Page Nav

HIDE
HIDE_BLOG

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

latest

Πού κρύβεται η Μαρία Μαγδαληνή; Το μυστικό του Μιχαήλ Άγγελου στην Καπέλα Σιξτίνα

Ο Χριστός με τον σταυρό στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου  και η γυναικεία παρουσία δίπλα του. Η Ιταλίδα ερευνήτρια Σάρα Πένκο, που μ...

Ο Χριστός με τον σταυρό στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου  και η γυναικεία παρουσία δίπλα του
Ο Χριστός με τον σταυρό στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου  και η γυναικεία παρουσία δίπλα του.

Η Ιταλίδα ερευνήτρια Σάρα Πένκο, που μελέτησε το αριστούργημα της Αναγέννησης, είναι βεβαίη ότι εντόπισε την απεικόνιση της Μαρίας Μαγδαληνής.

Εκτυφλωτικά ξανθά μαλλιά, κίτρινο φόρεμα με πλούσιες πτυχώσεις και ένα βλέμμα έντονο για το συγκλονιστικό γεγονός που λαμβάνει χώρα.  Είναι η Μαρία Μαγδαληνή, που κρύβεται στη γωνία της τοιχογραφίας του Μιχαήλ Άγγελου στην Καπέλα Σιξτίνα;

Η Ιταλίδα ερευνήτρια Σάρα Πένκο, που μελέτησε το αριστούργημα της Αναγέννησης, είναι βέβαιη ότι εντόπισε την απεικόνιση της Μαρίας Μαγδαληνής στο μεγαλειώδες δημιούργημα της Δευτέρας Παρουσίας (1536–41) από τον μεγαλοφυή  καλλιτέχνη. Τόσο πολύ μάλιστα, που η δημοσίευσε ολόκληρο βιβλίο γύρω από αυτή την ανακάλυψη.


Η Δευτέρα Παρουσία στην Καπέλα Σιξτίνα.
Η Δευτέρα Παρουσία στην Καπέλα Σιξτίνα.

Περισσότερες από 300 φιγούρες περιλαμβάνονται σ΄αυτό το ανεπανάληπτο έργο με τον Χριστό στο κέντρο και την Παναγία δίπλα του ενώ ολόγυρα απεικονίζονται ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, ο Άγιος Πέτρος και οι άλλοι άγιοι. Πάνω, άγγελοι μεταφέρουν τον σταυρό και τον στύλο στους ουρανούς. Ενώ στο κάτω μέρος οι αποκλεισμένοι από τον παράδεισο υφίστανται τις συνέπειες των πράξεών τους, καθώς οδηγούνται προς τη φρικτή μοίρα τους.

Ωστόσο, η Μαρία Μαγδαληνή, το πρώτο άτομο, που συνάντησε τον Ιησού μετά την ανάστασή του είχε παραμείνει άγνωστη. Κάποιοι πίστευαν, ότι η αμφιλεγόμενη αυτή γυναίκα είχε παραληφθεί εντελώς αλλά η Πένκο είχε διαφορετική γνώμη. Για τον πολύ απλό λόγο, ότι ως μετανοημένη αμαρτωλή η Μαγδαληνή θα ήταν ένα πολύ κεντρικό πρόσωπο στη χριστιανική κοσμοθεωρία του Μιχαήλ Άγγελου για να την αφήσει εκτός.


Το βλέμμα της «Μαρίας Μαγδαληνής» που κοιτά προς  τους θεατές στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου
Το βλέμμα της «Μαρίας Μαγδαληνής» που κοιτά προς  τους θεατές στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου.

Μία τολμηρά ντυμένη γυναίκα

Το 2012 κι ενώ διάβαζε κείμενα για την Καπέλα Σιξτίνα και τις ερμηνείες που έχουν δοθεί σχετικά με τα πρόσωπα της τοιχογραφίας (δυστυχώς, ο Μιχαήλ Άγγελος δεν άφησε …κλειδί για το γιγάντιο έργο του), η ερευνήτρια και συντηρήτρια έργων τέχνης εντόπισε μια φιγούρα που τράβηξε την προσοχή της: Μία τολμηρά ντυμένη γυναίκα, που στέκεται πίσω από έναν ξύλινο σταυρό στην άκρη δεξιά του έργου.

«Είμαι απόλυτα πεπεισμένη, ότι αυτή είναι η Μαρία Μαγδαληνή», όπως ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες σε διάλεξή της στην Ρώμη.  «Η επαφή της με τον σταυρό, το κίτρινο φόρεμα και τα ξανθά μαλλιά αλλά και το όλο πλαίσιο στο οποίο ο Μιχαήλ Άγγελος τοποθετεί αυτή τη φιγούρα δείχνουν, ότι ήθελε να υπογραμμίσει τη σημασία της».

Το πιο ξεκάθαρο όμως, όπως υποστήριξε η Πένκο είναι η εγγύτητα της Μαρίας Μαγδαληνής με τον Χριστό και τον σταυρό του στον πίνακα: Φιλάει τον σταυρό και ο Χριστός κοιτάζει πατερναλιστικά προς το μέρος της. Είναι μια εγγύτητα, που καθρεφτίζεται και στην Βίβλο, όπου περιγράφεται, ότι η Μαρία Μαγδαληνή στέκεται κοντά στο σταυρό κατά τη διάρκεια των Παθών, μένει δίπλα στον τάφο, είναι μάρτυρας της παρουσίας του Ιησού μετά την ανάσταση και ανακοινώνει τα νέα στους μαθητές του.


Ο Χριστός με τον σταυρό στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου και η γυναικεία παρουσία δίπλα του
Ο Χριστός με τον σταυρό στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου και η γυναικεία παρουσία δίπλα του.

Το κίτρινο της αμαρτίας

Επιπλέον είναι και το σοκαριστικό κίτρινο του γυναικείου φορέματος. Το χρώμα υποδηλώνει προδοσία, αμαρτία και τρέλα, χαρακτηριστικά που συνδέονταν συνήθως με τη Μαρία Μαγδαληνή, παρ’ ότι μερικές φορές την απεικόνιζαν με κόκκινο, που είναι το χρώμα της ανάστασης.

Σύμφωνα με την ερευνήτρια όμως, το ζήτημα για τον Μιχαήλ Άγγελο δεν ήταν να καταδικάσει τη γυναίκα αλλά να υπενθυμίσει στον θεατή / πιστό τις δικές του ατέλειες. Δείχνοντας έτσι, ότι η λύτρωση παραμένει δυνατή για όσους πλησιάζουν τον Χριστό. Κάτι που απασχολούσε και τον ίδιο τον ζωγράφο,  ο οποίος ανησυχούσε για τις δικές του αμαρτίες.

Και η τελική απόδειξη, το βλέμμα της. Γιατί το βλέμμα της Μαρίας Μαγδαληνής δεν είναι στραμμένο προς τον Χριστό, αλλά προς εμάς τους θεατές.


Ο Χριστός στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου
Ο Χριστός στην Δευτέρα Παρουσία του Μιχαήλ Άγγελου

«Είναι μία αμαρτωλή, την οποία ο Χριστός καλωσορίζει στην μετάνοια και την κατευθύνει προς το μονοπάτι της σωτηρίας», όπως γράφει η επιμελήτρια Άζια Γκρατσιάνο στην εισαγωγή του βιβλίου. «Στο χαοτικό και αγωνιώδες όραμα του Μιχαήλ Άγγελο στην Καπέλα Σιξτίνα, η λεπτομέρεια της παρουσίας της Μαρίας Μαγδαληνής δίπλα στον Χριστό Λυτρωτή είναι το κλειδί για την κατανόηση ενός μηνύματος, που ο Μιχαήλ Άγγελος απευθύνει στον εαυτό του και μεταδίδει ως κληρονομιά στην ανθρωπότητα».

Σε κάθε περίπτωση η «Δευτέρα Παρουσία» στο παρεκκλήσι του Αποστολικού Παλατιού, της επίσημης κατοικίας του Πάπα στο Βατικανό είναι ένα έργο σταθμός στην ιταλική Αναγέννηση, που  παρ΄ότι στην εποχή του συνάντησε αντιδράσεις, άλλαξε τη δυτική τέχνη, επηρέασε όσο λίγα την καλλιτεχνική δημιουργία των επόμενων αιώνων και σήμερα θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα κατορθώματα του ανθρώπινου πολιτισμού.


Πηγή: Μ. Θερμού, MonoNews

Δεν υπάρχουν σχόλια