Χιλιόμετρα ολόκληρα καλύπτουν οι στοές κάτω από τον Πειραιά Ο αρχαίος Πειραιάς δεν έλεγε το νερό νεράκι. Εξακόσιες δεξαμενές από την π...
Χιλιόμετρα ολόκληρα καλύπτουν οι στοές κάτω από τον Πειραιά |
Ο αρχαίος Πειραιάς δεν έλεγε το νερό νεράκι. Εξακόσιες δεξαμενές από την πόλη που χτίστηκε στο «ιπποδάμειο σύστημα» έχουν αποκαλύψει οι αρχαιολογικές ανασκαφές.
Τρεις από αυτές θα αποτελέσουν τον πυρήνα μίας έκθεσης στον μοναδικό σταθμό του Μετρό που θα φιλοξενεί αρχαία σε θεματικό σύνολο, στην πλατεία Δημοτικού Θεάτρου. Αλλη μία, που εντοπίστηκε στον χώρο εξόδου του ίδιου σταθμού, αποσπασματική και σε κακή κατάσταση, δεν θα διατηρηθεί σύμφωνα με πρόσφατη γνωμοδότηση του ΚΑΣ.
Σχεδόν κάθε σπίτι στον σύγχρονο Πειραιά έχει κτισθεί επάνω στο αρχαίο υδρευτικό σύστημα, όπως λέει στο «Έθνος» η έφορος αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής και Πειραιά, Στέλλα Χρυσουλάκη. Με τη θεματική έκθεση στον σταθμό μετρό του Δημοτικού Θεάτρου, ο επισκέπτης θα μπορεί να συλλάβει πώς εξυπηρετούνταν μια πόλη που είχε προνοήσει για το υδροδοτικό της σύστημα πριν χτιστεί. Το εποπτικό υλικό θα κατευθύνει τους ενδιαφερόμενους προς το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά όπως και προς ανεσκαμμένα οικόπεδα, όπου διατηρούνται ορατά τα αρχαία κατάλοιπα. «Επειδή η δεξαμενή αποτελεί το αρνητικό ενός ελεύθερου χώρου, δεν ήταν δυνατόν να αποσπασθούν και να μεταφερθούν στις προθήκες αυθεντικές δεξαμενές, αλλά ανακατασκευάζουμε κάποιες και με προπλάσματα θα δείχνουμε πώς λειτουργούσε το σύστημα», σημειώνει. Στον σταθμό εντοπίσθηκαν 10 δεξαμενές και 31 φρεάτια. Η πόλη κάτω από την πόλη είχε πολλαπλούς υδάτινους «δρόμους» μέσω των οποίων υδρευόταν και καθαριζόταν.
Ο αρχαίος Πειραιάς διόλου δεν έμοιασε στην Αθήνα που παρουσίαζε οικοδομική αταξία. Πρώτα χαράχτηκε, με βάση το περίφημο και υποδειγματικό σύστημα του πρώτου πολεοδόμου, του Ιππόδαμου, μετά κατασκευάστηκαν τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης και στο τέλος ήρθε η οικοδομική δραστηριότητα. Μπορεί το «ιπποδάμειο σύστημα», η ακριβής και με ευθείες χάραξη σε τετράγωνα (σαν να χαράζεις σήμερα ένα ταψί μπακλαβά, όπως λένε χαρακτηριστικά οι αρχαιολόγοι) να έχει μείνει στην Ιστορία. Δεν έμεινε όμως στην πραγματικότητα. Ο σύγχρονος Πειραιάς οικοδομήθηκε «αττικώς» ξηλώνοντας ό,τι βρισκόταν στο υπέδαφος από το παρελθόν του. Σε ελάχιστα σημεία διατηρούνται τα αρχαία κατάλοιπα, συνήθως εγκλωβισμένα σε περιφραγμένα οικόπεδα. Οι δεξαμενές, που είχαν σχήμα παρόμοιο με γυάλα ή κώδωνα, ήταν κατασκευασμένες από λίθους και άργιλο και έφεραν εσωτερικά κονιάματα, ώστε να στεγανοποιούνται. Ήταν δυνατόν να επεκτείνονται με την προσθήκη κοιλωμάτων και συγκοινωνούσαν με στοές, που αν τις μετρήσει κανείς σε ευθεία γραμμή εκτείνονται σε χιλιόμετρα.
Η έκθεση θα πλαισιώνεται με πλούσιο εποπτικό υλικό και με βίντεο που θα δείχνει πώς λειτουργούσαν όλα κατά την αρχαία εποχή, πώς ξεδιψούσαν δηλαδή οι αρχαίοι Πειραιώτες. Στους αμέσως επόμενους μήνες, όπως μας είπαν η κ. Χρυσουλάκη και ο κ. Κυριάκος Κούτσης από την Αττικό Μετρό, το κοινό θα μπορεί να δει τα ευρήματα των ανασκαφών για το μετρό του Πειραιά σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στις Αστικές Πύλες. Στο ισόγειο του ακινήτου που έχει εξασφαλιστεί και διαμορφώνεται τώρα από την Αττικό Μετρό, θα γίνεται η συντήρηση των ευρημάτων.
Το κοινό θα μπορεί να ενημερωθεί με φωτογραφίες και βίντεο και ταυτοχρόνως να παρατηρεί πώς γίνονται οι εργασίες συντήρησης. Όταν ολοκληρωθούν όλες οι ανασκαφές, στον χώρο θα λειτουργήσει μόνιμη έκθεση ευρημάτων.
Η κ. Χρυσουλάκη σημειώνει πως θα γίνουν και ιδιαίτερα εκπαιδευτικά προγράμματα, σχεδιασμένα με ζωντάνια, ώστε τα παιδιά να κατανοούν τι γίνεται σε μια ανασκαφή και πώς συντηρούνται τα ευρήματα.
Πηγή: Αγγ. Κώττη, Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια