Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

«Λίφτινγκ» στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης

Το Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης, εδώ φωτογραφημένο από ψηλά, θα υποδεχθεί την Παρασκευή την Πορτογαλίδα ερμηνεύτρια φάντο Κριστίνα Μπράνκο...

«Λίφτινγκ» στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης
Το Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης, εδώ φωτογραφημένο από ψηλά, θα υποδεχθεί την Παρασκευή την Πορτογαλίδα ερμηνεύτρια φάντο Κριστίνα Μπράνκο
Άνοιξε έπειτα από πέντε χρόνια και ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναστήλωσης το Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης στην Πρέβεζα και φιλοξενεί περιορισμένο αριθμό μουσικών και θεατρικών παραστάσεων. 

Οικοδομήθηκε στο τέλος του 1ου π.Χ.-αρχές 1ου μ.Χ. αιώνα, στα χρόνια του Αυγούστου και προοριζόταν για μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις, ομιλίες και συζητήσεις ρητόρων, πιθανόν πάντως να χρησιμοποιούνταν και ως βουλευτήριο, όπως μαρτυρεί η θέση του, κοντά στην αγορά.

«Χρειάστηκε να γίνει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναστήλωσης από την Επιστημονική Επιτροπή Νικόπολης, ενώ απομένουν μικρότερα έργα, κυρίως φωτισμού για τις παραστάσεις. Από την αρχή του καλοκαιριού έχει δοθεί για περιορισμένο αριθμό εκδηλώσεων με γνώμονα αφενός το άνοιγμα του μνημείου στο κοινό και αφετέρου την προστασία του», λέει στο «Έθνος», η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πρέβεζας, Ανθή Αγγέλη.

Χωρητικότητας 900 θέσεων το Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης θα υποδεχθεί την Παρασκευή την κορυφαία ερμηνεύτρια φάντο, από την Πορτογαλία, Κριστίνα Μπράνκο, στο πλαίσιο του Preveza Jazz Festival.

Η αισθαντική, γεμάτη χρώμα φωνή της Μπράνκο, σε συνδυασμό με τη μαγευτική ατμόσφαιρα του Ωδείου υπόσχονται μια μοναδική βραδιά, ενώ τη συναυλία θα ανοίξει η νεαρή πιανίστρια, Ελεονώρα Αποστολίδη, με καταγωγή από την Πρέβεζα, που σπουδάζει, με υποτροφία, μουσική στη Νέα Υόρκη.

«Τα δύο προηγούμενα χρόνια φιλοξενήσαμε τον Βιμ Μέρτενς και τους Nouvelle Vague στο μνημείο του Αυγούστου. Φέτος υποδεχόμαστε την Κριστίνα Μπράνκο στο αναστηλωμένο Ρωμαϊκό Ωδείο και καλούμε τον κόσμο να απολαύσει μια μαγική βραδιά σε ένα εξαιρετικό μνημείο», αναφέρει ο υπεύθυνος του Preveza Jazz Festival, Γιώργος Μήτσιος.

Χτιστή υποδομή

Το Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης, ακολουθεί κατασκευαστικά τη λογική των ρωμαϊκών θεάτρων της περιόδου που οικοδομήθηκε. Εδράζεται εξ ολοκλήρου σε χτιστή υποδομή που δημιουργήθηκε από τρεις επάλληλες στοές και όχι σε φυσικά επικλινή θέση, όπως συνηθιζόταν στα αρχαία ελληνικά θέατρα, ενώ βασικά του μέρη είναι η σκηνή, η ημικυκλική ορχήστρα και το κοίλο.

«Λίφτινγκ» στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης
Η ημικυκλική ορχήστρα του Ωδείου στο οποίο φιλοξενήθηκαν φέτος παραστάσεις
έπειτα από πέντε χρόνια εργασιών
«Το πρόγραμμα αναστήλωσης αποκάλυψε κάποια ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά στοιχεία για την αρχική οικοδόμηση του μνημείου και τις μετέπειτα φάσεις του, όπως επίσης και για τον περιμετρικό τοίχο και τις στοές στη βάση του», επισημαίνει η κ. Αγγέλη.

Το πολυσχιδές έργο υλοποιήθηκε μέσω του ΕΣΠΑ και οι εργασίες αποσκοπούσαν στη διασφάλιση του μνημείου και των κινητών ευρημάτων του. Συγκεκριμένα έγιναν στερεώσεις, αποκαταστάσεις τοιχοποιιών, συντηρήσεις επιχρισμάτων, διευρύνθηκαν οι διάφορες οικοδομικές φάσεις τους (αποχωματώσεις, αναδείξεις περιγραμμάτων κ.ά.), ενώ αναδείχθηκε περαιτέρω με την κατασκευή περιμετρικής διαδρομής, εξέδρας θέασης, τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων, μεταξύ των οποίων και σε γραφή Braille για άτομα με προβλήματα όρασης.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών καθαρισμού, σε τμήμα του δαπέδου, μπροστά από τα ειδώλια αποκαλύφθηκαν οι εσοχές πολύστιχης ένθετης επιγραφής, όπου μεταξύ άλλων διακρίνεται η φράση «ΝΙΚΟΠΟΛΕΙ ΙΕΡΑ», αλλά και πλήθος μαρμάρινων θραυσμάτων, ανάμεσά τους και ανάγλυφη πλάκα με ιδεαλιστική κεφαλή σε πλάγια όψη.

Σήμερα είναι επισκέψιμο σε όλα τα τμήματά του και μετά από ειδική άδεια παραχωρείται για περιορισμένο αριθμό εκδηλώσεων.

Είχε προηγηθεί πριν από λίγες ημέρες η τραγωδία του Σοφοκλή «Αντιγόνη», σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, με τους Νικήτα Τσακίρογλου, Ιωάννα Παππά, Σταύρο Ζαλμά κ.ά.

Τα στοιχεία

Το Ρωμαϊκό Ωδείο της Νικόπολης είναι ένα διώροφο κτίσμα με επιμελημένη πρόσοψη. Η πρόσβαση γινόταν από τρεις εισόδους, ενώ ένας στενός διάδρομος, μπροστά από τη σκηνή, χρησίμευε πιθανόν για την ανύψωση της αυλαίας κάθε παράστασης και την αποθήκευση των σκηνικών. Η ημικυκλική ορχήστρα ήταν καλυμμένη από πολύχρωμα γεωμετρικά μαρμαροθετήματα και φιλοξενούσε κινητές θέσεις επισήμων. Οι πάροδοι στα αριστερά και στα δεξιά ήταν καμαροσκεπείς και πλακόστρωτες. Το κοίλο, χωρισμένο σε δύο διαζώματα, αποτελούνταν από είκοσι (20) σειρές εδωλίων, επενδυμένων με λευκές πλάκες από ντόπιο ασβεστόλιθο, ενώ η πρόσβαση των θεατών επιτυγχανόταν από επιμέρους μικρότερες κλίμακες στα πλάγια και στο κέντρο.

Το Ρωμαϊκό Ωδείο, από τα σημαντικότερα και καλύτερα διατηρημένα μνημεία της Νικόπολης, αποτελεί πραγματικό αρχιτεκτονικό έργο τέχνης, δημιούργημα κάποιου άγνωστου, αλλά σπουδαίου αρχιτέκτονα. Βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, στη δυτική πλευρά του παλαιοχριστιανικού τείχους, και συνορεύει με τη ρωμαϊκή αγορά (forum). Σε αυτό πραγματοποιούνταν ομιλίες, φιλολογικοί και μουσικοί αγώνες, αλλά και θεατρικές παραστάσεις κατά τη διάρκεια των Νέων Ακτίων, θρησκευτικών αγώνων που τελούνταν προς τιμήν του Απόλλωνα.


Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια