Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Ο διάσημος Αιγύπτιος αρχαιολόγος υπόσχεται να «ενωθεί» με την Ιταλία για να εξασφαλίσει την επιστροφή της Μόνα Λίζα

Το πορτρέτο του Leonardo da Vinci της Lisa Gherardini, συζύγου του Francesco del Giocondo, γνωστό ως Mona Lisa-La Gioconda στα γαλλικά και L...

Το πορτρέτο του Leonardo da Vinci της Lisa Gherardini, συζύγου του Francesco del Giocondo, γνωστό ως Mona Lisa-La Gioconda στα γαλλικά και La Joconde στα ιταλικά. [Credit: Wikimedia Commons]
Το πορτρέτο του Leonardo da Vinci της Lisa Gherardini, συζύγου του Francesco del Giocondo, γνωστό ως Mona Lisa-La Gioconda στα γαλλικά και La Joconde στα ιταλικά. [Credit: Wikimedia Commons]

Ο πρώην υπουργός Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου απαιτεί επίσης να σταλούν στην πατρίδα του τρεις αιγυπτιακοί θησαυροί, μεταξύ των οποίων και η Στήλη της Ροζέτας.

Ο Zahi Hawass, ο οποίος θεωρείται ευρέως ως ο διασημότερος σύγχρονος αρχαιολόγος στον κόσμο, δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας για να εξασφαλίσει την επιστροφή της Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι στη χώρα.

Σε συνέντευξή του στο κορυφαίο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων το Σάββατο (20 Ιουλίου), που δόθηκε στο περιθώριο του λογοτεχνικού φεστιβάλ Isola del Libro στο Ορβιέτο, ο Hawass ρωτήθηκε αν θα συμβούλευε τον Gennaro Sangiuliano, υπουργό Πολιτισμού της Ιταλίας, να απαιτήσει την επιστροφή της Μόνα Λίζα, η οποία εκτίθεται σήμερα στο Λούβρο στο Παρίσι.

Ο ίδιος απάντησε: «Ναι, θα μιλήσω με τον υπουργό όταν τον δω. Η Ιταλία και εγώ μπορούμε να ενωθούμε για να επιστρέψουμε τα κλεμμένα αντικείμενα της Ιταλίας. Η Τζοκόντα [Μόνα Λίζα] είναι το πιο σημαντικό πράγμα. Πρέπει να επιστρέψει στην Ιταλία».

Ο αρχαιολόγος επανέλαβε επίσης τα προηγούμενα αιτήματά του ότι τρεις αιγυπτιακοί θησαυροί -η Στήλη της Ροζέτας που βρίσκεται σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο, η προτομή της Νεφερτίτης στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου και ο ζωδιακός κύκλος της Ντεντέρα στο Λούβρο- πρέπει να επιστραφούν στην Αίγυπτο.


Ο Zahi Hawass μιλάει σε εκδήλωση στο Palazzo del Popolo στο πλαίσιο του λογοτεχνικού φεστιβάλ Isola del Libro. [Credit: Comune di Orvieto]
Ο Zahi Hawass μιλάει σε εκδήλωση στο Palazzo del Popolo στο πλαίσιο του λογοτεχνικού φεστιβάλ Isola del Libro. [Credit: Comune di Orvieto]

Ο Hawass, ο οποίος συναντήθηκε με τον Sangiuliano χθες, Τετάρτη (24 Ιουλίου), ρωτήθηκε επίσης σχετικά με τις πρόσφατες φήμες ότι μπορεί να του προσφερθεί κορυφαίος ρόλος στο διάσημο Αιγυπτιακό Μουσείο του Τορίνο. «Θα ήμουν ευτυχής να αποδεχθώ αυτή τη θέση και θα εργαζόμουν για να καταστήσω το μουσείο του Τορίνο το πιο σημαντικό στον κόσμο», δήλωσε.

Τα συμβόλαια του Christian Greco, ο οποίος διευθύνει το μουσείο από το 2014 και πιστώνεται με την επίβλεψη μιας συνεχιζόμενης μεγάλης αναθεώρησης της συλλογής και της διαρρύθμισής του, και της Evelina Christillin, προέδρου του από το 2012, πρόκειται να λήξουν τον Ιούνιο του 2025 και τον Νοέμβριο του 2024 αντίστοιχα.

Ο Hawass φάνηκε έκτοτε να παίρνει αποστάσεις από τα σχόλια που έκανε κατά τη διάρκεια της μαγνητοσκοπημένης συνέντευξης, γράφοντας στο Facebook αναφερόμενος στη Μόνα Λίζα: «Δεν είπα ότι δεν θα επιστρέψω την Jukonda [sic]».

Και πρόσθεσε: «Δεν είπα ότι πρόκειται να αντικαταστήσω τον διευθυντή του μουσείου του Τορίνο, όπως δημοσιεύθηκε στον Τύπο. Είπα απλώς ότι θα συναντήσω τον υπουργό Πολιτισμού, ο οποίος μπορεί να μου προσφέρει τη θέση του προέδρου του μουσείου».

Ο Hawass έχει διατελέσει στο παρελθόν Γενικός Γραμματέας του Ανώτατου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, ήταν Υπουργός Αρχαιοτήτων της χώρας το 2011 και απέκτησε διεθνή προβολή όταν φωτογραφήθηκε να ξεναγεί τον Μπαράκ Ομπάμα και την Beyoncé στους αρχαιολογικούς θησαυρούς, χαρακτηρίζοντας την τελευταία «αγενή».

Η ταινία του «Άγνωστος: Η χαμένη πυραμίδα», η οποία καταγράφει την αναζήτηση του αρχαιολόγου για την από καιρό χαμένη πυραμίδα ενός ξεχασμένου Αιγύπτιου βασιλιά, κυκλοφόρησε στο Netflix νωρίτερα φέτος, καταλαμβάνοντας για λίγο την κορυφή στα στατιστικά προβολής της πλατφόρμας.

Τα σχόλια του Hawass για τη Μόνα Λίζα έδωσαν νέα τροφή σε μια εθνική συζήτηση για το μέλλον του έργου που σιγοβράζει εδώ και δεκαετίες. Το έργο πιστεύεται ότι παραγγέλθηκε από τον Francesco del Giocondo, έναν πλούσιο έμπορο μεταξιού από τη Φλωρεντία, το 1503 και ολοκληρώθηκε από τον da Vinci περίπου 15 χρόνια αργότερα στη Γαλλία. Ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α' της Γαλλίας θεωρείται ευρέως ότι αγόρασε νόμιμα το έργο μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη.

Μια ανταγωνιστική θεωρία -ότι ο Ναπολέων έκλεψε τον πίνακα κατά τη διάρκεια της ιταλικής εκστρατείας του 1796-1797- έχει εμπνεύσει εκκλήσεις για την επιστροφή του έργου στην Ιταλία. Τον Απρίλιο, η γαλλική οργάνωση International Restitutions κάλεσε το Conseil d'État της Γαλλίας να «ακυρώσει» την απόφαση του βασιλιά Φραγκίσκου να «οικειοποιηθεί» τον πίνακα.


Πηγή: J. Imam, The Art Newspaper

Δεν υπάρχουν σχόλια