Η παράδοση των σκηνών της γέννησης χρονολογείται από την πιο πρόσφατη ιστορία, ωστόσο τα ίχνη παρόμοιων τελετουργικών σκηνών στα σπίτια είνα...
Η παράδοση των σκηνών της γέννησης χρονολογείται από την πιο πρόσφατη ιστορία, ωστόσο τα ίχνη παρόμοιων τελετουργικών σκηνών στα σπίτια είναι ήδη γνωστά από την αρχαιότητα. Δεκατρία ειδώλια από τερακότα, τα απομεινάρια μίας τέτοιας αρχαίας τελετουργίας, αναδύονται από το δωμάτιο ενός κτηρίου που συνορεύει με τον Οίκο της Λήδας και του Κύκνου στην Πομπηία, όπου διεξάγεται ανασκαφή και συντήρηση παράλληλα με ένα πρόγραμμα βελτίωσης της προσβασιμότητας και της κατανόησης της τοποθεσίας.
Τα ειδώλια ύψους περίπου 15 εκατοστών – όπως αναφέρεται στο E-journal of the Pompeii excavations http://pompeiisites.org/e-journal-degli-scavi-di-pompei/ – μεταξύ των οποίων μπορεί κανείς να αναγνωρίσει ανθρώπινες φιγούρες, αλλά και ένα καρύδι, ένα αμύγδαλο, το κεφάλι ενός κόκορα από πηλό και ένα γυάλινο κουκουνάρι βρέθηκαν σε ένα δωμάτιο σε όρθια θέση σε οριζόντιο επίπεδο όπου πιθανότατα ήταν κολλημένο σε ένα ράφι.
Τα ειδώλια αναδύθηκαν από το στρώμα της τέφρας σε ύψος 2 μέτρων πάνω από το επίπεδο του δαπέδου. Οι τοίχοι του δωματίου που τα περιείχαν, πιθανότατα το αίθριο του σπιτιού, ήταν ζωγραφισμένοι και στο πάνω μέρος των τοίχων έχουν προκύψει τοιχογραφίες.
Από τις αρχικές μελέτες, μερικά από τα ειδώλια φαίνεται να αναφέρονται στον μύθο της Κυβέλης και στον Άττις, που συνδέονται με τον κύκλο ζωής των εποχών και τη γονιμότητα της γης, και συνεπώς με την εαρινή ισημερία.
Τα ειδώλια αφηγούνται επίσης την τραγική ιστορία αγάπης της Κυβέλης και του Άττι. Ο Άττις, ένας βοσκός, λέγεται ότι ήταν ένα όμορφο αγόρι το οποίο η Κυβέλη ερωτεύτηκε παράφορα. Ωστόσο, ο Άττις αγνοούσε τον έρωτά της και έκανε σχέδια να παντρευτεί κάποια άλλη.
Η θεά Κυβέλη ζήλεψε παράφορα και τρέλανε τον Άττι ως εκδίκηση. Τρέχοντας τρελός στα βουνά, ο Άττις σταμάτησε στους πρόποδες ενός πεύκου και ευνουχίστηκε. Λέγεται ότι από το αίμα του προήλθαν οι πρώτες βιολέτες στη Γη, οι οποίες φρόντισαν το πνεύμα του Άττι όταν πέθανε. Η σορός του Άττι θα είχε αποσυντεθεί αν δεν είχε παρέμβει ο Δίας για να βοηθήσει την Κυβέλη στην ανάστασή του.
Αυτό οδήγησε σε ένα αρχαίο τελετουργικό που διεξήχθη από ιερείς γνωστούς ως Γαλιλαίους, οι οποίοι επίσης ευνουχίστηκαν ως φόρο τιμής στον Άττις. Ένα από τα ειδώλια που ανασύρθηκαν από τα ερείπια της Πομπηίας ήταν ο Άττις, ένας βοσκός που κουβαλούσε ένα ζώο στην πλάτη του.
Ο κώνος του πεύκου αντιπροσώπευε τον μύθο ότι ο Άττις ευνουχίστηκε κάτω από το πεύκο. «Κατά τη διάρκεια των τελετών, που γιόρταζαν το θάνατο του Άττι, συνήθιζαν να χτυπούν το στήθος τους με κουκουνάρια», τόνισαν οι επιστήμονες.
Οι εργασίες σε εξέλιξη επικεντρώνονται στα δωμάτια που έχουν ήδη αποκαλυφθεί στον Οίκο της Λήδας (που ανακαλύφθηκαν μεταξύ 2018 και 2019 ως μέρος των εργασιών που προβλέπονται από το Great Pompeii Project) και σε άλλα δύο σπίτια, που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί πλήρως, στα βόρεια και νότια του Οίκου της Λήδας.
Κατά την αφαίρεση του υλικού που εξακολουθεί να υπάρχει σε κάποια από τα δωμάτια της Οικίας της Λήδας, για να φτάσει στο επίπεδο του δαπέδου, προέκυψε και μια αίθουσα με τοιχογραφία στην οποία ξεχωρίζουν τέσσερις γυναικείες μορφές εκλεπτυσμένης κομψότητας.
Σκοπός της ανασκαφής είναι να εδραιώσει και να σταθεροποιήσει την άκρη του χώρου (το όριο μεταξύ των ήδη εκτεθειμένων κατασκευών και των μη ανασκαμμένων περιοχών) και να διαφυλάξει και να διατηρήσει τα κτίρια και τα διακοσμητικά σχέδια, προετοιμάζοντας την μελλοντική πρόσβαση στο συγκρότημα για το ευρύ κοινό.
Πηγή: Pompeii Sites, Enikos
Δεν υπάρχουν σχόλια