Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Λείψανα διαμελισμένης εγκύου γυναίκας στο Εκουαδόρ μπορεί να θυσιάστηκαν για να ανατρέψουν το Ελ Νίνιο

Σχέδιο της Ταφής 10 in situ κατά τη διάρκεια της ανασκαφής από την Kathryn Killacky και σχηματική απεικόνιση των στοιχείων που λείπουν (σκού...

Σχέδιο της Ταφής 10 in situ κατά τη διάρκεια της ανασκαφής από την Kathryn Killacky και σχηματική απεικόνιση των στοιχείων που λείπουν (σκούρο γκρι), των διαταραγμένων στοιχείων (ανοιχτό γκρι) και της θέσης των μασκών (ημισελήνια) και των μενταγιόν (τετράγωνα). [Credit: SL, Juengst et al., Latin American Antiquity (2025), CC BY 4.0]
Σχέδιο της Ταφής 10 in situ κατά τη διάρκεια της ανασκαφής από την Kathryn Killacky και σχηματική απεικόνιση των στοιχείων που λείπουν (σκούρο γκρι), των διαταραγμένων στοιχείων (ανοιχτό γκρι) και της θέσης των μασκών (ημισελήνια) και των μενταγιόν (τετράγωνα).
[Credit: SL, Juengst et al., Latin American Antiquity (2025), CC BY 4.0]

Στο Εκουαδόρ, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν τα λείψανα μιας νεαρής εγκύου γυναίκας σε μια ταφή που φαίνεται να υποδηλώνει ότι θυσιάστηκε πριν από μια χιλιετία. Στο Buen Suceso στην ακτή του Εκουαδόρ, ο χώρος ταφής χρονολογείται στην περίοδο Manteño (650-1532 μ.Χ.) και περιέχει μοναδικά αντικείμενα και σημάδια βίαιου θανάτου, οδηγώντας τους ειδικούς να επανεκτιμήσουν τις τελετουργικές πρακτικές της εποχής.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Latin American Antiquity, η γυναίκα αυτή, που ονομάστηκε συμβατικά "Ταφή 10", πέθανε σε ηλικία μεταξύ 17 και 20 ετών και η ανάλυση αποκάλυψε ότι ήταν έγκυος επτά έως εννέα μηνών. Υπάρχουν ενδείξεις περιθανάτιου τραύματος - π.χ. κρανιακό κάταγμα, σημάδια κοψίματος στα χέρια και αφαίρεση των χεριών και του αριστερού της ποδιού - που είναι ενδεικτικά τελετουργικής θυσίας ή τιμωρητικών πράξεων.

Η γυναίκα θάφτηκε με τα μάτια της καλυμμένα με κελύφη αχιβάδας, και γύρω από το σώμα της τοποθετήθηκαν στολίδια από μαλάκιο Spondylus σε σχήμα ημισελήνου, λεπίδες οψιδιανού και ένα νύχι καβουριού. Το Spondylus συνδέεται με τη γονιμότητα και τις τελετουργίες στους πολιτισμούς της Νότιας Αμερικής, γεγονός που υποδηλώνει ότι η θυσία μπορεί να σχετιζόταν με τη γεωργία ή τις πνευματικές πεποιθήσεις. 

Ένα ιδιαίτερα αινιγματικό στοιχείο της ταφής είναι η παρουσία του κρανίου ενός άλλου ατόμου που ήταν τοποθετημένο κοντά στον ώμο της γυναίκας. Υπήρξε επίσης μία καύση τοποθετημένη στη θωρακική κοιλότητα της γυναίκας. Η ραδιοχρονολόγηση δείχνει ότι αυτές οι εναποθέσεις έγιναν μεταξύ 991 και 1025 μ.Χ., αιώνες μετά την αρχική ταφή της γυναίκας. Αυτό υποδηλώνει ότι ο τάφος μπορεί να έχει ξαναεπισκεφθεί και να έχει χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς.


Ταφικά κτερίσματα που σχετίζονται με την Ταφή 10, μεταξύ των οποίων μάσκαρα (C, G, H, R, S, T), μενταγιόν σπονδύλου (Q, CC), πράσινη πέτρα (A, B, E), οψιδιανός (F, O, P), chaquira (I, J, N, U, V, W, X, Y, Z), άλλες χάντρες (K, M, AA, BB), θραύσματα οστράκων και σπονδύλων (L, DD, EE, FF, GG), κεραμικά θραύσματα (HH, II, JJ) και το νύχι καβουριού (D). [Credit: SL, Juengst et al., Latin American Antiquity (2025), CC BY 4.0]
Ταφικά κτερίσματα που σχετίζονται με την Ταφή 10, μεταξύ των οποίων μάσκαρα (C, G, H, R, S, T), μενταγιόν σπονδύλου (Q, CC), πράσινη πέτρα (A, B, E), οψιδιανός (F, O, P), chaquira (I, J, N, U, V, W, X, Y, Z), άλλες χάντρες (K, M, AA, BB), θραύσματα οστράκων και σπονδύλων (L, DD, EE, FF, GG), κεραμικά θραύσματα (HH, II, JJ) και το νύχι καβουριού (D).
[Credit: SL, Juengst et al., Latin American Antiquity (2025), CC BY 4.0]

Ο θάνατος της γυναίκας συμπίπτει με μια περίοδο έντονων φαινομένων Ελ Νίνιο που μπορεί να διατάραξαν την αγροτική διατροφή, ωθώντας τις κοινότητες να προσφέρουν τέτοιες θυσίες τελετουργικά. «Τα στοιχεία για ανθρωποθυσίες στον παράκτιο Ισημερινό είναι σπάνια αλλά δεν απουσιάζουν εντελώς», γράφουν οι ερευνητές στη μελέτη. «Οι Ευρωπαίοι χρονογράφοι ανέφεραν ότι οι ανθρωποθυσίες γίνονταν όταν πέθαινε ένας τοπικός ηγέτης ή ως μέσο για να ζητήσουν χάρες από τις τοπικές θεότητες. Η Ταφή 10 μπορεί να θυσιάστηκε ως μέρος παρόμοιων τελετών».

Οι αρχαιολόγοι σημειώνουν επίσης ότι τα αντικείμενα που περιλαμβάνονται στην ταφή χρονολογούν διαφορετικές περιόδους, ορισμένα από τα οποία είναι σχεδόν 2.000 χρόνια παλαιότερα από την ταφή που αποδίδεται στον πολιτισμό Manteño. Αυτό υποδηλώνει μια σκόπιμη επιλογή και επιμέλεια των κτερισμάτων του τάφου που τονίζει μια σύνδεση με το παρελθόν ή ενισχύει ορισμένες πολιτιστικές και πνευματικές πεποιθήσεις. 

Παρά το γεγονός ότι πολλές πτυχές της ταφής εξακολουθούν να επιδέχονται εικασίες, το νέο αυτό εύρημα προσφέρει στους ερευνητές ένα παράθυρο στις πολύπλοκες κοινωνικές και τελετουργικές πρακτικές του λαού των Manteño. «Η ερμηνεία αυτής της ταφής πρέπει τελικά να λάβει υπόψη αυτές τις επαναλαμβανόμενες εμφάσεις και τους δεσμούς με το παρελθόν για να κατανοηθούν οι λόγοι αυτής της αινιγματικής ταφής», κατέληξε η μελέτη.


Διαβάστε εδώ τη σχετική επιστημονική δημοσίευση.

Juengst SL, Rowe SM, Duke GS, Stumpf M, Bowers M, Cruz YZ. (2025). An Enigmatic Manteño Burial from Buen Suceso, Ecuador, AD 771–953. Latin American Antiquity:1-9. doi:10.1017/laq.2024.20


Πηγή: Archaeology News

Δεν υπάρχουν σχόλια