Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ο Σάξων αρχιτέκτων Ερνέστος Τσίλλερ ως "αρχαιολόγος" της πρώτης ώρας στην Αθήνα

Την Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2015 και ώρα 18:30 η Δρ. Μαριλένα Κασιμάτη (Επιμελήτρια, Εθνική Πινακοθήκη), θα πραγματοποιήσει διάλεξη μ...


Ο Σάξων αρχιτέκτων Ερνέστος Τσίλλερ ως "αρχαιολόγος" της πρώτης ώρας στην Αθήνα

Την Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2015 και ώρα 18:30 η Δρ. Μαριλένα Κασιμάτη (Επιμελήτρια, Εθνική Πινακοθήκη), θα πραγματοποιήσει διάλεξη με θέμα: “Ο Σάξων αρχιτέκτων Ερνέστος Τσίλλερ ως "αρχαιολόγος" της πρώτης ώρας στην Αθήνα” στο Ιστορικό Αρχείο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (Ψαρομηλίγγου 22, Ψυρρή).

Aρχιτέκτονες και αρχαιολόγοι είναι εδώ και σχεδόν δύο αιώνες συνδεδεμένοι στην επανανακάλυψη της αρχαιότητας. Η συμβολή του αρχιτέκτονα Ernst Ziller (1837-1923) στον χώρο της ελληνικής αρχαιολογίας είναι σημαντική. 

Δεν θα ήταν υπερβολικό να ειπωθεί, ότι οι επιτυχημένες ανασκαφές που διενήργησε ο νεότατος ακόμη Σάξων στο Παναθηναϊκό Στάδιο (1862-64), αλλά και οι αποτυπώσεις του στο Διονυσιακό Θέατρο, καθώς και η επιστημονική μελέτη του «Περί της αρχικής υπάρξεως των καμπυλώσεων του Παρθενώνος» (1865), ήταν οι πρώτοι σταθμοί της σταδιοδρομίας του στην Αθήνα, που, λόγω της μεγάλης δημοσιότητας που δόθηκε, του εξασφάλισαν το απαιτούμενο κύρος που, εκτός της δραστηριότητάς του ως διευθυντή του εργοταξίου της Σιναίας Ακαδημίας και εκπροσώπου του Θεόφιλου Χάνσεν, θα τον καθιέρωσαν ως ανεξάρτητο αρχιτέκτονα στην Αθήνα της εποχής του βασιλιά Γεωργίου Α΄. 

Αξίζει επομένως να φωτιστεί αυτή η σχετικά πλευρά του Ziller ως δραστήριου ερευνητή αρχαιολόγου της «πρώτης ώρας», φορέα του δυτικού πνεύματος -και αντίπαλου εν πολλοίς των καθιερωμένων ημεδαπών συναδέλφων του-, με διάθεση υπέρβασης του χαρακτηρισμού ενός απλοϊκού αρχαιογνώστη. Ενέσκυψε στην αρχαία τοπογραφία και τα κρυφά ή φανερά μνημεία της, ζητώντας, με τον Παυσανία ανά χείρας, εξακριβώνοντας όσα περισσότερα ήταν δυνατόν, διαθέτοντας το επιπλέον προνόμιο της διαρκούς παρουσίας στην Ελλάδα. 

Στο αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης φυλάσσονται διεξοδικές αποτυπώσεις αρχιτεκτονικών λεπτομερειών αρχαίων μνημείων (Παρθενώνας, Αφαία, Αρχαία Αγορά, Μνημείο Λυσικράτους), μαζί με τα υπολείμματα της πολυχρωμίας που μελετούσε όχι μόνο για ιδία χρήση, αλλά και για ενημέρωση του δασκάλου και ευεργέτη του Θεόφιλου Χάνσεν. Το ενδιαφέρον του για την αρχαιότητα δεν είναι στείρο και σχολαστικό ούτε τυφλό απέναντι στις απαιτήσεις του αιώνα του, αλλά υπερβαίνει τον συμβατικό ρόλο του αρχιτέκτονα εισβάλλοντας στην αρχαιότητα για χειροπιαστά οφέλη. 

Η ομιλία θα επιχειρήσει να αναδείξει τα περισσότερα από τα ερευνητικά του προγράμματα στον τομέα της αρχαιολογίας.  


Δεν υπάρχουν σχόλια