Πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε τέσσερις αρχαιολογικούς χώρους (Ακρόπολη, Μυκήνες, Μεσσήνη, Κνωσσός), ενοποίηση των α...
Πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε τέσσερις αρχαιολογικούς χώρους (Ακρόπολη, Μυκήνες, Μεσσήνη, Κνωσσός), ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αμφίπολης και πρόσληψη 1.314 εποχικών φυλάκων διευρυμένου ωραρίου για τις ανάγκες της τουριστικής περιόδου, αλλά και επανενεργοποίηση σε νέες βάσεις του θεσμού των θεατρικών επιχορηγήσεων (προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ), αναμόρφωση του θεσμού των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων με βάση αντικειμενικά κριτήρια (προϋπολογισμού 700.000 ευρώ) και δημιουργία «φυτωρίου» νέων δημιουργών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Τα παραπάνω αποτελούν μια μικρή «γεύση» από τις πολιτισμικές δράσεις του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, όπως τις ανακοίνωσε, χθες, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου.
Μετά από τέσσερις μήνες στον υπουργικό θώκο, η Λ. Κονιόρδου άνοιξε τα χαρτιά της όσον αφορά τα σχέδιά της και παρουσίασε έναν ογκώδη και πολυεπίπεδο προγραμματισμό, με διαφορετικούς άξονες, που αγκαλιάζει όλους τους τομείς της πολιτιστικής κληρονομιάς, του σύγχρονου πολιτισμού, της εκπαίδευσης, του διοικητικού και του οικονομικού εξορθολογισμού, του πολιτισμού στην περιφέρεια αλλά και τις σχέσεις με τη διεθνή σκηνή.
Πολιτιστική κληρονομιά
Το σωστικό έργο των Εφορειών αρχαιοτήτων βρίσκεται σε προτεραιότητα, ενώ τα περισσότερα έργα χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Το 2016 ξεκίνησαν περί τα 40 έργα που εντάσσονται στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και τα περισσότερα αφορούν τον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ ήδη προχωρούν προς ένταξη τα επόμενα 33. Στο νέο ΕΣΠΑ έχει ήδη ενταχθεί και η ενίσχυση εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟΑ στον τομέα του Σύγχρονου Πολιτισμού, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Δάσους του ΚΘΒΕ, το Inspire project του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ή η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θες/νίκης με φορέα υλοποίησης το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΙΠ). Ολοκληρώνονται το 2017 το Ευπαλίνειο Υδραγωγείο στο Πυθαγόρειο Σάμου και το Acropole Palace, το ιστορικό κτίριο στη γωνία Πατησίων και Αβέρωφ, το οποίο θα διατεθεί ως χώρος νέων δημιουργών.
Σε εξέλιξη βρίσκονται ανάμεσα σε άλλα η συνέχιση των εργασιών για το πολυκεντρικό Μουσείο, τη βασιλική Νεκρόπολη και το Ανάκτορο των Αιγών στη Βεργίνα, ενώ μέσα στο 2017, σύμφωνα με την υπουργό, δρομολογείται η αποκατάσταση του μνημείου και του λόφου Καστά και η ανάδειξή του με την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αμφίπολης, με τη διαμόρφωση μονοπατιών περιήγησης επισκεπτών καθώς και με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Για τις εργασίες προβλέπεται να διατεθούν άμεσα 2.500.000 ευρώ από κοινοτικά προγράμματα.
Ακόμα εκσυγχρονίζονται οι υποδομές για τα πέντε θέατρα Γιτάνων στη Θεσπρωτία, Αρχαίας Αμβρακίας, Νικόπολης, Κασσώπης και Δωδώνης) που συνδέονται μεταξύ τους και εντάσσονται στην Πολιτιστική Διαδρομή των Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου ενώ δυο περιοχές μπαίνουν πιλοτικά στο πρόγραμμα Υποβρύχια Μουσεία και Καταδυτικά Πάρκα στις βόρειες Σποράδες και στον Παγασητικό.
Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
Η υπουργός υπογράμμισε την απόφαση της ελληνικής πλευράς να ακολουθήσει τη διπλωματική και όχι τη νομική οδό στη διεκδίκηση των Γλυπτών, και βρήκε μεγάλη απήχηση τόσο στο ακροατήριο όσο και στον ιταλικό Τύπο όταν τόνισε πως: «Σε μια στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στην ανάγκη να επαναδιατυπώσει τις αξίες της, η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα θα είναι μια συμβολική πράξη που θα υπογραμμίσει τον αγώνα ενάντια στις δυνάμεις που υπονομεύουν τις αξίες και τα θεμέλια της ευρωπαϊκής υπόθεσης, ενάντια στις δυνάμεις που επιζητούν τη διάλυση της Ευρώπης».
Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα καθιερωθεί πιλοτικά στην Ακρόπολη, στις Μυκήνες, στη Μεσσήνη και στην Κνωσσό και θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται το 2017 κατά τη διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου.Εγκρίθηκε η πρόσληψη 1314 εποχικών φυλάκων διευρυμένου ωραρίου οι οποίοι θα καλύψουν τις ανάγκες της τουριστικής περιόδου.
Διεθνές δίκτυο αρχαίου δράματος
Το ΥΠΠΟΑ δημιουργεί, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά ένα Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος, με στόχο α) την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες, β) την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και γ) την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες με έμφαση στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Οι φορείς που θα υπογράψουν με το ΥΠΠΟΑ τριετή προγραμματική σύμβαση είναι: το Εθνικό Θέατρο (σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το «Λύκειο Επιδαύρου» και το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος της Ελευσίνας που έχει επιλεγεί ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος 2021.
Σύγχρονος Πολιτισμός
Το Acropole Palace, το ιστορικό κτίριο στη γωνία Πατησίων και Αβέρωφ, θα παραδοθεί στο τέλος του 2017 και θα αξιοποιηθεί ως χώρος νεανικής δημιουργικότητας. Οι εργασίες αποκατάστασής του κατά την περίοδο 2013-2016 κόστισαν 8.013.087 ευρώ. Απομένει η αποπεράτωση των εργασιών με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.798.868 ευρώ, από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ. Τα εγκαίνια του νέου κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης (ΕΠΜΑΣ) προβλέπονται για τα τέλη του 2019 ή στις αρχές του 2020 και το ΥΠΠΟΑ μαζί με τη Διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης έχει εξασφαλίσει μια εντυπωσιακή έκθεση από το Μουσείο του Λούβρου, με τίτλο «Hommage au Louvre».
Για την επικαιροποιημένη μουσειογραφική μελέτη της ΕΠΜΑΣ μόλις πρόσφατα εγκρίθηκε σχετικό κονδύλι (160.000 ευρώ) από την Περιφέρεια Αττικής, και επομένως σύντομα (τον μήνα Μάρτιο) θα γίνει επανεκκίνηση του έργου και η μελέτη θα μπει σε διαδικασία ανάθεσης.
Επιχορήγηση 3,6 εκατ. ευρώ για τη δραστηριότητα τού Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) έχει εγκρίνει το ΥΠΠΟΑ για το 2017. Επίσης 1,5 εκατ. ευρώ για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και 200.000 ευρώ για την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Συμμετέχει επίσης με ποσό 350.000 ευρώ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Eurimages, για την υποστήριξη συμπαραγωγών και διανομής κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων.
Σε επισήμανση ότι τα κονδύλια είναι μεγάλα στο σύνολο των δράσεων του ΥΠΠΟΑ, η κ. Κονιόρδου δήλωσε χαρακτηριστικά: «Έχουμε ξύσει τον πάτο του βαρελιού».
Όσον αφορά τη λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, έχει ήδη αναθεωρηθεί και υπογραφεί από το ΥΠΠΟΑ ο εσωτερικός Κανονισμός του, που βρίσκεται υπό έγκριση στο υπουργείο Οικονομικών ώστε να επισπευσθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία του ΕΜΣΤ, ωστόσο για το χρονοδιάγραμμα των επίσημων εγκαινίων του, καμία πρόβλεψη. Η συνένωση τριών σημαντικών μουσείων της συμπρωτεύουσας γίνεται πραγματικότητα: Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα λειτουργήσουν υπό έναν νέο οργανισμό με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (συντόμευση στα αγγλικά MoMus).
Τη θέσπιση τεσσάρων νέων Κρατικών Βραβείων Βιβλίου στο πλαίσιο μιας γενικότερης αναμόρφωσης του θεσμού ανακοίνωσε η υπουργός, ενώ παρουσίασε τους βασικούς άξονες γύρω από τους οποίους θα επικεντρωθεί ο προβληματισμός για μια νέα δημόσια πολιτική βιβλίου: Δημιουργία ενός νέου θεσμού για το βιβλίο, μέριμνα για τους επαγγελματίες και την αγορά του βιβλίου, προώθηση του ελληνικού βιβλίου στο εξωτερικό και ενιαία τιμή βιβλίου.
Τέλος, «μπορούμε να προχωρήσουμε στη μεταφορά του Θεατρικού Μουσείου στην ΕΡΤ», για συντήρηση του υλικού, αλλά «δεν είναι εύκολο να καλυφθούν τα χρέη του» υπογράμμισε η κ. Κονιόρδου. Και υποστήριξε ότι το ΥΠΠΟΑ επιθυμεί να «βρει μια οριστική λύση για να συνεχίσει το έργο της η ΚΑΜΕΡΑΤΑ, όμως αυτή δεν θα ευοδωθεί χωρίς την έγκριση από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών».
Δεν υπάρχουν σχόλια