Δευτέρα, 13 Ιουλίου 2015

Σώμα σαν καμβάς...

Σώμα σαν καμβάς...

Στα νεκροταφεία των Κυκλάδων της 3ης χιλιετίας π.Χ., από τα οποία και αντλούμε τις περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις των κατοίκων των νησιών, βρέθηκαν πολυάριθμα αντικείμενα που σχετίζονται με την προετοιμασία και την εφαρμογή στο σώμα χρωστικών ουσιών, κυρίως κόκκινων και μπλε.

Μέσα σε θαλάσσια όστρεα, που χρησίμευαν για την ανάμιξη και προετοιμασία των χρωμάτων, βρέθηκαν σβώλοι χρωστικών ουσιών. 

Σώμα σαν καμβάς...

Το χρώμα τριβόταν για να γίνει σκόνη πάνω σε μαρμάρινες παλέτες και φιάλες με τη βοήθεια τριπτήρων από άλλους λίθους, όπως ο οψιανός. 

Σώμα σαν καμβάς...
Το έτοιμο χρώμα, όπως το εκτυφλωτικό μπλε του αζουρίτη, φυλασσόταν και μεταφερόταν μέσα σε μικροσκοπικά αγγεία, τα αρυβαλλοειδή ληκύθια, αλλά και σε κούφια οστά-χρωματοθήκες, περίτεχνα διακοσμημένες, οι οποίες ίσως διευκόλυναν και την εφαρμογή των χρωμάτων στο σώμα των ανθρώπων.

Σώμα σαν καμβάς...

Σώμα σαν καμβάς...
Πιστεύουμε ότι οι νησιώτες της 3ης χιλιετίας π.Χ. διακοσμούσαν με χρώματα το πρόσωπο και το σώμα τους, είτε για αισθητικούς λόγους, είτε στη διάρκεια τελετών, όπως προκύπτει από τις πληροφορίες που διασώζουν τα πασίγνωστα μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια. Παρά την σημερινή τους λευκότητα, τα ειδώλια ήταν στην αρχαιότητα ζωγραφισμένα με κόκκινο, μπλέ, κίτρινο, μαύρο και σπάνια πράσινο χρώμα. Η απέριττη φιγούρα των ειδωλίων ζωντάνευε με μάτια και κόμμωση, αλλά και γραμμικά σχέδια στο σώμα και το πρόσωπο σε μορφή απλών γραμμών, στιγμών, ζιγκ-ζαγκ, Χ ή άλλων σχημάτων. 

Σώμα σαν καμβάς...

Αυτά τα σχέδια ίσως αντανακλούν τη συνήθεια των Κυκλαδιτών να διακοσμούν το σώμα τους με μόνιμο ή προσωρινό τατουάζ, για συμβολικούς, αισθητικούς ή τελετουργικούς σκοπούς, καθώς φαίνεται ότι τα χρώματα έπαιζαν σπουδαίο ρόλο τόσο στη ζωή όσο και στο θάνατο.

Εξοπλισμός για την παρασκευή και τη μεταφορά χρωμάτων
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Συλλογή Προϊστορικών, Αιγυπτιακών, Κυπριακών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων, αρ. ευρ. Π 4774, 4778.3, 11889, 6204, 8818

Προέλευση: Νάξος, Σίφνος, Πάρος
Χρονολόγηση: Πρωτοκυκλαδική Ι και ΙΙ περίοδος (3200-2300 π.Χ.)
Χώρος έκθεσης: Έκθεση Κυκλαδικών Αρχαιοτήτων, Aίθουσα 6, Προθήκη Κ5, Κ8 και Κ13. 


Πηγή: Κ. Κωνστάντη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου