Παρασκευή, 21 Ιουλίου 2017

Ο επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι εξηγεί στο iefimerida.gr τι ετοίμασε στο Κυκλαδικό Μουσείο



Ο επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι εξηγεί στο iefimerida.gr τι ετοίμασε στο Κυκλαδικό Μουσείο

«Στα τέλη του '50 ο ζωγράφος κάνει οτιδήποτε άλλο, εκτός από ζωγραφική» λέει στο iefimerida.gr ο Jonas Storsve, επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι. 

Κάπως έτσι, διαρθρώνεται η έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης «Θεϊκοί διάλογοι» που είναι αφιερωμένη στο έργο του πρωτοπόρου Cy Twombly. 

Ειδικά για την έκθεση αυτή ήρθε στην Αθήνα ο Jonas Storsve από το Εθνικό Κέντρο για τις Τέχνες και για τον Πολιτισμό Ζορζ Πομπιντού και σε συνεργασία με τον διευθυντή του Μουσείου Νίκο Σταμπολίδη, πήραν τα «γραφικά» έργα του Cy Twombly και τα τοποθέτησαν σε «διάλογο» με τα εκθέματα του Μουσείου. 

Ο επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι εξηγεί στο iefimerida.gr τι ετοίμασε στο Κυκλαδικό Μουσείο

Μια διαφορετική έκθεση, που για πρώτη φορά συνδυάζει 27 έργα του Cy Twombly εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία με 12 έργα της αρχαιότητας, ανοίγοντας έναν πρωτότυπο διάλογο μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της σύγχρονης τέχνης.

Μία έκθεση που αποτελεί προορισμό για τους φίλους της τέχνης, κυρίως, λόγω του ασυνήθιστου χαρακτήρα της.

Ο Jonas Storsve μίλησε στο iefimerida.gr για αυτή την πρωτότυπη έκθεση με τα έργα του Cy Twombly, του καλλιτέχνη που μετέτρεψε τη ζωγραφική του σε γραφή. 

«Νομίζω πως είναι μια γέφυρα στον χρόνο. Από την πλευρά του Cy Twombly μεταφράζεται ως ένα πηγαίο πάθος για τον ελληνικό πολιτισμό» αναφέρει ο Jonas Storsve που και ο ίδιος δεν κρύβει τον θαυμασμό του για τις ελληνικές αρχαιότητες.

Τι θέση κατέχουν τα έργα που ο Cy Twombly εμπνεύσθηκε από την ελληνική μυθολογία στο σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας; 

«Πολύ σημαντική. Η αρχή γίνεται στα τέλη της δεκαετίας του ‘50, όταν εμφανίζονται στο έργο του θεματικές εμπνευσμένες από την Ελλάδα και την Ελληνική μυθολογία, κι αυτό είναι κάτι που συνεχίζεται σε ολόκληρη σχεδόν την καριέρα του. Τουλάχιστον μέχρι και το 2009, όπου ζωγραφίζει τη σειρά έργων Πάφος που εμπνέεται από την Κύπρο»

«Η οροφή που είχε οραματιστεί να φιλοτεχνήσει για το Μουσείο του Λούβρου είχε κι εκείνη ως σημείο αναφοράς την Ελλάδα, επομένως βλέπουμε ότι πρόκειται για κάτι που διατρέχει ολόκληρη την πορεία της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. 

Ας μην ξεχνάμε ότι ο Cy Twombly ήρθε από πολύ νωρίς σε επαφή με την αρχαία ελληνική γλώσσα, ως παιδί ήδη, καθώς η αδελφή του, μελετούσε αρχαία ελληνικά και λατινικά. Αυτό ήταν κάτι που αναπόφευκτα τον επηρέασε».

Ο επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι εξηγεί στο iefimerida.gr τι ετοίμασε στο Κυκλαδικό Μουσείο

«Το γεγονός ότι επισκέφθηκε την Ελλάδα έπαιξε κι αυτό σημαντικό ρόλο. Πιστεύω πως ήθελε πραγματικά να επισκεφθεί την Ελλάδα. Είχε μια βαθιά επιθυμία να έρθει εδώ και επέστρεφε με κάθε ευκαιρία, ταξίδευε, επισκεπτόταν τα αρχαία μνημεία, παρατηρούσε τα αντικείμενα, τη φύση και επιπλέον διάβαζε. 

Ήταν ένας πολύ καλός ταξιδευτής κι ένας περίφημος αναγνώστης. Και πιστεύω ότι αυτές ήταν οι σπουδαιότερες επιρροές του. Κι έπειτα είχε μια έμφυτη περιέργεια, επομένως επισκεπτόταν ανελλιπώς μουσεία, εκκλησίες όπου κι αν πήγαινε, καθώς επίσης και τις συλλογές αρχαίας ελληνικής τέχνης σε διαφορετικά μέρη στον κόσμο όπως στο Βρετανικό Μουσείο, στο Λούβρο κ.α».

Είναι πρώτη φορά που έκθεση αναδεικνύει την σχέση του Cy Twombly με την Ελληνική Μυθολογία;

«Δεν έχει γίνει κάτι ανάλογο, ποτέ πριν. Αυτή είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο. Το Μουσείο της Βοστώνης προετοιμάζει ένα project που εστιάζει στη σχέση του Cy Twombly με την Ελληνική Μυθολογία το οποίο θα υλοποιηθεί σε περίπου 4 χρόνια από τώρα, αλλά είμαι σίγουρος πως θα πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτήν την έκθεση. Επομένως η έκθεση αυτή καταλαμβάνει, αναμφίβολα την πρωτιά. Όπως και θα έπρεπε. Μάλιστα η έκθεση φιλοξενεί και τρία ζωγραφικά έργα στη σειρά «Αφροδίτη Αναδυομένη» που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ πριν».

Ο επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι εξηγεί στο iefimerida.gr τι ετοίμασε στο Κυκλαδικό Μουσείο

«Στα τέλη του '50 ο ζωγράφος κάνει οτιδήποτε άλλο, εκτός από ζωγραφική»

Ένας καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί τη γραφή, ως μέσο έκφρασης. Πως αυτό μετουσιώνεται σε τέχνη; 

«Περί τα τέλη της δεκαετίας του ‘50 και τις αρχές του ’60, η εδραίωση της μινιμαλιστικής και εννοιολογικής τέχνης ωθεί τους καλλιτέχνες κάνουν οτιδήποτε άλλο εκτός από το να ζωγραφίζουν. 

Ως εκ τούτου, οι ζωγράφοι επιχειρούν να εφεύρουν άλλους τρόπους για να εκφραστούν»

«Η απάντηση του Cy Twombly ήταν να μετατρέψει τη ζωγραφική του σε γραφή.

Η γραφή ενυπήρχε ήδη στη ζωγραφική του από τα μέσα της δεκαετίας του ’50, όμως την έφτασε στα άκρα, την γενίκευσε και θα έλεγα πως κατέληξε να γίνει το σήμα κατατεθέν του τη δεκαετία του ’70. 

Εκείνη την εποχή ήταν μάλιστα που ο σπουδαίος Γάλλος φιλόσοφος Roland Barthes, όταν του ζητήθηκε να γράψει κάτι για τον Cy Twombly, αυτό το στοιχείο εντόπισε».

Ο επιμελητής του Πομπιντού στο Παρίσι εξηγεί στο iefimerida.gr τι ετοίμασε στο Κυκλαδικό Μουσείο

«Ήταν ένας πολύ ταπεινός άνθρωπος»

«Εξ όσων γνωρίζω, ήταν ένας πολύ ταπεινός άνθρωπος. Δεν του άρεσε να τραβά τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του. Ωστόσο είμαι σίγουρος ότι μια έκθεση σαν κι αυτή θα είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον του. 

Πιστεύω πως θα ήταν ενθουσιασμένος και θα αισθανόταν μεγάλη τιμή εάν το έργο του είχε την ευκαιρία να εκτεθεί ανάμεσα στα αριστουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού».

Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Καθηγητής κ. Νικόλαος Σταμπολίδης και ο Jonas Storsve Επιμελητής στο Centre Georges Pompidou.

«ΘΕΪΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ: Cy Twombly και Eλληνική Aρχαιότητα» έως 3 Σεπτεμβρίου 
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1

Πηγή: iefimerida





0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου