucci, αύριο σε άλλη εταιρεία και μεθαύριο σε άλλη, «τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο θα καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι».
Τέλος, η Ευγενία Γατοπούλου, γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ, χαρακτήρισε την πρόταση «χυδαία», «εκτός λογικής και προσβλητική», που δεν θα έπρεπε καν να συζητηθεί. Θα μπορούσε, είπε, να είναι μια πρόταση συμβολική, για παράδειγμα μια φωτογράφηση στον Παρθενώνα και μια άλλη αντίστοιχη στα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. «Ενδεχομένως δεν θα την δεχόμασταν πάλι, αλλά θα ήταν μια πρόταση άλλου επιπέδου», τόνισε η ίδια.
Αναγνωρίζοντας πως αποτελεί πραγματική προβολή για την Ελλάδα μια εκδήλωση ενός μεγάλου οίκου μόδας, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών και η Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων πρότειναν ως εναλλακτικές λύσεις τον χώρο μπροστά από το Ηρώδειο, ένα άνδηρο του Πικιώνη στον Λόφο του Φιλοπάππου ή το Ολυμπιείο- το τελευταίο κακώς. Οι εκπρόσωποι του οίκου αρνήθηκαν να κάνουν κάθε συζήτηση επί αυτών. Όπως είπαν, η σύλληψη αφορά στην Ακρόπολη, ακριβώς επειδή έχει τον μοναδικό Παρθενώνα.
Από την άλλη, είχαν ως επιχείρημα την παραχώρηση μνημείων στη χώρα τους, όπως η Φοντάνα ντι Τρέβι ή η γέφυρα Ριάλτο. Δίνονται για εκδηλώσεις και οι χορηγοί συμβάλλουν στις αναστηλώσεις τους. Θύμισαν επίσης τον οίκο Tod’s ο οποίος έχει επιχορηγήσει γενναία την αναστήλωση του Κολοσσαίου. Ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης απάντησε ότι αυτό δεν αποτελεί πρακτική στη δική μας χώρα. Και σίγουρα, είναι άλλη η αξία και ο συμβολισμός κάθε μνημείου, όπως τόνισε η έφορος αρχαιοτήτων Αθηνών Ελένη Μπάνου. Επίσης, ο καθηγητής Σταμπολίδης σημείωσε ότι μπορεί να ισχυρίζονται πως πρόκειται για έργο τέχνης, αλλά στην πραγματικότητα μια τέτοια επίδειξη είναι διαφήμιση της εταιρείας τους. Και δεν είναι δυνατόν να παραχωρούνται τα μνημεία για διαφημιστικούς σκοπούς, πολλώ δε μάλλον ο Παρθενώνας.
Οι Ιταλοί εκπρόσωποι πάντως, ήταν ευγενικοί, ειδικά ο διευθυντής παγκόσμιας επικοινωνίας της Gucci, ο οποίος τόνισε πολλές φορές την αξία του διαλόγου, τον σεβασμό του προς το ΚΑΣ και τον ελληνικό πολιτισμό, καθώς και ότι η μόδα δεν είναι μόνο πολυτέλεια, αλλά συνδέεται με τη σύγχρονη κοινωνία.
«Η μόδα είναι περισσότερο τέχνη και πολιτισμός», απάντησε στην ερώτηση αν η εκδήλωση είναι διαφημιστικό ή πολιτιστικό γεγονός. Οι εκπρόσωποι της Gucci δήλωσαν πως θα δεχτούν και θα σεβαστούν απολύτως όποια απόφαση λάβει η Ελλάδα για το θέμα αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια