Σύμφωνα με τον οργανισμό, το εγχείρημα «θέτει σε κίνδυνο τον περιβαλλοντικό και πολιτιστικό πλούτο του μνημείου, υποβαθμίζοντας την εμπειρία...
Σύμφωνα με τον οργανισμό, το εγχείρημα «θέτει σε κίνδυνο τον περιβαλλοντικό και πολιτιστικό πλούτο του μνημείου, υποβαθμίζοντας την εμπειρία των επισκεπτών και απειλώντας την οπτική ακεραιότητα του τοπίου».
Η επικείμενη κατασκευή ενός ευμεγέθους εναέριου αναβατορίου (τελεφερίκ) μόλις 150 μέτρα από την είσοδό του είναι ο λόγος που το Κάστρο της Μονεμβασιάς εντάχθηκε από τη Europa Nostra στη βραχεία λίστα των υποψηφιοτήτων για τα «Επτά πιο απειλούμενα μνημεία και τόπους πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης» («7 Most Endangered Programme») για το έτος 2025.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ευρωπαϊκού οργανισμού, το Κάστρο της Μονεμβασιάς προτάθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), καθώς το σχεδιαζόμενο από το ΥΠΠΟ τελεφερίκ έχει μεν ως στόχο την εξασφάλιση της πρόσβασης στη Ανω Πόλη Μονεμβασιάς εμποδιζόμενων ατόμων και της αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών, ωστόσο το εγχείρημα «θέτει σε κίνδυνο τον περιβαλλοντικό και πολιτιστικό πλούτο του μνημείου, υποβαθμίζοντας την εμπειρία των επισκεπτών και απειλώντας την οπτική ακεραιότητα του τοπίου».
Για την εγκατάσταση του τελεφερίκ εκπονήθηκε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Σύμφωνα ωστόσο με την ανακοίνωση της Europa Nostra, που υιοθετεί εισήγηση της ΕΛΛΕΤ, η μελέτη –για την οποία η Ελληνική Εταιρεία έχει προσφύγει στο ΣτΕ– «στερείται σαφήνειας και λεπτομέρειας σχετικά με τις επιπτώσεις του έργου στην πανίδα και τη χλωρίδα, στην ηχορρύπανση και στην κυκλοφοριακή συμφόρηση. Συνολικά, το έργο φαίνεται να εμπνέεται περισσότερο από κερδοσκοπικά ενδιαφέροντα, παρά από ζητήματα προσβασιμότητας».
Πηγές της ΕΛΛΕΤ αναφέρουν στην «Κ» ότι οι σταθμοί επιβίβασης και αποβίβασης του τελεφερίκ θα κατασκευαστούν από οπλισμένο σκυρόδεμα, ενώ η εγκατάστασή τους θα απαιτήσει εκτεταμένους εκβραχισμούς. «Θεωρούμε ότι το τελεφερίκ είναι μια τεράστια κατασκευή εκτός κλίμακας, που αλλοιώνει το φυσικό και το πολιτιστικό τοπίο της Μονεμβασιάς», λένε οι ίδιες πηγές, σημειώνοντας επίσης ότι το έργο δεν έχει ενταχθεί σε κάποιον γενικότερο πολεοδομικό σχεδιασμό ή σε ένα σχέδιο διαχείρισης της Καστροπολιτείας της Μονεμβασιάς, που θα λαμβάνει υπόψη το ζήτημα του υπερτουρισμού, της κυκλοφορίας και στάθμευσης οχημάτων κ.ά.
Η κατασκευή του, που συνδυάζεται με τη διαμόρφωση διαδρομών περιήγησης στην Ανω Πόλη, έχει προκαλέσει αντιδράσεις και στο παρελθόν, με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη να τονίζει πριν από ένα χρόνο στη Βουλή ότι το ΥΠΠΟ «έχει φροντίσει ώστε να μην υπάρχει περιβαλλοντικό αποτύπωμα αρνητικό στην ένταξη του έργου στο φυσικό και μνημειακό περιβάλλον της Μονεμβασιάς». Η ΕΛΛΕΤ έχει αντιπροτείνει την κατασκευή ενός μικρότερου αναβατορίου, στα πρότυπα εκείνου της Ακρόπολης, που θα συνιστά ηπιότερη παρέμβαση. Η τελική επτάδα του προγράμματος «7 Most Endangered» θα ανακοινωθεί τον Απρίλιο.
Πηγή: Ν. Ζώης, Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια