Δευτέρα, 21 Δεκεμβρίου 2015

Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post


Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post

Περισσότερα από 50 αρχαία χάλκινα αγάλματα από την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου έως του Αυγούστου «διηγούνται» το ελληνιστικό μεγαλείο στη Ουάσινγκτον. Διθύραμβοι.

«Περισσότερα από 2000 χρόνια πριν, οι Έλληνες καλλιτέχνες δημιουργούσαν μπρούτζινα αγάλματα που ήταν τόσο όμορφα και εκφραστικά. Δημιούργησαν δεκάδες χιλιάδες αστραφτερά ομοιώματα των πολιτικών ηγετών, ποιητών, θεών και ηρώων. Μόνο περίπου 200 παραμένουν και σήμερα, γεγονός που καθιστά την τελευταία έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη ακόμη πιο εξαιρετική. Το ένα τέταρτο από τα αγάλματα αυτά που σώζονται στις μέρες μας βρίσκονται στην έκθεση "Εξουσία και Πάθος: Χάλκινα Γλυπτά του ελληνιστικού κόσμου". Η έκθεση θα παρουσιάζεται μέχρι τις 20 Μαρτίου 2016...»

Κάπως έτσι η Washington Post πλέκει το εγκώμιο της Αρχαίας Ελλάδας κάνοντας ρεπορτάζ για την προαναφερθείσα έκθεση που φιλοξενείται στην National Gallery of Art. Η έκθεση έφτασε στην Ουάσινγκτον μετά από στάσεις στη Φλωρεντία, την Ιταλία, και το Λος Άντζελες.

Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post
Ανδρική κεφαλή με καυσία: Κάλυμνος, Αρχαιολογικό Μουσείο
 Σ' ένα άρθρο που τιτλοφορείται «Πρόσωπο με πρόσωπο με την Αρχαία Ελλάδα: Η έκθεση της National Gallery of Art «Δύναμη και Πάθος» η εφημερίδα αναφέρεται στην αρχαία ελληνική γλυπτική και τα ... δεινά που έχει υποστεί ανά τους αιώνες:  «Αν κοιτάξει κανείς την αρχαία ελληνική γλυπτική, πρέπει να θυμάται ότι είναι πιθανόν τα γλυπτά να έχουν περάσει πολλά. Αυτά τα αντικείμενα έχουν καταστραφεί σε ναυάγια, θαφτεί από την ηφαιστειακή τέφρα ή ακόμα αμαυρωθεί από τους λάτρεις της τέχνης»

Σύμφωνα με τον συντάκτη του άρθρου, «κανένα από τα χάλκινα έργα δεν απεικονίζουν κάποιον που χαμογελά. Αντίθετα, τα γλυπτά τείνουν να απεικονίζουν ανθρώπους σε μια στιγμή ήσυχου προβληματισμού και περίσκεψης. Ένα από τα πιο διάσημα ελληνικά γλυπτά είναι κοινώς γνωστό ως «Ανήσυχος άνθρωπος από τη Δήλο» λόγω του ανήσυχου βλέμματος του υποκειμένου».

Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post
Γλυπτό του έφιππου Μεγάλου Αλέξανδρου: Νάπολι, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Το ρεπορτάζ διανθίζεται από δηλώσεις του Jens Μ. Daehner, έφορου αρχαιοτήτων στο Μουσείο J. Paul Getty  στο Λος Άντζελες, ο οποίος συν-επιμελήθηκε την έκθεση. 

«Έχουμε συγκεντρώσει πολλά μεγάλα χάλκινα γλυπτά, δεν έχουν συγκεντρωθεί ποτέ μέχρι σήμερα περισσότερα και αυτά που έχουμε επιλέξει είναι τα καλύτερα», λέει ο ίδιος.

Γιατί, όμως χάλκινα; Ο χαλκός πιο «ρεαλιστικός» από το μάρμαρο

Πρόκειται για την πρώτη διεθνή μεγάλη έκθεση που που συγκεντρώνει περισσότερα από 50 αρχαία χάλκινα, εξαιρετικά σπάνια αγάλματα, από την περιοχή της Μεσογείου από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 1ο αιώνα μ.Χ.  Ο λόγος για χάλκινα αριστουργήματα τα οποία δημιουργήθηκαν από τη βασιλεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου έως αυτή του Αυγούστου. Γιατί χάλκινα; Ο χαλκός μπορούσε να αποδώσει τις λεπτομέρειες του σώματος με ακρίβεια και ρεαλισμό ανώτερο από αυτόν του μαρμάρου, κάτι που εκμεταλλεύτηκαν οι καλλιτέχνες της ελληνιστικής εποχής για να φτάσουν σε μια τελειότητα την οποία μπορούμε να ξαναβρούμε μόνο στους δημιουργούς της Αναγέννησης.

Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post
Κεφαλή αθλητή: Τέξας, Kimbell Art Museum
Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post
Αποξυόμενος της Εφέσου: Βιέννη, Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης

Εξουσία και Πάθος της ελληνιστικής περιόδου ενθουσιάζει τη Washington Post
Βάση αγάλματος με την υπογραφή του Λυσίππου: Κόρινθος, Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
Η  έκθεση ετοιμαζόταν από το 2007, σε συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Τοσκάνης με το Μουσείο Paul Getty του Λος Αντζελες και την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον. Η ιδέα ήταν η συγκέντρωση και η συστέγαση, σε ορισμένες περιπτώσεις για πρώτη φορά στην ιστορία, της καλύτερης δυνατής συλλογής χάλκινων ελληνιστικών γλυπτών που θα μπορούσαν να «συνομιλήσουν» και να αφηγηθούν αυτή την αποκαλυπτική και από ορισμένες απόψεις προφητική περίοδο της τέχνης

Οι επιμελητές επέλεξαν έργα ελληνιστικής γλυπτικής που προέρχονται από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά μουσεία στον κόσμο, ενώ έξι συνολικά προέρχονται από τα μουσεία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Κορίνθου, του Ηρακλείου και της Καλύμνου.



Πηγή: Κ. Λυμπεροπούλου, The TOC 







0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου