Ένα από τα ελάχιστα αντικείμενα που πρακτικά δεν έχουν αλλάξει μορφή σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξης του ανθρώπινου πολιτισμού είναι...
Ένα από τα ελάχιστα αντικείμενα που πρακτικά δεν έχουν αλλάξει μορφή σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξης του ανθρώπινου πολιτισμού είναι η απλή και ταπεινή χτένα των μαλλιών, ο αρχαιοελληνικός κτείς (του κτενός, υποκορ. κτένιον) (λατιν. pecten).
Αυτή η απλή διαπίστωση ερμηνεύεται από το προφανές: ότι δηλαδή δεν υπάρχει κανείς απολύτως λόγος να αλλάξει η επιτυχημένη μορφή ενός χρηστικού αντικειμένου. Οι αρχαιότερες χτένες χρονολογούνται την 5η χιλιετία π.Χ. στη Μεσοποταμία, οι νεότερες βρίσκονται στο μπάνιο σας ή στην τσάντα σας και πιθανότατα τις χρησιμοποιήσατε σήμερα το πρωί.
Η μόνη ουσιαστική διαφοροποίηση που παρατηρείται στην τυπολογία της χτένας είναι το αν πρόκειται για μονή ή διπλή χτένα, αν δηλαδή έχει δόντια μόνο στη μία πλευρά της λαβής ή και στις δύο. Διαφοροποίηση επίσης υπάρχει και ως προς το υλικό κατασκευής που κατά κανόνα είναι κάποια σκληρή ανθεκτική ύλη όπως το ξύλο, το οστό και το μέταλλο. Δεν αναφέρομαι βέβαια εδώ σε άλλα είδη κτενιών που χρησιμοποιούνταν ως εργαλεία, π.χ. η τσουγγράνα του κηπουρού, το κτένι του αργαλειού, το κτένι με τα αραιά δόντια για το διαχωρισμό του λιναριού και του καλαμποκιού, για το ξάσιμο του μαλλιού (γναφικός κτεις) κλπ.
Το προσεκτικό χτένισμα των μαλλιών υπήρξε από τις σημαντικότερες φροντίδες του αρχαίου, όπως και του σύγχρονου ανθρώπου, τόσο για λόγους υγιεινής (αφαίρεση παρασίτων και βρωμιάς), όσο και για λόγους καλλωπισμού - τόσο από γυναίκες όσο και από άνδρες. Για τους αρχαίους Έλληνες ειδικά, αυτή η φροντίδα υπήρξε διαχρονικά σημαντική: θυμηθείτε τους καρηκομόοντες Αχαιούς του Όμήρου, σκεφτείτε τις περίτεχνες κομμώσεις ανδρών και γυναικών που γνωρίζουμε από την εικονογραφία. Αντίθετα, τα ατημέλητα μαλλιά ήταν δείγμα αρρώστιας και κοινωνικής έκπτωσης, όπως βλέπουμε π.χ. στον Οιδίποδα επί Κολωνώ, όταν ο Πολυνείκης βρίσκει στενοχωρημένος τον πατέρα του να έχει «κόμη δι᾽ αὔρας ἀκτένιστον».
Ο Ηρόδοτος περιγράφει ένα πολύ χαρακτηριστικό στιγμιότυπο (VII.208): όταν ο Ξέρξης είχε εισβάλει στην Ελλάδα και κατέβαινε να αντιμετωπίσει τους Έλληνες στις Θερμοπύλες, έστειλε έναν ιππέα να κατασκοπεύσει το αντίπαλο στρατόπεδο. Εκείνη τη στιγμή έξω από αυτό βρίσκονταν οι Σπαρτιάτες με επικεφαλής τον Λεωνίδα κι ο κατάσκοπος εντυπωσιάστηκε («εθώμαζε») βλέποντας τους άνδρες να γυμνάζονται και να χτενίζονται («τας κόμας κτενιζομένους»). Όταν ο κατάσκοπος επέστρεψε στον Ξέρξη και αφηγήθηκε όσα είδε, ο βασιλιάς των Περσών δεν τον πίστεψε και ρώτησε επ'αυτού τον Δημάρατο, ο οποίος του επιβεβαίωσε ότι πράγματι αυτό ήταν το έθιμό τους «ἐπεὰν μέλλωσι κινδυνεύειν τῇ ψυχῇ, τότε τὰς κεφαλὰς κοσμέονται».
Θα έλεγε κανείς ότι ένα καθημερινό χρηστικό αντικείμενο δεν έχει πολλά περιθώρια για διακόσμηση. Μέγα λάθος: τα δόντια βέβαια δεν διακοσμούνται, αλλά η λαβή της χτένας έδωσε την ευκαιρία σε αριστοτέχνες δημιουργούς να πλάσουν αντικείμενα εξαιρετικής τέχνης. Κάποια από τα χτένια άλλωστε χρησίμευαν στο να στερεώνουν στη θέση τους τα μαλλιά μιας περίτεχνης κόμμωσης. Όπως είναι λογικό, όλοι, άνδρες και γυναίκες, ήθελαν να έχουν ένα όμορφο ιδιαίτερο χτένι κι έτσι η ποικιλομορφία στη διακόσμησή τους είναι εξαιρετικά εντυπωσιακή. Υπάρχουν επίσης κάποιες περιπτώσεις όπου το κτένι φαίνεται ότι είχε τελετουργικό ή συμβολικό ρόλο και σε αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα παραδείγματα η διακόσμηση έχει έναν ρόλο απολύτως κομβικό.
Από το μεγάλο πλήθος των χτενών που μας είναι γνωστές από την αρχαιότητα με μεγάλη δυσκολία διάλεξα τις δέκα που σας δείχνω σήμερα.
Ετρουσκική χτένα από ελεφαντόδοντο. Η λαβή διακοσμείται με δύο αντωπά λιοντάρια και γεωμετρικά θέματα. 6ος αι. π.Χ, Walters Art Museum. |
Κτένα της περιόδου των Viking από κέρατο ελαφιού με τη θήκη της. 9ος-10ος αι. από το York της Βρετανίας. Βρετανικό Μουσείο. |
Απλή ελεφάντινη κτένα, υστεροκυπριακής περιόδου από τάφο της Έγκωμης, τα δόντια σφηνοειδή σε τομή. 1340-1050 π.Χ. Βρετανικό Μουσείο. |
Ελεφάντινο χτένι μυκηναϊκής περιόδου από τάφο στα Σπάτα (13ος αι. π.Χ.). Διακοσμείται και στις δύο όψεις της λαβής με καθιστές σφίγγες σε δύο σειρές και έναν κεντρικό ρόδακα επάνω. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (φωτογραφία από το αρχείο της ΔΕΑΜ). |
Αναδημοσίευση: Β. Πλιάτσικα, LiFO
Δεν υπάρχουν σχόλια